Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-02-15, 23:26
  #13
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
I början hade han det, men sedan begrep han bättre.

Håll dig till topic. Varken du eller något annat förintelselöske i tråden har ens gjort ett försök att bemöta problemställningarna i trådstarten – som vanligt. Frågan var om Pressac hade fel när han konstaterade följande:
The drawing on Photo 20 is a real godsend for the revisionists. Concerning the initial arrangement for the third construction stage at Birkenau [KGL Bauabschnitt III], it formally states that this was to serve only as a mixed quarantine and hospital camp. There is INCOMPATIBILITY in the creation of a health camp a few hundred yards from four Krematorien where, according to official history, people were exterminated on a large scale. Drawing 2471 of a barracks for sick prisoners planned for BA.III [Photo 21] showing in detail the arrangement of the bunks, supports this demonstration. The two drawings date from June 1943. when the Bauleitung was completing the construction of the four new Krematorien, and it is obvious that KGL Birkenau cannot have had at one and the same time two opposing functions: health care and extermination. The plan for building a very large hospital section in BA.III thus shows that the Krematorien were built purely for incineration, without any homicidal gassings, because the SS wanted to "maintain" its concentration camp labor force. This argument seems logical and is not easy to counter. The drawings exist, and what is more they come from the SS Economic Administration Head Office in Berlin, so it was no local humanitarian effort.
Citat:
Rimligen en lögn med avsikt att smutsa ner Pressac.
Men jag ger dig en ny chans att leva upp till ditt påstående.
Hur känner du till att det inte skrevs några minnesrunor, lovtal eller äreminnen?

Smutsa ner Pressac? Jag ser bristen på minnesrunor som en kvittens på Pressacs kvaliteter som forskare. Jag har mer respekt för honom än skojare som van Pelt, Gilbert, Hilberg och annat avskräde.

När en framstående forskare avlider är det kutym att kollegor och andra forskare inom samma fält skriver minnestexter. Verkligheten är emellertid att Pressac var en persona non grata vid sin bortgång. De enda lovtal jag hittat till Pressac är skrivna av revisionister. Men jag välkomnar de lovord som du antyder existerar. Eller gissar du bara?
Citera
2023-02-16, 14:26
  #14
Medlem
brianmolkos avatar
De ville väl de skulle kunna jobba så länge som möjligt, vilka skulle annars göra arbetet ?
Citera
2023-03-12, 13:57
  #15
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
De ville väl de skulle kunna jobba så länge som möjligt, vilka skulle annars göra arbetet ?

Ja, man kan fråga sig varför lägerpopulationen i Birkenau både "utrotades" på löpande band men samtidigt hade ett stort sjukhusläger några hundra meter längre bort. Det hade varit intressant att se Pressacs reaktion på de dokument som kategoriskt motbevisar hans tes om fånglasarettet.
Citera
2023-03-12, 19:01
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ja, man kan fråga sig varför lägerpopulationen i Birkenau både "utrotades" på löpande band men samtidigt hade ett stort sjukhusläger några hundra meter längre bort. Det hade varit intressant att se Pressacs reaktion på de dokument som kategoriskt motbevisar hans tes om fånglasarettet.
Finns någon form av ologiska beslut från nazisterna verkat det. Man bygger ut kapaciteten för krematoriet pga av en dödlighet som överstiger 20% per månad av fångarna samtidigt så inrättas vårdavdelning Låter lite som att den ena handen inte vet vad den andre gör Men vätten har nog ett obegåvat svar
Citera
2024-03-15, 22:22
  #17
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarpenterTim
Gällande sjukvårdslägren är det en grej jag aldrig fattade... jag har läst väldigt många böcker om förintelsen och jag var alltid konfunderad över hur dom var rädda för att bli skickade till gaskammaren för att dom såg skröpna ut när dom kollade igenom dom i barracken men samtidigt så tilläts folk ligga på sjukan för att tillfriskna? Minns en historia där en person fick spö för att han inte hade anmält sig till sjukan i tid... det känns som två olika världar liksom

Ja, det finns onekligen en stor inkongruens mellan det faktum att flertalet sjukvårdsinrättningar existerade i Auschwitz och att sjuka fångar vårdades av tyskarna, och föreställningen att lägret samtidigt hade som huvudsakligt syfte att utrota samma fångar.

Detta är ett historiografiskt problem som aldrig riktigt diskuterats på allvar inom ortodox förintelseforskning, annat än av Pressac (som blev något av en paria för sin forskning). Tystnaden från de förintelsetroende i tråden tycker jag talar sitt tydliga språk.
Citera
2024-03-15, 23:16
  #18
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Ja, det finns onekligen en stor inkongruens mellan det faktum att flertalet sjukvårdsinrättningar existerade i Auschwitz och att sjuka fångar vårdades av tyskarna, och föreställningen att lägret samtidigt hade som huvudsakligt syfte att utrota samma fångar.

Detta är ett historiografiskt problem som aldrig riktigt diskuterats på allvar inom ortodox förintelseforskning, annat än av Pressac (som blev något av en paria för sin forskning). Tystnaden från de förintelsetroende i tråden tycker jag talar sitt tydliga språk.
Det är bara att titta på den sovjetiska propagandafilmen om de tyska "illdåden" i Auschwitz. Massor med gamla, lytta och BARN som borde ha gasats för länge sen. Man bär ut sjuka och icke-arbetsföra på bårar. Helt sjukt att påstå något om en förintelse när bevisen på motsatsen talar för sig självt.
Citera
2024-03-16, 15:32
  #19
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Det är bara att titta på den sovjetiska propagandafilmen om de tyska "illdåden" i Auschwitz. Massor med gamla, lytta och BARN som borde ha gasats för länge sen. Man bär ut sjuka och icke-arbetsföra på bårar. Helt sjukt att påstå något om en förintelse när bevisen på motsatsen talar för sig självt.

Ja, det verkar inte finnas någon officiell förklaring till varför gamla, småbarn och sjuka lämnades levande kvar i Auschwitz istället för att utrotas. En relaterad fråga är också varför tyskarna lämnade kvar påstådda Sonderkommando-vittnen i lägret så att de kunde falla i händerna på Röda armén.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback