Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-01, 17:28
  #1
Moderator
Hobbybondes avatar
Är det någon som är bevandrad i molntjänster, typ AWS, Azure,Google?

Har en webbsystem idag på ett svenskt företag där jag betalar 2000 plus moms/månad för att hosta systemet på en egen server. Behöver sänka den kostnaden..
Behovet är att kunna ha följande:
* En Nginx webbserver
* Kunna installera en Postgres-databas
* Kunna installera en kartserver (java-baserad Geoserver)
* Kunna exekvera en del python-skript
* Lagra filer

Det är ett ganska stort lagringsbehov men inte så mkt trafik.

Men jag fattar fan inte om ovanstående är möjligt på någon av de här större molndrakarna och huruvida det blir billigare än nuvarande lösning med egen server.

Någon som kan ge en hum om det är möjligt och billigare?
Citera
2023-04-01, 22:51
  #2
Medlem
megamics avatar
Köp en virtuell host, billigast möjligt och se om kapaciteten räcker. Kör på en linux distro.

Eventuellt uppgradera minne/processor om din java server drar mycket kraft.

Är det viktigt att spara filer som genereras av systemet så vill du eventuellt lägga till backup tjänst.

Digital ocean är ytterligare en leverantör att kika på.

Du kan säkert komma ned i pris till 5000 per år, beroende av dina behov (gissning). Kanske lägre.

Nackdelen kan eventuellt vara driftsäkerhet, men du kan ju skaffa två servrar, en för backup. Min känsla är dock att driftsäkerheten är god.
Citera
2023-04-06, 22:01
  #3
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det någon som är bevandrad i molntjänster, typ AWS, Azure,Google?

Har en webbsystem idag på ett svenskt företag där jag betalar 2000 plus moms/månad för att hosta systemet på en egen server. Behöver sänka den kostnaden..
Behovet är att kunna ha följande:
* En Nginx webbserver
* Kunna installera en Postgres-databas
* Kunna installera en kartserver (java-baserad Geoserver)
* Kunna exekvera en del python-skript
* Lagra filer

Det är ett ganska stort lagringsbehov men inte så mkt trafik.

Men jag fattar fan inte om ovanstående är möjligt på någon av de här större molndrakarna och huruvida det blir billigare än nuvarande lösning med egen server.

Någon som kan ge en hum om det är möjligt och billigare?

Det är lite otydligt vad du har idag, betyder egen server att den är avbetald och i co-location och 1-2U så blir du rånad. I sådant fall, kolla runt lite och se om du inte kan hitta motsvarande för en fjärdedel av priset, sen flyttar du dit maskinen eller pressar din nuvarande leverantör till att lägga sig på samma nivå.

Clownlösningarna kommer kosta mer om du behöver lägga så mycket på ett par VPS:er och lagringsyta, eller så har du en exceptionellt dyr leverantör. De försöker lägga sig mellan rå driftskostnad på järn eller VPS och vad det därutöver kostar att ha personal att sköta driften, de försöker inte prisa ut att ha sin egen infrastruktur utan det är sänkta personalkostnader de försöker sälja in sig med idag.
Citera
2023-07-13, 02:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Är det någon som är bevandrad i molntjänster, typ AWS, Azure,Google?

Har en webbsystem idag på ett svenskt företag där jag betalar 2000 plus moms/månad för att hosta systemet på en egen server. Behöver sänka den kostnaden..
Behovet är att kunna ha följande:
* En Nginx webbserver
* Kunna installera en Postgres-databas
* Kunna installera en kartserver (java-baserad Geoserver)
* Kunna exekvera en del python-skript
* Lagra filer

Det är ett ganska stort lagringsbehov men inte så mkt trafik.

Men jag fattar fan inte om ovanstående är möjligt på någon av de här större molndrakarna och huruvida det blir billigare än nuvarande lösning med egen server.

Någon som kan ge en hum om det är möjligt och billigare?

Räkna på AWS med ca. 150 kronor i månaden för en instans som är lika kraftfull som en svagare kontorsdator, dvs dubbelkärnig xeon med 4 gigabyte ram. Därtill kommer lagringsutrymmet, ca 400 kronor per terabyte SSD-disk och månad.

Mjukvarumässigt får du det du behöver i beskrivningen med någon skåpmat linux-image som erbjuds vid uppstart av instans typ Ubuntu eller amazons egna, efter att ha installerat lite paket ovanpå den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback