Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-16, 09:54
  #1
Medlem
Jag tycker det saknas ett naturligt insteg i rally i Sverige, eller åtminstone ett bra och attraktivt sådant.

Problemet jag ser som huvudorsak är att det inte finns någon nationell billig serie/cup som är attraktiv nog.

Sukkacupen (1300 rallycup) fyllde sin roll bra för 10-20 år sedan men lider idag av att de i stort sett är en enhetsbilscup där enhetsbilarna är svåra att få tag på och därmed också relativt dyra.

Grupp E är billiga men det finns ingen direkt organiserad cup och därmed inte nån lockelse att bygga/köpa en grupp E-bil förutom om man vill köra lite för skojs skull så billigt som möjligt. Vilket inte är något fel i sig men uppenbarligen är det inte så många som tycker det är tillräckligt lockande, då grupp E oftast bara är en handfull bilar på tävlingarna.


Jag önskar att något företag eller sammanslutning av klubbar kunde dra igång en lågpriscup (nåja, relativt lågpris) med lite status och förhoppningsvis även lite prispengar utöver äran. Det borde ligga i allas intresse att få igång något sånt för att bredda och få in fler tävlande.

Det borde gå att tävla i cupen utan att åka land och rike runt. Man borde kunna plocka poäng baserat på placering i lokala tävlingar och räkna ihop det i en rikstäckande tabell. Orättvist till fördel för de som bor i södra Sverige där det är fler tävlingar, men det må så vara, man kanske kan få räkna max 5 tävlingar per säsong?

Det borde vara enhetsbilar som går in i grupp E, som är lätta att få tag på till lågt pris. Vilken modell man väljer är mindre viktigt men den bör inte kosta mer än 30 000 kr för en fungerande standardbil, vilket då ger en tävlingsklar bil för omkring 60-80 beroende på hur ambitiös man är med stolar och "rallystyling". Min tanke är Toyota Yaris eller Aygo (då även Citroen C1 och Peugeot 107), eller kanske Skoda Fabia. Att de är relativt långsamma jämfört med andra bilar blir irrelevant då man ändå bara tävlar mot likadana bilar. Det finns god tillgång på både objekt i bra skick och reservdelar.

Bara man bestämmer vilka bilar som gäller och bygger upp en enkel organisation för poängräkning (och kanske skramlar ihop en prispott) så tror jag det skulle bli en hit, inte minst för ungdomar.

Vad tycker ni om förslaget? Har ni andra idéer för att få fart på tillväxten?

Det stora problemet kanske inte alls är att det saknas billiga cuper utan att det saknas tävlingar för att det är så dyrt och krångligt att arrangera?
Citera
2023-05-16, 10:08
  #2
Medlem
Folkrace?
Annars är det kanske idé att köra på det internationella, rally1-5.
Citera
2023-05-17, 17:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Folkrace?
Annars är det kanske idé att köra på det internationella, rally1-5.

En ny Rally2 kostar 3-4 miljoner, en rally4 går på en miljon. Det internationella reglementet är inte billigt…
Citera
2023-05-29, 20:19
  #4
Medlem
Generalanderssons avatar
Volvo original cupen ar val en ganska lamplig «instegsklass» till rally?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback