Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-03-03, 19:10
  #1
Medlem
Behöver inte läsa nedan, för det är "oviktigt" egentligen!

Hoppas jag inte låter dryg eller irriterande med titeln men kan någon ge feedback på hur man gör bättre drops, effects och när och om strukturen är bra i låten. Det känns som att jag har hållit på så länge så jag vill bara få det gjort, jag kommer inget vart och jag lär mig aldrig hur gör en proper låt. Alla mina låtar låter som nybörjar låtar typ, jag försöker verkligen. Jag vet att låten behöver fin slipas men säg hur jag ska göra för jag kan inte tänka tydligt, jag tycker det låter bra men inom musiken kan man alltid göra det bättre. T.ex. slutet av låten kanske inte passar med resten, det gör att man glömmer av vad man nyss lyssnade på.

https://soundcloud.com/martin-pettersson-155868233/okkk
__________________
Senast redigerad av Sykemypie 2023-03-03 kl. 19:16.
Citera
2023-03-03, 19:13
  #2
Medlem
Varför tog du bort det?
Citera
2023-03-03, 19:14
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför tog du bort det?
Den är inte borta, det kanske är för att jag gjorde den privat?
Citera
2023-03-03, 19:15
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför tog du bort det?
Pröva nu
Citera
2023-03-03, 21:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Pröva nu
Jepp. Jag blir lite lätt sprallig och glad av musiken, vill höra mer!
Citera
2023-03-03, 21:20
  #6
Medlem
Bunsofsteels avatar
Ja du... var skall man börja...

Tror du skulle vara betjänt av att ta en paus från datorplinket och lära dig spela ett riktigt instrument.

Gå en pianokurs. Jag snackar sträng pianofröken med hårknut och fin köttig röv.
Lyssna på klassisk musik. Lär dig musikteori.

Gör det minst ett halvår och gör ett nytt försök sedan. Annars är risken överhängande att du fastnar i SuperMarioträsket.
Citera
2023-03-03, 22:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Ja du... var skall man börja...

Tror du skulle vara betjänt av att ta en paus från datorplinket och lära dig spela ett riktigt instrument.

Gå en pianokurs. Jag snackar sträng pianofröken med hårknut och fin köttig röv.
Lyssna på klassisk musik. Lär dig musikteori.

Gör det minst ett halvår och gör ett nytt försök sedan. Annars är risken överhängande att du fastnar i SuperMarioträsket.
Jag tackar båda er för tipsen. Men den där fröken, vart skulle jag kunna möta henne? Det låter som att du förklarar Mrs Trunchbull från Matilda och henne har jag inga problem med .

Jag har ett piano hemma, funkar det att lära sig själv, finns det några jättebra musikteori videos
Citera
2023-03-03, 23:18
  #8
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Jag tackar båda er för tipsen. Men den där fröken, vart skulle jag kunna möta henne? Det låter som att du förklarar Mrs Trunchbull från Matilda och henne har jag inga problem med .

Jag har ett piano hemma, funkar det att lära sig själv, finns det några jättebra musikteori videos

Det går bra att lära sig själv. Dock får du en helt annan motivation om du vill impa på en kvinna.
Googla efter pianolektioner i ditt närområde. Brukar finnas musiklärare som hankar sig fram och vill tjäna extra och ge privatlektioner. Man lär sig snabbare om ett fruntimmer som luktar gott ger dig fingersättning i hemläxa.



Tips är att lyssna mer analytiskt på kommersiell musik. All kommersiell musik följer i princip samma recept med intro, vers, brygga och refräng osv.

Din låt var soundmässigt inget större fel på även om det skulle låta lite bättre efter mastering. Större problem är snarare att den saknade struktur och var lite planlös.
__________________
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-03-03 kl. 23:26.
Citera
2023-03-03, 23:26
  #9
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sykemypie
Jag tackar båda er för tipsen. Men den där fröken, vart skulle jag kunna möta henne? Det låter som att du förklarar Mrs Trunchbull från Matilda och henne har jag inga problem med .

Jag har ett piano hemma, funkar det att lära sig själv, finns det några jättebra musikteori videos

Oh, en sak till. Reverb på ALLT utom baskagge och hihats.
Det är nog det absolut mest enklaste och avgörande sättet att få en låt att låta pro.
Var inte rädd för att använda flera olika reverbs.
Gör man filmmusik är man mer restriktiv och vill oftast att samtliga instrument spelas i "samma rum".
Med elektoinisk musik äre mer skitsamma bara det låter bra.

Vilken DAW använder du?

PS: Var inte riktigt Mrs Trunchbull jag tänkte mig. Tänk snarare 50 kg smalare, konservativ och frånskild utan rajraj i sitt liv dom senaste tio åren. Du vet, en sån som simmar en gång i veckan och inte förstår hur heta dom är.

__________________
Senast redigerad av Bunsofsteel 2023-03-03 kl. 23:33.
Citera
2023-03-04, 08:16
  #10
Medlem
MaryGoores avatar
Kanske testa att skicka iväg en låt till någon som mixar och mastrar åt dej?
Sen jämföra och analysera och använda det som en lektion typ.
Själv tigger jag alltid feedback när jag skickar en mix till mastring
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback