Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-03-22, 09:29
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
Apple Pay och liknande kommer nog hålla ett tag. Musk har köpt twitter för att utveckla det till något liknande wechat och han har ju en bakgrund inom bank och betalningar. Kanske köper han tillbaka Paypal snart. Håll ett öga på x.com. Kan vara det du betalar med om ett år.
Jag väntar fortfarande.
Gissar Musk råkade sparka några för många från säkerhetsavdelningen på X-Twitter ?

BankID/Swish må vara smidigt men att det bara finns som variant i Norge skvallrar om att detta nog inte kommer bli samma framgångssaga som Minecraft, Spotify m fl ?
Citera
2024-03-22, 11:49
  #26
Medlem
Förändringar jag skulle vilja se:

1. Du har "lokal" plånbok i din telefon du skickar din betalning ifrån utan att ditt konto blir inblandat. Naturligtvis skall mottagaren ha en lika "lokal" plånbok. Alltså inte via bank eller bankkonto eller bankkontrollerad app.

2. Din lokala plånbok skall kunna innehålla den valuta du köpt och lagt i den. Dollar Euro, Yen, Bitcoin eller vad du stoppat in. Detta för att förenkla internationella betalningar.
Citera
2024-03-22, 20:25
  #27
Medlem
S3ONs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Förändringar jag skulle vilja se:

1. Du har "lokal" plånbok i din telefon du skickar din betalning ifrån utan att ditt konto blir inblandat. Naturligtvis skall mottagaren ha en lika "lokal" plånbok. Alltså inte via bank eller bankkonto eller bankkontrollerad app.

2. Din lokala plånbok skall kunna innehålla den valuta du köpt och lagt i den. Dollar Euro, Yen, Bitcoin eller vad du stoppat in. Detta för att förenkla internationella betalningar.


Hur menar du att den datan skulle ha något slags värde om den inte är kopplad till en bank?
Citera
2024-03-22, 22:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S3ON
Hur menar du att den datan skulle ha något slags värde om den inte är kopplad till en bank?

Inte upp till mig att lösa. Kanske någon annan aktör? Menar du att Bitcoin är kopplat till en bank? Det finns uppenbart möjligheter. Kanske varje enhet kan ha ett spårningsnummer som bara kan vara registrerat i en plånbok i taget?

Varför tänker du att den som önskar måste ha förslagen på lösningen? I så fall behövs inga forskare då alla ideer redan måste ha en lösning.
Citera
2024-03-23, 06:28
  #29
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidaledare
Vad är det för fel på Swish?

Swish hade varit underbart, om inte för den lilla detaljen att bankerna och staten är banditer som på olika sätt skor sig och kontrollerar individen med uppfinningar som denna.
Citera
2024-03-25, 12:05
  #30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Alla större techbolag har väl någon variant i bruk eller på gång… Apple, Samsung, Twitter, mfl.

Nja inte för överföring mellan privatpersoner.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback