Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-01-18, 18:10
  #25
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvilcrack
Min gamingdator har några år på nacken (köpt våren 2019 har jag för mig).

Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X (1151 socket)
Processor: Intel i7-9700k
Minnen: 2x Corsair 8 GB DDR4 3000 MHz
Grafikkort: Nvidia Geforce 2070 RTX
PSU: Corsair RM 650 RX
HDD 1, SATA (Systemdisk): Samsung SSD 500 GB
HDD 2, SATA: Hitatchi 4 TB
HDD 3, M.2 PCI-E: Intel SSD 660p 1 TB
OS: Windows 11 PRO

För ett tag sen började den strula när jag spelade. Efter mycket felsökande verkade det som att det var grafikkortet som inte funkade som det skulle. Som tur är hade jag kvar min gamla PC och kunde ta det grafikkortet. Det är ett Gigabyte GeForce 1070 från 2017.

När jag nu kör med det gamla grafikkortet märks det väldigt lite skillnad på prestandan. Jag tror de mest grafik-tunga spelen jag har är Elden Ring, Far Cry 5 och Doom Eternal, alla i upplösning 2560x1440.

Jag planerar att köpa ett nytt grafikkort men jag undrar hur kraftigt man egentligen behöver. Har ingen lust att betala flera extra 1000-lappar för väldigt lite skillnad. Vad skulle ni satsat på?
Jag märker ingen skillnad på 680 och 1060, förutom högt fläktljud på 680 vid grafiktunga applikationer. Däremot stor skillnad mellan 560 och 680. Antagligen har utvecklingen stagnerat precis som på CPU-fronten innan AMD kom in i matchen (men det handlar fortfarande om typ 50% på 15 år, kontra dubblering vartannat år fram till dess)
Citera
2024-01-18, 23:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faukes
Är mitt kort slut? Eller missar jag något?
Jag har en i7 2600k.

Vilket kort bör vara en bra uppgradering om jag köper ett begagnat? Jag spelar relativt sällan på datorn så jag känner inget behov av ett nytt kort för 20 lök.

Det minsta kort du bör satsa på just nu är en 3060. Det är om du vill kunna spela just nu på ultra ett tag, innan det bara blir spelbart på minimum om några år.

Sen vet jag inte vad det är för en processor. Men gissar på att den är uråldrig.. Så det är en en del du lätt kan uppgradera ganska fort.. Minimum på det bör vara en i5 10600. Och både den och ett nytt moderkort borde ligga på cirka 3000 kr.

(värt varenda krona att uppgradera den med dock. Då det inte kostar så mycket att uppgradera en processor och få hela datorn att göra ett jättehopp, även om man fortsätter köra det en stund med gamla grafikkort.)
__________________
Senast redigerad av vildhane 2024-01-18 kl. 23:34.
Citera
2024-01-19, 19:32
  #27
Medlem
Elekensas avatar
Jag hade satsat begagnat. Kolla på SweClockers och deras marknad. Den är riktigt bra och man kan göra fina fynd där. Dessutom seriös marknad med bankid + omdömen.

Du kan ju få ny CPU + GPU för en betydligt mindre summa än att köpa dom nya.
Citera
2024-02-20, 18:31
  #28
Medlem
adolf512s avatar
Känns som 4070ti super eller 3090 räcker för det mesta idag.

De flesta spelet med bra gameplay är inte jättekrävande grafiskt sätt men finns en del exempel där man vill ha 4090/bättre givetvis.
Citera
2024-02-21, 16:48
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davelol
Tycker ni det på riktigt är värt att lägga 20-25k för ett 4090 grafikkort? Är det verkligen SÅ mycket bättre????

Genuint intresserad. Ingen kritik.

För bara gaming, nej. Men inget i 40-serien har varit värt det för bara gaming.
Jag köpte ett 4090 för att det är ett "budget kort" om man sysslar med TensorFlow och liknande.
Dessutom är det utan tvekan världens bästa gaming kort, så får lite "2-i-1" och därför värt det för mig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback