Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-29, 20:19
  #1
Medlem
Jag har gjort lite musik som är insperat utav DSBM, band som Apati, Alcest och så vidare... Vet dock inte om det riktigt klassas in som DSBM.

Jag är rätt duktigt på gitarr men är dock riktigt dålig på att sjunga och detta är första gången jag försöker att sjunga, jag har försökt sjunga och mixa på ett sätt så att det inte ska låta för förjävligt med sången...

Jag har mixat och spelat in allt själv, vad tycker ni och vad skulle ni klassa det som för genre?

https://www.youtube.com/watch?v=03Lkm4XPhx8
Citera
2023-08-06, 15:19
  #2
Medlem
PolitiskParmersans avatar
Hejsan livslust! Jag råkade ramla in på den här tråden och tänkte först, fan vad kul att hen försöker.

Tanken blev kortvarig, 1 minut och 7 sekunder in i låten? Så flög kattjäveln ut genom fönstret som om hon hade en v2 raket i anus.

Gitarren lät väl bra. Men det var också det enda som lät bra.

Lyriken kunde jag inte ens efter att jag mot vad varenda cell i kroppen tyckte så lyssnade jag en andra gång men det enda jag kan höra är något jag kan tänka mig att en brunstig älg under parningstider låter som.

Men fortsätt utvecklas och hoppas du tar åt sig av min sparsamma kritik.
Rocka på.
Citera
2023-08-22, 22:17
  #3
Medlem
Faktiskt förvånansvärt bra med tanke på att det är första gången du spelat in din sång, mixat och spelat själv.

Det är melodiöst och har ett långsamt driv som sätter sig på hjärnan, en låt man vill höra igen helt enkelt.

Att du är "riktigt dålig på att sjunga" håller jag inte alls med om. Det finns mängder med kända artister som inte är så väldigt bra sångare men de har nischat in sig med sina röster. Det gäller att fånga lyssnaren och det tycker jag att du gör.

Bra video, stillsamt. Alltför många idag har alltför snabba klipp. Det är nog något att tänka på om du fortsätter den här stilen.

Om det finns något negativt att säga så är det lite svårt att höra vad du sjunger, musiken ligger liksom som ett täcke över sången. Det är inte helt fel, det är musiken som driver låten framåt. Jag skulle avråda från att tona ner musiken, fast det kanske kan vara något du kan mixa i den här låten bara för att höra skillnaden. Lösningen på att det inte hörs så bra är givetvis att lägga upp texter. Jag är personligen inte förtjust i att man lägger texten i själva videon, i det här fallet hade det helt sabbat stämningen i videon.

Men numera är det ju enkelt att på de flesta plattformer, Youtube osv, att lägga upp text i kommentarerna.

Det där med genre är alltid svårt. Jag tycker definitivt du ska undvika t.ex "depprock" och istället köra med nåt som "melankoliskt melodiöst", "eftertänksamt" osv. Nu hade jag ju som sagt svårt att höra texten, men det är känslan man får av musiken i alla fall.

Hoppas att du fortsätter med ditt projekt.
Citera
2024-04-19, 13:34
  #4
Medlem
Är imponerad, hoppas du fortsätter göra musik. Gillar melodin mycket. Tycker du sjunger bra, tycker liksom låttexten passar ihop med en sångröst som inte är hel felfri. Får lite vibben av svensk indiepop á 2010 (på ett bra sätt!). Skulle önska lite mer pondus bakom rösten, stå för hur den låter för det låter bra. De små ”skavankerna” faller liksom på plats om de presenteras på ett självklart och självsäkert sätt. Tycker som sagt det är en fördel att rösten inte är helt ””perfekt””. Skulle förutom pondus vilja att rösten hördes mer i mixen. Grymt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback