Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-06-14, 10:06
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyJonsson
De kan stå för de kostnader som ARN anser att de ska göra. Menar du på att de inte kan göra detta? Hur vet du det isåfall?

Det kan de väl inte göra om firman är konkursmässig och saknar kassa.....
Citera
2023-06-14, 10:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Ja som rubriken låter. Jag fick rätt hos ARN men företaget svarar inte ens mig efter beslutet damp ner. Då det bara är en rekommendation så tänker dom väl att dom skiter i det.

Så nästa steg är att stämma dom eller anlita en medlare (förlikning)? Jag har läst runt lite men det är lite svårt att greppa vilken väg man ska gå nu, vilken som är bäst.

Vad jag fick rätt via ARN är att reperationer på bilen ska utföras fackmannamässigt, vilket kommer gå på minst 30,000kr enligt biltillverkarens egen verkstad.

Då är frågan, ska jag stämma dom? Vad händer om jag förlorar? Stämmer det där skräckscenariot att man blir betalningsskyldig för alla kostader, om man förlorar en stämning?

Att anlita en medlare och försöka få någon form av respons av företaget?

Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare nu, vore fint om någon varit i en liknande situationen och kan berätta hur dom gjorde eller om någon kunnig inom juridik kan ge några bra svar.

Tack.

Hej

Jag har gjort denna resa ganska nyligen. Inhämta 2-3 offerter från olika märkesverkstäder för avhjälpande som bilhandlaren är skyldig att utföra. Detta utgör sedan underlaget för kapitalskulden som motpart ska stämmas på.

Därefter kopplar du in jurist som lämnar in stämningsansökan. Vinner du så betalar motpart merparten av dina juridiska omkostnader (räkna med att sjölv få stå för 5 000 - 10 000kr för sådant som inte omfattas av motparts betalansvar, det är här ev rättsskydd via trafikförsäkringen kommer in).

Edit; skit i respons eller ej. Juristen ser till att motpart blir delgiven, Tingsrätt likaså. Ignorerar motpart detta så är det till din fördel och du kan vinna målet på treskodom i så fall.

Med andra ord; kör över fanskapet!
__________________
Senast redigerad av Suomalainen14 2023-06-14 kl. 10:40.
Citera
2023-06-14, 12:16
  #27
Medlem
Om du har tur får du ut lite pengar men min uppfattning är att babbarna lever på att blåsa naiva svennar. De kör på tills firman kursar pga alla dåliga affärer sen börjar de på ny kula bara under nytt namn och ab. Köp aldrig bil av babbe helt enkelt, aldrig.
Citera
2024-05-07, 15:08
  #28
Medlem
DissociativePandas avatar
Hur länge fick du vänta på beslut?
Citera
2024-05-07, 16:13
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, kan inte se några som helst problem med att sprida information om företaget, då det skulle anses som konsumentupplysning, och inget annat.

Blir väl större svårighet att nå en förlikning om han redan hängt ut dem som skojarfirma.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback