Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-03-07, 19:42
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tror det handlar primärt om att Nvidia döpt om sina kort. Du kan gå tillbaka till 2014 och kolla på deras Titan Z som då kostade 3000 dollar. Motsvarigheten idag är deras xx90-modeller eftersom deras sista Titan-modell lanserades 2018 och då återigen med ett pris på 3000 dollar. Ignorerar vi xx90-serien och istället kollar på deras xx80-serier så har det inte hänt speciellt mycket med MSRP. Sedan går det inte att ignorera att dollarn blivit 50 procent dyrare och att vi haft en del inflation som pressat upp priserna.

Jag minns väl hur första 3090 togs emot. Alla var helt överens om att detta inte var ett prisvärt kort för en spelare utan dess primära fördel var den stora mängden minne. Något som kan vara viktigt för en utvecklare som använder stora datamängder som ännu inte optimerats. Idag anses 3090/4090 vara ett normalt val för den normal spelare som "vill ha det bästa".

Och som sista punkt - vi har blivit fartblinda. Det blir allt svårare att motivera köpet av de snabbaste modellerna. Inte bara på grund av ett högt pris, utan för att det är svårt att utnyttja prestandan på ett vettigt/prisvärt sätt.

Det jag saknar mest är faktiskt prisvärda och strömsnåla modeller i det lägre prissegmentet. Idag finns ingenting som kan jämföras med 750 Ti i fps/watt eller 1060 i fps/krona. Utan lägger man ut drygt tusenlappen får man någonting som presterar som en iGPU och lägger man ut drygt 2000 kronor får man någonting som presterar i nivå med en 5 år gammal GPU för samma pengar.

Håller med. Jag köpte 1060 vid lansering och känner inget behov av att byta än på ett bra tag. Skulle vara sen när GTA6 släpps kanske. Byggde faktiskt ny dator för ett par år sedan, men behöll grafikkortet.

Nöjer man sig med 1080p är det fortfarande ett väldigt kapabelt kort.
Citera
2023-03-14, 20:45
  #50
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Håller med. Jag köpte 1060 vid lansering och känner inget behov av att byta än på ett bra tag. Skulle vara sen när GTA6 släpps kanske. Byggde faktiskt ny dator för ett par år sedan, men behöll grafikkortet.

Nöjer man sig med 1080p är det fortfarande ett väldigt kapabelt kort.

Instämmer, kör 1060 6gb på laptopen och det funkar faktiskt oväntat bra till de flesta spel

Köpte nyss prylar till min budgetgamer (i7 2600k, 16gb ram ddr3 och rx 5700xt och en ny ssd) för typ 3k och det går att maxa allt i FHD i princip.. men det är klart, "måste" man köra i 4K så kostar det såklart på.
Citera
2023-03-14, 21:25
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Instämmer, kör 1060 6gb på laptopen och det funkar faktiskt oväntat bra till de flesta spel

Köpte nyss prylar till min budgetgamer (i7 2600k, 16gb ram ddr3 och rx 5700xt och en ny ssd) för typ 3k och det går att maxa allt i FHD i princip.. men det är klart, "måste" man köra i 4K så kostar det såklart på.
En annan som är uppväxt med Nintendo 8-bit och Amiga 500 tycker att 1080p ser fullt tillräckligt bra ut.
Citera
2023-03-15, 06:21
  #52
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
En annan som är uppväxt med Nintendo 8-bit och Amiga 500 tycker att 1080p ser fullt tillräckligt bra ut.
Helt klart!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback