Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-08-05, 06:58
  #49
Avstängd
53280s avatar
En hemsida kan vara en app, så kallad . Man bör tänka vilken målgrupp man vill nå, många förstår inte antalet topdomäner utökats kraftig senaste åren.

Att då skriva pissnisse.app , man kanske måste skriva www.pissnisse.app . Ett annat misstag många göra , det bara skriva en QR kod i t,ex en annons. Många android telefoner kan inte läsa QR direkt i kamera som Apple klara utan måste då har special app för det.
__________________
Senast redigerad av 53280 2023-08-05 kl. 07:03.
Citera
2023-08-25, 17:20
  #50
Medlem
Inget fel med .app
Beror ju på vilken målgrupp besökarna kommer bestå av.
Citera
2023-08-25, 17:48
  #51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Att då skriva pissnisse.app , man kanske måste skriva www.pissnisse.app .
Sent svar - men detta 🔼 är fel. Om du kontrollerar domännamnet pissnisse.app så är det bara en routing-fråga att fånga upp www.pissnisse.app , orders.pissnisse.app, goto.pissnisse.app eller vad som helst. Allt innan pissnisse är nämligen enbart en fråga för servern och har inte med domännamnssystemet att göra.

Alltså om man inte fångar upp både www.pissnisse.app och pissnisse.app så är den som driver pissnisse.app ett klantarsle.
Citera
2023-08-25, 19:25
  #52
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Sent svar - men detta 🔼 är fel. Om du kontrollerar domännamnet pissnisse.app så är det bara en routing-fråga att fånga upp www.pissnisse.app , orders.pissnisse.app, goto.pissnisse.app eller vad som helst. Allt innan pissnisse är nämligen enbart en fråga för servern och har inte med domännamnssystemet att göra.

Alltså om man inte fångar upp både www.pissnisse.app och pissnisse.app så är den som driver pissnisse.app ett klantarsle.

Det normala är väl att man gör skicka vidare all trafik på www.pissnisse.app till appnisse.app som en 301.
Citera
2023-08-25, 22:30
  #53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Det normala är väl att man gör skicka vidare all trafik på www.pissnisse.app till appnisse.app som en 301.
Även möjligt att köra en catch all-record (tillsammans med en root) och styra all trafik till samma IP för att från servern routa olika beroende vilken subdomän (om någon) som används.
https://www.namecheap.com/support/kn...ard-subdomain/
Citera
2023-08-26, 09:06
  #54
Medlem
Sonny00s avatar
Som vanlig ”Svensson-surfare” skulle jag vara skeptisk mot hemsidor vars namn slutar med ”app”. Jag skulle tro att jag åker på virus eller annan skit om jag går in där.
Citera
2023-08-26, 15:15
  #55
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Som vanlig ”Svensson-surfare” skulle jag vara skeptisk mot hemsidor vars namn slutar med ”app”. Jag skulle tro att jag åker på virus eller annan skit om jag går in där.
Toppdomänen ska ju i grund och botten skildra lite var sajten har att erbjuda. Att en sida som säljer choklad globalt ligger under toppdomänen .APP kan ju feltolkas av många. Dvs en och annan kanske inte ens vågar klicka på länken.

Här är i vart fall de billigaste toppdomänerna...

https://tld-list.com/

Klicka på "cheapest register" för att se FÖRSTA ÅRET dvs år 1 - och "cheapest renewal" för att se EFTERFÖLJANDE ÅR dvs år 2 - 10.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback