Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-12, 12:55
  #169
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Undrar hur länge till min MacBook Air 2020 M1 modellen håller. Köpte den i mitten av 2021.

Använder den inprincip dygnet runt. Allt fungerar bra men igår somnade jag till och hade den på men inte många flikar uppe öht och den var brutalt het om batteriet! blev lite nojig då den inte har fläkt.

Blir nog en MacMini nästa gång.
Somnade du med den i knät? Isåfall isolerade du med byxorna in värmen som annars skulle avletts via luften.
Citera
2024-05-06, 06:34
  #170
Medlem
Mr.Teabags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Rent hårdvaru mässigt kan en mac hålla i 30 år. Finns folk som har kvar Mac SE/30 i drift. Det som förkorta livslängden på Mac hur länge Mac OS supportar din hårdvara, där är appel riktigt giriga.

En imac ifrån 2012 är idag värdelös pga man inte kan installera nyare versioner av Mac OS på den.

Nja, värdelös vet jag inte.

Jag har en iMac från 2013 och visst, man kan inte uppdatera macOS längre (använder macOS 10.13.6 High Sierra). Men annars så känns datorn som ny. Ganska fantastiskt egentligen eftersom jag har använt den dagligen i över 10 år. Rena evighetsmaskinen!

Surfar man bara runt på nätet och betalar räkningar m.m. så duger den fortfarande utmärkt. Se bara till att inte använda Safari som webbläsare (själv så använder jag Firefox). Min bank godkänner inte ens Safari som webbläsare eftersom det inte längre kommer några säkerhetsuppdateringar till den.

Ser fram emot många år till med min kära och ”värdelösa” iMac! 😉
Citera
2024-05-06, 11:06
  #171
Medlem
Tips om man har en äldre Mac som inte stöds officiellt av apple.
Finns bla en Dosdude 1 som har program/patch så man få lite nyare OS.
Citera
Idag, 10:00
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Teabag

Nja, värdelös vet jag inte.

Jag har en iMac från 2013 och visst, man kan inte uppdatera macOS längre (använder macOS 10.13.6 High Sierra). Men annars så känns datorn som ny. Ganska fantastiskt egentligen eftersom jag har använt den dagligen i över 10 år. Rena evighetsmaskinen!

Surfar man bara runt på nätet och betalar räkningar m.m. så duger den fortfarande utmärkt. Se bara till att inte använda Safari som webbläsare (själv så använder jag Firefox). Min bank godkänner inte ens Safari som webbläsare eftersom det inte längre kommer några säkerhetsuppdateringar till den.

Ser fram emot många år till med min kära och ”värdelösa” iMac! 😉

Kör en Mac Mini från 2012 med samma OS och använder den dagligen till att surfa(också Firefox), youtube, se film med VLC, osv. och den fungerar även den utmärkt! Tror jag betalade 5-6000 för den. Säg den PC för det priset som hade fungerat lika bra i alla dessa år.. Den står även igång 24/7 och kanske rebootar den varannan månad i snitt, om ens det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback