Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-02-06, 20:17
  #37
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har motor fram 250w 36v och mitt styrlager glappar nada.

Jag skulle gärna ha bafang mittmotor. Bosch, yamaha, shimano har smarta chip som gör att du måste köpa dubbelt så dyra batterier från dom. Man är inlåst som kund. Det är det största problemet.

ANnars slitningar på drivlinan kan ni spola. Ett drev kostar 40 spänn och kedjan runt en 100 lapp och skall ändå bytas med jämna mellanrum.
Citera
2024-02-07, 14:55
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Annars slitningar på drivlinan kan ni spola. Ett drev kostar 40 spänn och kedjan runt en 100 lapp och skall ändå bytas med jämna mellanrum.

Är det om man har en oväxlad cykel, hur många elcyklar med mittmotor är det? Behöver framdrevet bytas så blir det hur som helst dyrare än 40 kr.
Citera
2024-02-20, 20:51
  #39
Medlem
retardators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLm
Styrlagret? Ecoride? Känner absolut inte igen det, har 3 och aldrig justerat nån och flytta arslet funkar perfekt.

Då måste jag få fråga hur du kontrollerar glapp i styrlagret? Har vad jag kan minnas ALDRIG stött på en eco-ride utan glapp ì styrlagret, även bakhjulsdrivna men framhjulsdrivna utan undantag. Ibland får man gänga ur centrumskruven några varv och klappa till med en hammare för att få ner mutterstycket/fjärilen en bit ner i gaffeln eftersom skruvens gängor tar slut innan den spänner åt, ibland krävs en extra höjningsring eftersom centrumbrickan bottnar i gaffeln istället för i styrstammen.

Uselt hopskruvade cyklar.
Citera
2024-02-28, 07:18
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Då måste jag få fråga hur du kontrollerar glapp i styrlagret? Har vad jag kan minnas ALDRIG stött på en eco-ride utan glapp ì styrlagret, även bakhjulsdrivna men framhjulsdrivna utan undantag. Ibland får man gänga ur centrumskruven några varv och klappa till med en hammare för att få ner mutterstycket/fjärilen en bit ner i gaffeln eftersom skruvens gängor tar slut innan den spänner åt, ibland krävs en extra höjningsring eftersom centrumbrickan bottnar i gaffeln istället för i styrstammen.

Uselt hopskruvade cyklar.



hur du kontrollerar glapp i styrlagret?
Hur?
Jag söker aldrig fel om jag inte märker av fel, gäller inte bara cyklar...
Cykeln rullar, det går bra att svänga och inga missljud begär inget mer.
Citera
2024-02-29, 23:42
  #41
Medlem
killawifes avatar
Navmotor ger den drivning som mest härmar en "vanlig" cykels drivning, där trampning av pedalerna driver en kedja som drar runt bakhjulet. Folk verkar vilja ha detta, helt enkelt även om både fram och bakhjulsdrift funkar tillräckligt bra. Ska man nämna nån fördel med det så skulle det väl vara att viktfördelningen blir bättre med motorn i navet än i hjulet fram eller bak.

Sen stämmer nog det som nån nisse sa att navdrift är dyrare och många okunniga tror att bara för att nåt är dyrare så är det automatiskt bättre.
Citera
2024-04-17, 07:52
  #42
Medlem
avcs avatar
Mittmotor? En elmotor sitter på hjulet för bövelen. Eller talar vi om att bajset sitter på främre spraketen? Varför inte kläcka den bak istället? Vem fan skulle känna skillnad menar jag? Pluss att 'n då monteras i bakhjulet = viktförflyttning bak = lättare att stegra
__________________
Senast redigerad av avc 2024-04-17 kl. 07:59.
Citera
2024-04-17, 11:34
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Mittmotor? En elmotor sitter på hjulet för bövelen. Eller talar vi om att bajset sitter på främre spraketen? Varför inte kläcka den bak istället? Vem fan skulle känna skillnad menar jag? Pluss att 'n då monteras i bakhjulet = viktförflyttning bak = lättare att stegra

Nu har jag ingen elcykel men jag tänker att sitter motorn i bakhjulet så blir det svårt att få samma växelomfång och steg mellan växlarna som när man kan använda valfritt bakhjul. Fast detta är kanske inte viktigt för vardagscyklister som då kan välja elcyklar som har navmotor. Det finns ju ett till alternativ förstås, motor i framhjulet, men då är väl en nackdel att det är mindre effektivt i uppförsbackar alltså då man behöver hjälpen som mest. Fast med bara 250W så kanske det inte är så stora problem med slirande framhjul.
Citera
2024-04-30, 20:30
  #44
Medlem
Kottkompotts avatar
Har aldrig haft elcykel själv, men funderar starkt på att bygga en i år.

Det blir garanterat baknavsmotor för mig. Vill ha någon möjlighet att slippa promenera hem ifall kedjan smäller.
Men skulle jag ha obegränsad budget skulle jag föredra 1000W+ navmotor bak och <250W fram för mindre slitkrafter i styrlager och dämpare, men ändå lite fördelar med tvåhjulsdrift.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback