Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-23, 08:49
  #217
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, i och för sig. Tror dick att grannar och vänner är bättre ett bättre försvar. Du kan unte alltid själv stå på vakt.

Nej, man kan ha vapen och pålitliga vänner som man samarbetar med. Det ena utesluter inte det andra. Det jag menar är att det alltid finns random omoraliska personer som inte skulle dra sig det minsta från att plundra hederliga preppare som lagt ner mycket tid och kraft på att bygga upp privata beredskapslager.
Citera
2023-02-24, 07:45
  #218
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Hur som helst så är det inte bra att inte planera någon form av försvar. Ett försvar kan vara lika brett som prepping i sig. Allt ifrån en yxa i garderoben och ett knogjärn i jackfickan till en privat milis med automatvapen (extremfall i USA). Jag vet dock en kompis som bor på landet som anser att hans värdefullaste ägodel om skiten verkligen träffar fläkten är hans gamla ärvda hagelbrakare. Jag kan förstå honom. Det skadar aldrig att ha tillgång till eldkraft, man är dock bara glad om man slipper utnyttja den.

Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja, i och för sig. Tror dick att grannar och vänner är bättre ett bättre försvar. Du kan unte alltid själv stå på vakt.

Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Nej, man kan ha vapen och pålitliga vänner som man samarbetar med. Det ena utesluter inte det andra. Det jag menar är att det alltid finns random omoraliska personer som inte skulle dra sig det minsta från att plundra hederliga preppare som lagt ner mycket tid och kraft på att bygga upp privata beredskapslager.

Jag rekommenderar Automatisering, det vill säga att du blir expert på försåtsmineringar och andra typer av liknande årgärder.

dessa kostar inte mycket, och jobbar dygnet runt utan att äta, även efter ditt eventuella frånfälle, eller om du är annorstädes men fortfarande vid liv.

Jag såg byar i Bosnien som var totalt demolerade, då dessa antingen rensats etniskt, eller så tog man allt som gick att bygga upp sin egen sida med igen (inklusive fönsterkarmarna), mitt i allt detta stod det helt orörda hus.

Ägarna hade tokminerat husen innan dom drog, och även satt ut skyltar som berättade det.

Idag ser även ett rövhål dig med en Termisk anordning, dom ser dock inte trådar, tryckplattor, och elkontakter..

Du kan naturligtvis även använda detta vid matanskaffning i fällform.
__________________
Senast redigerad av scoremax 2023-02-24 kl. 07:51.
Citera
2023-02-24, 22:41
  #219
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Optimismen är sinnessjuk, liksom nazismen och islam. Precis som dessa handlar den om att skapa ett ohyggligt lidande bara för att upprätthålla de egna vanföreställningarna.

Optimism skapar inget lidande.
Onda gärningar och händelser gör det däremot.
Den sinnesstarke klarar dock av umbäranden mer än vad den sinnessvage gör.

Citat:
Att det onda/dåliga skulle behövas som något slags "kontrast "till det goda/bra är ju bara copium. Det är bara för att hjärnan är optimerad för att överleva och inte för att njuta som någon överhuvudtaget kan tänka tanken att lidande någonsin skulle vara bra på något sätt. Var ärlig och dö barnlös. Hur svårt kan det vara: (FB) Antinatalism

Hjärnan har belöningssystem som aktiveras när den får stimuli.
Detta kan kallas för lycka och njutning.
Vad som är lycka är mycket relativt och beror mycket på personens livssituation, även neurofysiologin är ungefär det samma.
Den fattige lär sig uppskatta det lilla i livet, den rike och bortskämda kräver mycket för att få samma stimuli på sitt belöningssystem.
Det är därför jag anser det krävs lite lidande, eller studiebesök i nåt fattigare land för att inse vad jävla bra man har det.


Citat:
Istället för att lita på glädjekalkyler, så kan man se hur det är runt Tjornobyl (jag stavar alla orter i Ukraina på ukrainska ända sedan kriget började). 37 år efter katastrofen är marken runtomkring fortfarande förgiftad. Det som sker i ett kärnkraftverk är i princip som en långsamt exploderande atombomb. Även om kärnvapen idag alltid detonerar flera hundra meter upp i luften så är det trams att inbilla sig att radioaktiviteten skulle försvinna på några veckor.

Det är ingen som dör av strålsjuka i Tjernobyl idag och det är numera rätt säkert att besöka platsen, även om det är ohälsosamt att bo där.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/3...mradet-ut-idag
Citera
2023-02-25, 09:53
  #220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KebabOchBearnaise
Som trådstartern lyder varför är det så lågt engagemang kring prepping?

Jag är själv är ingen preppare men varför är svenssons inte villiga att preppa? De preppade toapapper, pasta och konserver i början av corona 2020 men sen dess har det varit lågt engagemang. Det finns ju ett litet hot från ryssen där survivals preppar enormt mycket i flera kilometers radier med olika överlevnadsvaror nedgrävda i alla väderstreck. Preppar ni och isåfall varför? Om ni inte preppar isåfall varför?

Jag kan väl börja med att säga att jag inte preppar något men att jag ska börja handla hem lite konserver och torrfoder för 3-4 veckor som rekommenderas.

Folk är självmordsbenägna och skulle nog i grund och botten bli ganska nöjda om döden kom smygandes.

Jag vet att jag personligen inte skulle ha några större problem med det, lite ångest precis innan kanske men sen skulle nog acceptans och lättnad samt en känsla att det snart är över komma.
Citera
2023-02-26, 12:56
  #221
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Folk är självmordsbenägna och skulle nog i grund och botten bli ganska nöjda om döden kom smygandes.

Jag vet att jag personligen inte skulle ha några större problem med det, lite ångest precis innan kanske men sen skulle nog acceptans och lättnad samt en känsla att det snart är över komma.

vilket scenario tönker du dig då?
svält?
Urblödning?
Hypotermi?
Citera
2023-04-17, 15:55
  #222
Medlem
Jag vidhåller att ett globalt kärnvapenkrig kommer att ödelägga civilisationen och i slutändan döda större delen av mänskligheten, men om man ändå tvivlar på det, så finns det ett scenario som man vet kommer att döda (nästan) alla: The Last 60 Minutes Before Asteroid Impacts with Earth

Spanjorerna som bara accepterade sitt öde dog på ett ögonblick. Michael och hans familj däremot får sträva och lida...för vad?
Citera
2023-05-08, 11:24
  #223
Medlem
roleones avatar
Berätta bara att du preppar för folk som du är beredd att försörja när krisen kommer. Om ens dem. Det kan räcka med att du berättar var de ska bege sig om skiten träffar fläkten.

Många fjollor i den här tråden som pratar om att ta andras preppade mat när krisen kommer. Kanske dags att ta en titt på sig själv och fundera över vad begrepp som manlighet innebär.

Ni kan försöka, men den som äventyrar mina nära och käras säkerhet vid en katastrof kan se fram emot att inte behöva fundera över förskaffande av förnödenheter särskilt länge iallafall...

Tror det gäller för de flesta jägarna från landsbygden som man frågar. Vi har hundar som uppmärksammar oss på att ni är på väg, och vi har i regel erfarenhet nog att försvara oss mot inkräktare.
Citera
2023-05-08, 11:26
  #224
Medlem
roleones avatar
Vad gäller bunkring av toapapper har jag aldrig fattat grejen. Extremt skrymmande och väldigt lågt värde i en katastrofsituation. Har ni aldrig torkat er med mossa?
Citera
2023-05-08, 16:16
  #225
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roleone
Vad gäller bunkring av toapapper har jag aldrig fattat grejen. Extremt skrymmande och väldigt lågt värde i en katastrofsituation. Har ni aldrig torkat er med mossa?
Inte alls "väldigt lågt värde". Vad får dig att tro att det växer mossa i folks hem? Du låter som "det räcker med en kniv så klarar man allt".
Citera
2023-05-08, 20:16
  #226
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BuckshotBill
Inte alls "väldigt lågt värde". Vad får dig att tro att det växer mossa i folks hem? Du låter som "det räcker med en kniv så klarar man allt".

Det går att torka sig med i princip vad som helst. En gammal strumpa, ett sönderrivet lakan, tidningspapper, mossa som sagt, löv. Går även att skölja. Har absolut ingen högre tilltro till värdet av en kniv. Majoriteten skulle förmodligen skära sig så illa att de förblöder.

Men personligen prioriterar jag mat och vatten i de förvaringsutrymmen jag har framför balvis med toalettpapper när det finns såpass många, ändå helt okej, alternativ.
Citera
2023-05-09, 20:47
  #227
Medlem
Har noterat att många gör sig roliga över konceptet att lagra dasspapper. Säg en(1) nackdel med att ha t.ex. en årsförbrukning av dasspapper nere i källaren? Inte två eller tre, bara en.

Tar utrymme? Om man bor i en etta med kokvrå kanske, men inte i en villa. Köp komprimerat dasspapper, 100 meter rullar, om utrymme är ett problem. I övrigt köp dasspapper i bulk när det är kampanj, runt 30kr / kilo är ett bra pris nuförtiden när de flesta fjollbögpapperna ligger kring 60-80(!) kr / kilo.

Men visst, torka er i röven med mossa eller sedlar om ni vill. Eller juste, ni har ju inga sedlar kvar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback