Citat:
Det stämmer absolut att om man programmerar i de miljöer du nämner så finns det ofta mycket hårda regler för vad som är OK och vad som inte är det. Men det du sa att om att detsamma (dvs inga pekare osv) gäller för de flesta C++-programmerare i Sverige är nog helt fel, för de flesta sådana arbetar inte i de där mycket speciella miljöerna. Banker, storföretag, statliga organisationer har alla stora mängder C++-kod där det används pekare och annat smått och gott överallt 🙂
På arbetsplatser där man utvecklar tekniska system där människoliv riskeras utifall att det blir "heap overflow". Eller "stack overflow"...
Några exempel är: kärnkraftverk, rymdfärjor, flygplan, bilar, lastbilar, medicinsk utrustning, vapensystem osv. Sverige tillhör världseliten inom ovanstående tekniska system. (Förutom kärnkraftverk och rymdfärjor.)
Jag listade rymdfärjor, eftersom jag kom att tänka på en 20 år gammal artikel om hur utvecklingen av mjukvaran gick till. Det handlade om extrema processer och metoder. Och världens tråkigaste programmeringsjobb. Vad en ensam spelutvecklare kunde ha kodat på 1 år, gjorde 260 programmerare på 20 år. Men...
Jag kan inte hitta artikeln nu. Jag är ganska säker på att det inte var den här:
https://www.fastcompany.com/28121/th...te-right-stuff
Men jag är inte helt säker.
Vad jag är väldigt säker på, är att en person i utvecklarteamet flög iväg till uppskjutningsplatsen i samband med alla uppskjutningarna. Där hälsade han på samtliga astronauter. Efter det tvingades han skriva under ett dokument, där han garanterade att det inte fanns några kända buggar i mjukvaran.
Några exempel är: kärnkraftverk, rymdfärjor, flygplan, bilar, lastbilar, medicinsk utrustning, vapensystem osv. Sverige tillhör världseliten inom ovanstående tekniska system. (Förutom kärnkraftverk och rymdfärjor.)
Jag listade rymdfärjor, eftersom jag kom att tänka på en 20 år gammal artikel om hur utvecklingen av mjukvaran gick till. Det handlade om extrema processer och metoder. Och världens tråkigaste programmeringsjobb. Vad en ensam spelutvecklare kunde ha kodat på 1 år, gjorde 260 programmerare på 20 år. Men...
Jag kan inte hitta artikeln nu. Jag är ganska säker på att det inte var den här:
https://www.fastcompany.com/28121/th...te-right-stuff
Men jag är inte helt säker.
Vad jag är väldigt säker på, är att en person i utvecklarteamet flög iväg till uppskjutningsplatsen i samband med alla uppskjutningarna. Där hälsade han på samtliga astronauter. Efter det tvingades han skriva under ett dokument, där han garanterade att det inte fanns några kända buggar i mjukvaran.