Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-29, 17:41
  #1
Medlem
bonerkuks avatar
När jag så sent som 2004/05 läste forum för judisk historias skrift om förintelsen så reagerande jag på att alla dödsläger ligger i Sovjet medans vanliga koncentrationsläger endast återfinns i väst-ockuperade delar.

Varför förhåller sig det så? Visste nazisterna på förhand att sovjet skulle ta de delarna där det endast fanns dödsläger medans väst skulle ta endast koncentrationsläger? Vad är den statistiska sannolikheten för detta?

Har någon ljugit?

karta för de som är lata: https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAt
Citera
2023-03-29, 17:45
  #2
Medlem
Det fanns fler judar i Polen , Vitryssland, Ukraina. Dessa områden var inte del av stortyska riket. Men vad menar du med Sovjet, de flesta ligger i dagens Polen, som inte var Sovjet
Citera
2023-03-29, 18:07
  #3
Medlem
Tomtekukars avatar
Vad är din poäng? Att Sovjetunionen ljugit om dödslägren, att de faktiskt aldrig funnits, eller åtminstone inte i den omfattning och med det förlopp vi fått lära oss sedan slutet på 60-talet/början av 70-talet utan är ett hopkok av de sovjetiska judarna som till stor del kontrollerade narrativet under Nürnberg-rättegångarna? Vad som är känt men som få vågar diskutera är att narrativet ändrades radikalt just vid den tidpunkten jag nämner ovan. De äldre historieböckerna är uteslutande baserade på faktiska dokument och vittnesuppgifter. Därefter blir böckerna mer lättlästa och narrativ-fokuserade. Dokument och bevis blir underordnat berättelsen. Vi har idag fler människor som överlevt nazismen än vad vi hade på 50/60-talen. Varje gång pengar betalas ut av Tyskland, dyker nya personer upp.

Ett fascinerande ämne med många åsikter.
__________________
Senast redigerad av Tomtekukar 2023-03-29 kl. 18:14.
Citera
2023-03-29, 18:36
  #4
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonerkuk
När jag så sent som 2004/05 läste forum för judisk historias skrift om förintelsen så reagerande jag på att alla dödsläger ligger i Sovjet medans vanliga koncentrationsläger endast återfinns i väst-ockuperade delar.

Varför förhåller sig det så? Visste nazisterna på förhand att sovjet skulle ta de delarna där det endast fanns dödsläger medans väst skulle ta endast koncentrationsläger? Vad är den statistiska sannolikheten för detta?

Har någon ljugit?

karta för de som är lata: https://www.google.com/url?sa=i&url=...AAAAAdAAAAABAt

En senare lösning, självklart då att man lägger dessa längre bort från den egna befolkningen så den slipper befatta sig med dessa och skulle lokala befolkningen ha nån synpunkt så bara in i ugnen med dom. Här verkar det som om du söker det svaret du vill ha istället för att koppla in logiken.
Citera
2023-03-29, 19:22
  #5
Medlem
Vilka läger ligger i Sovjet?
Citera
2023-05-18, 11:06
  #6
Medlem
portnoys avatar
Skulle Polen vara en del av Sovjet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback