Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-05-07, 18:05
  #25
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatra10
Det starkaste argumentet folk kommer med är dock att 6950xt har 16gb vram medan 4070 "endast" har 12, och kommer således att åldras dåligt inom en ganska så snar framtid.

Vad har du för tankar kring det?

Det känns svårt att spekulera om. Historiskt har det ju visat sig att när grafikkort har lanserats i två versioner med olika mängd VRAM har den med högre klarat sig bättre, men här handlar det om 12 vs 16 GB, och det när en väldigt stor del av mid-marknadssegmentet fortfarande är på 8GB, och de flesta high end-kort är på 12. Så jag är osäker på om det kommer att ha avgörande betydelse inom en överskådlig framtid.
Så mitt svar kan väl summeras som: jag tror att det är osannolikt att den skillnaden i VRAM kommer ha betydelse inom en snart framtid, men att jag inte vet säkert utan bara kan gissa.
Citera
2023-05-07, 18:08
  #26
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatra10
Det starkaste argumentet folk kommer med är dock att 6950xt har 16gb vram medan 4070 "endast" har 12, och kommer således att åldras dåligt inom en ganska så snar framtid.

Vad har du för tankar kring det?

Ursäkta mig att jag avbryter samtalet mellan er två.

4070 har bevisats att inte riktigt räcka till hogwart, spelet kraschar när minnet inte räcker till.. Hur kul vore det då möta nån boss och man är på gång att besegra med svett, tårar och blod?


Ibland gör xfx bra produkter, dock inte läst på.
__________________
Senast redigerad av EastClintfood 2023-05-07 kl. 18:12.
Citera
2023-05-07, 18:13
  #27
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det känns svårt att spekulera om. Historiskt har det ju visat sig att när grafikkort har lanserats i två versioner med olika mängd VRAM har den med högre klarat sig bättre, men här handlar det om 12 vs 16 GB, och det när en väldigt stor del av mid-marknadssegmentet fortfarande är på 8GB, och de flesta high end-kort är på 12. Så jag är osäker på om det kommer att ha avgörande betydelse inom en överskådlig framtid.
Så mitt svar kan väl summeras som: jag tror att det är osannolikt att den skillnaden i VRAM kommer ha betydelse inom en snart framtid, men att jag inte vet säkert utan bara kan gissa.

Du har helt fel, du går inte på fakta utan känsla.

Edit:

vem vill ha nvidia experience i ens dator?
__________________
Senast redigerad av EastClintfood 2023-05-07 kl. 18:19.
Citera
2023-05-07, 18:37
  #28
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Du har helt fel, du går inte på fakta utan känsla.

Edit:

vem vill ha nvidia experience i ens dator?

Fast... jag gör ju inte det. Jag baserar min rekommendation på kall hård fakta som att 4070 presterar likvärdigt i spel, mycket bättre i beräkning och drar mycket mindre ström och genererar mycket mindre värme.

Alltså jag kan förstå att man tänker sig att 6950xt kommer att ha ett övertag i framtiden pga större mängd VRAM. Det är en rimlig gissning såtillvida att vi har sett det mönstret tidigare i GPU-historien, även om det då har handlat om större och mer betydande skillnader i VRAM, typ 2GB vs 4GB, 4GB vs 8GB, och att det då har ägt rum under en expansiv fas vad gäller bildupplösningstandard. Men detta är en gissning. Det finns ingen garanti att detta kommer att gälla inom de kommande åren på ett för dessa kort betydande vis. Det är fortfarande bara en ren, vild gissning.

Min rekommendation är den rationella. Att idag välja ett omodernt kort över ett modernt pga att det har 25% mer VRAM, för att det på nåt vis ska vara mer framtidssäkert verkar som det mer känslostyrda från mitt perspektiv.

edit: fast jag håller med om att Nvidia Experience suger
Citera
2023-05-07, 20:45
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Ursäkta mig att jag avbryter samtalet mellan er två.

4070 har bevisats att inte riktigt räcka till hogwart, spelet kraschar när minnet inte räcker till.. Hur kul vore det då möta nån boss och man är på gång att besegra med svett, tårar och blod?


Ibland gör xfx bra produkter, dock inte läst på.

Aa mycket bra poäng. Lutar åt 6950xt.
Citera
2023-05-08, 14:35
  #30
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinatra10
Aa mycket bra poäng. Lutar åt 6950xt.

Jag har tänkt efter lite. När jag listade fördelar med 4070n så utgick jag rätt mycket från mitt perspektiv och mina behov, eftersom jag själv har börjat göra lite mild research inför en kommande systemuppgradering, och för mig är AAA-spel något av en blind fläck.

Jag var definitivt okunnig om hur väldigt VRAM-hungriga vissa spel faktiskt har börjat bli. Jag har läst lite mer och sett någon video, och kommit fram till att jag också tycker att Eastclintfood har en mycket god poäng.
Citera
2023-05-08, 17:26
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag har tänkt efter lite. När jag listade fördelar med 4070n så utgick jag rätt mycket från mitt perspektiv och mina behov, eftersom jag själv har börjat göra lite mild research inför en kommande systemuppgradering, och för mig är AAA-spel något av en blind fläck.

Jag var definitivt okunnig om hur väldigt VRAM-hungriga vissa spel faktiskt har börjat bli. Jag har läst lite mer och sett någon video, och kommit fram till att jag också tycker att Eastclintfood har en mycket god poäng.

Tack för din återkoppling, satt precis och svettades och såg att det bara fanns 1 powercolor kvar på INET.se, såg din kommentar nu och fattade modet att slå till så jag knep den sista.

Tack folk för backup, länge leve flashback!
Citera
2023-05-08, 17:38
  #32
Medlem
Big Bosss avatar
Ja 6950XT är mer kraftfullt i ren raster prestanda samtidigt som det är riktigt törstigt när det gäller ström samt blir väldigt varmt. Men sämre stöd för RT och har inte DLSS som ganska många spel stödjer nu mer och mer.

Ett system med 6950XT drar runt 250-300 mer watt, slukar ungefär lika mkt energi som ett 4080 eller 4090 medans 4070 ligger runt RTX 3060 Ti.

https://youtu.be/uZHDq-LEGzw?t=1237
__________________
Senast redigerad av Big Boss 2023-05-08 kl. 17:40.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback