Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-05, 18:19
  #1
Medlem
Varför betalar man för tjänsten "internetbetalning"?

Kan det vara den enda banken i världen som kräver pengar för att man ska göra köp online

Eller vad mer faller under den kategorin av tjänst som gör det så bra att dom vill ha betalt för det? Missar jag nått här
Citera
2022-12-05, 18:26
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Varför betalar man för tjänsten "internetbetalning"?

Kan det vara den enda banken i världen som kräver pengar för att man ska göra köp online

Eller vad mer faller under den kategorin av tjänst som gör det så bra att dom vill ha betalt för det? Missar jag nått här

Är inte det tjänsten för att betala räkningar?
Citera
2022-12-05, 18:46
  #3
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Är inte det tjänsten för att betala räkningar?
Jo så är det

https://www.swedbank.se/privat/betal...betalning.html
Citera
2022-12-05, 18:54
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Varför betalar man för tjänsten "internetbetalning"?

Kan det vara den enda banken i världen som kräver pengar för att man ska göra köp online

Eller vad mer faller under den kategorin av tjänst som gör det så bra att dom vill ha betalt för det? Missar jag nått här

Internetbetalning handlar inte om att köpa prylar online.
Citera
2022-12-06, 11:49
  #5
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Internetbetalning, dvs överföring från kontot är det kontraheringsplikt på, det kan de inte neka om du inte direkt missköter dig. Men det får du betala för.

Köpa på nätet kan de däremot fritt neka dig i praktiken genom att du inte får bankid eller dosa med kort eller qr-läsare, så länge nu dosor finns kvar.

Men där är det staten genom betaltjänstlagen som ju förbjuder all näthandel för dem utan bankid eller dosa för ändamålet.
__________________
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-12-06 kl. 11:53.
Citera
2022-12-06, 18:44
  #6
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
Varför betalar man för tjänsten "internetbetalning"?
Jag tycker också att det är onödigt att ha avgift för att betala räkningar så därför är jag kund hos Skandiabanken utan deras betalkort som gör att jag slipper avgift helt till banken
Citera
2024-04-02, 14:26
  #7
Medlem
bump...

vad är egentligen skillnaden på Swedbanks sparkapital respektive fasträntekonto? Samma ränta ju vid insättning över femtiotusen kr. Någon som vet?
Citera
2024-04-03, 08:33
  #8
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Oxalic-
bump...

vad är egentligen skillnaden på Swedbanks sparkapital respektive fasträntekonto? Samma ränta ju vid insättning över femtiotusen kr. Någon som vet?
Well, inte riktigt va?
Sparkapitalkonto har 2,55% ränta vid saldo på minst 50 000 kr
Fasträntekonto har 3,80% från första kronan (vid 3 mån bindningstid). Ingen bindningstid har lägre ränta än 2,60%.
Dock är ju pengarna då låsta under bindingstiden (inga fria uttag)
Citera
2024-04-03, 08:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Well, inte riktigt va?
Sparkapitalkonto har 2,55% ränta vid saldo på minst 50 000 kr
Fasträntekonto har 3,80% från första kronan (vid 3 mån bindningstid). Ingen bindningstid har lägre ränta än 2,60%.
Dock är ju pengarna då låsta under bindingstiden (inga fria uttag)


Hej och tack för svar NollFem Noll.

Du har givetvis rätt i det du skriver, jag menade egentligen Framtidskontot hos Swedbank, det är det jag menar, hur skiljer det sig egentligen från Sparkapitalkontot?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback