Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-01-06, 13:14
  #49
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.

Det är inte skatteverket som märker detta, det är din bank som kommer börja krångla och kan du inte svara ordentligt på deras frågor så kommer de kontakta skatteverket i slutändan och stänga av dig från banken.

Annars kan du ju ta upp inkomsterna i din deklaration så är allt ok.
Citera
2023-01-06, 13:15
  #50
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Ja du,
svarta pengar bör vara kontant men det är sent nu, börja buffra för en eventuell skatte inbetalning, kanske kan hävda att du inte ligger på plus då du återinvesterat och har några objekt som ej sålts.
knivig situation

Fast har han en såpass omfatfande verksamhet så bör han minst ha F-skatt och förmodligen betala moms också.
Citera
2023-01-06, 16:15
  #51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Atamon
Fast har han en såpass omfatfande verksamhet så bör han minst ha F-skatt och förmodligen betala moms också.
Såg aldrig nån summa, eller storlek på insättningarna, men det har passerat skattefri inkomst så om banken får misstankar eller skattmasen kollar kontot vilket de generellt bara gör vid sköntaxeringar och vid misstanke om brott
Citera
2023-01-06, 19:01
  #52
Medlem
Om det fortgår under flera år så blir 40.000 snart 200.000 och risken för upptäckt blir större. Varför inte bara be om kontanter när du säljer?
Citera
2023-01-08, 20:09
  #53
Medlem
Är folk riktigt dumma i huvudet här inne eller??

Jobbar själv på bank och inte fan rapporterar vi något till SKV för sådana struntsummor, vi är givetvis rädda om våra kunder och vill inte förlora dom till andra banker. Däremot om det kommer swishar som 5-10000 per dag då är det en annan femma då rapporterar vi självklart. Men sitt inte här o snacka något ni inte har koll på.

Kör på och tjäna en hacka det är helt ok, dom nya reglerna kommer ställa till det för väldigt många men bankerna rapporterar inte för småsummor!

Det man ska oroa sig nu med denna nya regel är alltså att sälja på Tex Tradera eller någon annan plattform är ju att plattformen rapporterar direkt till Skatteverket sedan om SKV kommer kunna hantera allt det får vi se 2024 helt enkelt. Plattformarna borde ha ett system där man bakar in skatten direkt vid försäljning tex. Men vem vet vad som händer? Mkt oklart just nu
Citera
2023-01-08, 20:16
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Tack så mycket för alla svar, jag har bestämt mig mig att starta ett företag av detta då jag inte vill hamna i problem med SKV


Det vore förödande för dig om du skaffar F skattesedel då eftersom SKV kommer fråga dig vad du sålt för tidigare år? Jag hade nog struntat i detta och kört på som vanligt men det är ju helt upp till dig.
Citera
2023-08-02, 22:11
  #55
Avstängd
Precis som någon har nämnt är det snarare Banken du bör bekymra dig över och inte skatteverket.
Citera
2023-08-07, 12:47
  #56
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Är folk riktigt dumma i huvudet här inne eller??

Jobbar själv på bank och inte fan rapporterar vi något till SKV för sådana struntsummor, vi är givetvis rädda om våra kunder och vill inte förlora dom till andra banker. Däremot om det kommer swishar som 5-10000 per dag då är det en annan femma då rapporterar vi självklart. Men sitt inte här o snacka något ni inte har koll på.

Kör på och tjäna en hacka det är helt ok, dom nya reglerna kommer ställa till det för väldigt många men bankerna rapporterar inte för småsummor!

Det man ska oroa sig nu med denna nya regel är alltså att sälja på Tex Tradera eller någon annan plattform är ju att plattformen rapporterar direkt till Skatteverket sedan om SKV kommer kunna hantera allt det får vi se 2024 helt enkelt. Plattformarna borde ha ett system där man bakar in skatten direkt vid försäljning tex. Men vem vet vad som händer? Mkt oklart just nu

Jasså, du arbetar på bank??

Om du arbetar på bank så vet du att banken inte rapporterar Swish till Skatteverket, om banken rapporterar Swish så rapporteras det till Finanspolisen.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2023-08-07 kl. 12:52.
Citera
2023-08-07, 19:13
  #57
Avstängd
Håller med om att det verkar finnas en viss paranoia hos svennebanan när det kommer till banker och "eventuell upptäckt".

Det krävs mer än ett par tiotusentals insättningar här och där för att någon ska orka lägga tid, pengar, energi och resurser på detta.

Vi har en hel drös av människor/företag som skattefuskar för flera miljarder per år, tiden läggs på dessa. Att komma efter svennebanan för att han slänger in 12 lax är ju helt bisarrt.


Eller ja, kanske det är så era banker fungerar men jag har handelsbanken och har gjort överföringar hit och dit mellan 50-150 lax flera flera ggr och inte ett jävla ord om saken.

Skyll er själv om ni använder swedbank, dom är ju helt sjuka i huvudet.
Citera
2024-04-09, 08:53
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Kan du inte ge ett exempel på något du köpt sedan sålt? Genuint intresserad hur du kan tjäna så mycket.
Citera
2024-04-09, 15:10
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Hej, jag studerar och vid sidan av mina studier så köper jag och säljer kläder. Jag köper plaggen billigt och säljer de dyrare då det är många som inte vet värdet på sitt plagg. Jag betalar med swish när jag köper kläderna och blir betalad på swish också. Så nu är fråga, när kommer jag behöva börja betala skatt? jag läste hos skatteverkets hemsida att man ska börja betala skatt när man tjänar över 20 000 per år. 2022 har jag tjänat ganska mycket mer än den summan så det jag undrar är kommer skatteverket kunna upptäcka att jag driver en buisniess som egentligen borde betala skatt. Obs jag har inget registrerat företag och det är mest en grej som jag har gjort vid sidan men som har gått väldigt bra.
Så här,
du köper kläder till dig som du använder och sedan säljer du av dina gamla kläder som du inte nyttjar längre. Inget du behöver skatta för. Du gillar bara att shoppa kläder och du har ingen aning om du ligger plus eller minus, du tycker bara det är roligt att dina gamla kläder kommer till användning istället för att slänga dem.
Citera
2024-04-10, 23:21
  #60
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Kan du inte ge ett exempel på något du köpt sedan sålt? Genuint intresserad hur du kan tjäna så mycket.

Jordans skor, moncler jackor mm. Jag köpte till exempel ett par jordan 1 high "ROTY" för 1300kr och sålde de sedan för 2500kr. Det handlar bara om att veta värdet på lyxvaror, sedan pruta så mycket det går och tillsist vara en resolut säljare som inte accepterar för låga bud/erbjudanden
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback