Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-21, 13:43
  #289
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Ja shit vilket elände. Brukade köra en hel del från södra Polen och vidare genom Presov och Koscice mot Bratislava och Wien. Tidigare innan de byggde en ringled så körde man genom Koscice via en dubbelfilig bred väg. Den går precis utanför Lunik IX. Polletten trillade ner när jag såg ett reportage om Lunik IX. Stället ligger precis när den dubbelfiliga vägen övergår i motorväg. En gång när jag började gasa på till 120, så ser jag plötsligt en smutsig kvinna bärandes på en unge mellan körfälten. Annars kunde man träffa på någon luffare som drar en släpkärra på vägrenen. När man kör vidare på E58 så tonar plötsligt en gigantisk postapokalyptisk byggnad upp sig längs motorvägen. Det är U.S. Steel Kosice stålverk där man gör plåt till bilkarosser. Hyundai och KIA har sin plåt därifrån.
Bortsett från Lunik IX så är Koscice en av Europas finare städer. Tyvärr har östra Slovakien blivit en dumpningsplats av zigenare.

Tips är att besöka Belchatow ett par mil söder om Lodz i Polen.
Gigantiskt brunkolsdrivet värmekraftverk med tillhörande gigantiska dagbrott av kol.
Svårt att andas pga föroreningarna. År efter år leder Belchatow ligan över europas värsta
utsläppskälla.

Lignit är väl den korrekta namnet för bränslet men i dagligt tal är det ju brunkol.
Citera
2023-02-21, 13:45
  #290
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
Vi kan inte ha varit i samma Bratislava! Håller inte alls med dig.

Jag var i utkanterna och inte stadskärnan
Citera
2023-02-21, 16:05
  #291
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Tips är att besöka Belchatow ett par mil söder om Lodz i Polen.
Gigantiskt brunkolsdrivet värmekraftverk med tillhörande gigantiska dagbrott av kol.
Svårt att andas pga föroreningarna. År efter år leder Belchatow ligan över europas värsta
utsläppskälla.

Lignit är väl den korrekta namnet för bränslet men i dagligt tal är det ju brunkol.

Ja shit! Läste att de planerar och stänga eländet och bygga kärnkraftverk vilket ingen bör sakna.
När du väl är i Polen så har du även Katowice och städerna omkring som ju är uppbyggda omkring kolgruvor och kraftverk. Katowice har länge plågats av dålig luft och en allmän sunkighet.

Nr 1. i Europa och en svårslagen sådan har varit Kopsa Mica i Rumänien som under Nicolae Ceaușescu producerade något jävla gummipulver med ett svart damm som fullständigt smutsade ner allt. Enligt vad jag har läst så är fabrikerna rivna idag och stället är ett tillhåll för zigenare då ingen välbärgad vill vara i närheten av Kopsa Mica.
Kolla på det här reportaget. https://www.youtube.com/watch?v=Ece8QFMaqoE
Citera
2023-03-13, 22:39
  #292
Medlem
MatuldaochMegasens avatar
Hilo, Hawaii.
Gick genom en öde stad i ösregn och tittade i skyltfönstren.
Hälften av affärerna skyltade med "No help wanted". Den andra hälften hade redan slagit igen för gott.
Den enda öppna och upplysta affären jag hittade var en affär för braskaminer! Jag var tvungen att gå in för att se några levande människor och diskutera marknaden för braskaminer på Hawaii. Kalla nätter, så det var det enda stället som lönade sig i Hilo.
Hilo har som turistslogan det fantastiska "Hilo - regnbågarnas stad". Inte HBTQ-regnbågar, utan riktiga, blöta regnbågar. Det var inte många timmars uppehåll i regnet.
Citera
2023-03-25, 07:17
  #293
Medlem
StigEngstroms avatar
Aberdeen! Vädret, grova dialekten och gråheten är som Göteborg fast hundra gånger värre.
Citera
2023-03-31, 11:20
  #294
Medlem
Ni som skriver Sverige har ni verkligen varit i någon sleten by/småstad i typ Slovakien eller Polen? Eller varför inte Ryssland (innan kaozet drog igång)?
Citera
2023-11-22, 10:02
  #295
Medlem
Storfetdases avatar
Manchester, grått fult rövhål. Till och med Ryssland gav mig mer livsglädje än den där staden.
Citera
2024-01-30, 16:51
  #296
Medlem
rtyuios avatar
UK utan tvivel. Folk där är oftast gapiga, dryga och ohövliga. Grått är byggnader och vädret och folket.
Citera
2024-01-30, 21:09
  #297
Medlem
Polen!

Tillbringade en weekend i Warzawa i februari för ett par år sen. Utöver att alla byggnader hade en nyans i gråskala från ljus betong till mörk betong var i princip all mat smaksatt med kryddpeppar, mycket kryddpeppar. Jag förstod att de större gatorna var byggda för att husera parader av tanks á la sovjetisk satelitstat och det var rätt slitet...

men...

...Det hade också några av de häftigaste besöksmålen jag varit på i en storstad, det var bra priser och vodkan var riktigt riktigt bra. Jag har aldrig därefter haft samma känsla av att vara med i TinkerTailorSoldierSpy och jag hade gärna åkt tillbaka. Det är med vördnad och äventyrslusta jag säger att det är det deppigaste och gråaste landet jag besökt och skulle absolut rekommendera folk att åka dit.
Citera
2024-03-02, 21:51
  #298
Medlem
smickras avatar
Dött lopp mellan Frankfurt am Main och Bryssel.
Hu.
Citera
2024-03-04, 13:30
  #299
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saengstolpe
Polen!

Tillbringade en weekend i Warzawa i februari för ett par år sen. Utöver att alla byggnader hade en nyans i gråskala från ljus betong till mörk betong var i princip all mat smaksatt med kryddpeppar, mycket kryddpeppar. Jag förstod att de större gatorna var byggda för att husera parader av tanks á la sovjetisk satelitstat och det var rätt slitet...

men...

...Det hade också några av de häftigaste besöksmålen jag varit på i en storstad, det var bra priser och vodkan var riktigt riktigt bra. Jag har aldrig därefter haft samma känsla av att vara med i TinkerTailorSoldierSpy och jag hade gärna åkt tillbaka. Det är med vördnad och äventyrslusta jag säger att det är det deppigaste och gråaste landet jag besökt och skulle absolut rekommendera folk att åka dit.

Warszawa är ändå modernt och fint på sina håll. Om du ändå är i Polen så rekommenderar jag Katowice. Besök gärna någon av förorterna utanför centrum en gråmulen dag.
Citera
2024-03-07, 22:52
  #300
Medlem
Devinivillas avatar
När vi i yngre dagar tog flyget till thailand fast med 18h mellanlandning i Bulgarien om jag inte missminner mig, helt vi åkte till ett hotell med lövtunna väggar, såg ok ut men sen kom vi in i hotellet jaa vad ska jag säga inte nog med att alla hus såg ut som betongbunkrar så var det dimmigt också. skönt att vila tänkte vi nope så blev det inte då det knullades högt och lågt i alla rum sen när det lugnat ner sig då började fylleslagsmålen istället , ett udda resminne minst sagt orkar inte ens gå in på maten . blir ingen mer resa till den destinationen iallafall
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3494121

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback