Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-23, 20:05
  #1
Medlem
Många svenska småbolagsfonder har sjunkit kraftigt sedan toppen i slutet av 2021, och början av 2022.

När tror ni återhämtningen kommer?

Hur lång tid kommer det att ta, innan fallet sedan slutet av 2021 är återhämtat?

Vilka faktorer är viktigast för att kursen ska återhämta sig? Amerikansk ränta, svensk ränta, mindre rädsla för framtida ekonomisk rexcession?
Citera
2023-07-23, 20:15
  #2
Medlem
insvepts avatar
Ja, jag tror att du är inne på rätt spår.
FED måste bestämma sig för att inflationen är över och börja sänka räntan.

Sen ingen corona 2.0 eller att Putin går in i Polen eller liknande så bör börsen studsa upp mot nya höjder så småningom.
Tidshorisont innan nya alla-tiders-hög-nivåer? Jag drar till med någon gång under 2025.
Citera
2023-08-11, 19:47
  #3
Medlem
prizs avatar
Så fort det blir fred i Ukraina och landet ska byggas upp igen ska du se att småbolagen blomstrar.
Citera
2023-08-11, 21:55
  #4
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Småbolagsfonder brukar gå bra när börsen och konjunkturen går bra.
De kommer gå bra när vi glömt risker för en lågkonjunktur, när räntorna faller.

Vissa företag kommer gå bra och tjäna pengar på Ukraina kriget och säkerhetsläget.
Säkerhetsläget är inte nödvändigtvis något som stoppar ekonomisk tillväxt.

Sverige har högre belåningsgrad än de flesta västländer så Riksbanken kan inte höja räntorna lika mycket som omvärlden.
Det gör att risken för kvarstående inflation i Sverige bör vara högre än för omvärlden.
Det som är bra med detta är att då sjunker kronan och det gör Svenska varor och tjänster billiga.
Det kan Svenska internationella företag tjäna på, även de små.
Citera
2024-02-20, 15:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insvept
Ja, jag tror att du är inne på rätt spår.
FED måste bestämma sig för att inflationen är över och börja sänka räntan.

Sen ingen corona 2.0 eller att Putin går in i Polen eller liknande så bör börsen studsa upp mot nya höjder så småningom.
Tidshorisont innan nya alla-tiders-hög-nivåer? Jag drar till med någon gång under 2025.

Hur står sig prognosen? Ny toppnivå 2025?
Citera
2024-02-21, 20:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RepublikenTaiwan
Många svenska småbolagsfonder har sjunkit kraftigt sedan toppen i slutet av 2021, och början av 2022.

När tror ni återhämtningen kommer?

Hur lång tid kommer det att ta, innan fallet sedan slutet av 2021 är återhämtat?

Vilka faktorer är viktigast för att kursen ska återhämta sig? Amerikansk ränta, svensk ränta, mindre rädsla för framtida ekonomisk rexcession?
Det kommer var så säker. Svenska Småbolag är generellt sätt väldigt välskötta och är offensiva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback