Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2023-08-02, 01:07
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Det är väl den naturliga utvecklingen med dagens möjligheter (super HD, VR etc) och vad "vi" inte längre kan låtsas som att vi inte förstår vad djurparker innebär för djuren. Det kommer helt säkert att finnas ett "behov" av parker för att värna utrotningshotade arter men djurparker som underhållning är nog på utdöende. Hur länge kommer Kolmården att finnas kvar?
Jag tror för min del att delfinerna tycker det är roligt att uppträda. Så de har det nog bra mycket bättre än många andra djur på en djurpark.
Citera
2023-09-11, 14:57
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Delfinariet byggdes om 1993 och då ändrade man bland annat så annat delfinerna kunde glida upp närmare publiken så man kunde se dem bättre och ta bättre kort också. Det byggdes ocksåp en delfinlagun där man kunde se delfinerna när de inte hade show. Numera är tyvärr lagunen stängd för åskådare.

Korrigering, lagunen är normalt sett öppen för besökare men var vid årsskiftet stängd på grund av att de släppte ihop två flockar. Den har även varit stängd delar av sommaren på grund av sjukdom bland delfinerna.


Det finns även en till föreställning som visas för skolklasser och dagar då delfiner eller personal av olika anledningar inte kan köra en hel Hope. Den heter "En dag på delfinariet" och innehåller en kortare presentation från en av delfinvårdarna samt en film som berättar om hur just en dag på delfinariet kan se ut. Sedan avslutas visningen med ett träningspass där delfinerna gör några trick som djurvårdarna vill träna just idag.


En annan kuriosa är att det i en av de tidigare föreställningarna, jag vet inte riktigt vilken, skickades ut ett barn i en gummibåt i delfinbassängen som en del av föreställningen. Det finns en bild uppsatt i delfinariet som visar det.
Citera
2023-11-13, 13:42
  #15
Medlem
Min familj besökte ofta Kolmården och särskilt delfinariet när vi bodde i Norrköping. Vi brukade köpa ett säsongskort. Min pappa filmade ofta delfinshowerna med sin videokamera. Tyvärr har vi ingen spelare som kan spela upp banden längre men jag vet att vi har många band med delfinshower från 1989 och framåt. Jag har diverse foton från den här tiden men de flesta är tyvärr oskarpa och man ser inte delfinerna så bra. Jag hade kunnat scanna dem och lägga upp här om de hade varit i bättre kvalitet.

1989 var ett speciellt år eftersom delfinariet fyllde 20 år det året och det var en massa delfinrelaterade produkter i hela parken. Bland annat såldes det en vinylsingel som jag tror att Eldkvarn gjorde. Det var dock inte Plura som sjöng utan hans bror, tror jag.

CarrotWait nämnde att ett barn skickades ut i en gummibåt och drogs av en delfin, och det stämmer. Det var ofta delfinen Flip som drog omkring gummibåten. Han var ju delfinariets största stjärna. Jag kommer i håg att delfinariet var stängt ett tag efter någon olycka men är osäker exakt vilket år det var. Men olyckan verkade inte vara relaterad till någon båt utan en delfin som simmat in i en vägg under en föreställning och dött.
Citera
2024-02-25, 20:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indoraptor11
Min familj besökte ofta Kolmården och särskilt delfinariet när vi bodde i Norrköping. Vi brukade köpa ett säsongskort. Min pappa filmade ofta delfinshowerna med sin videokamera. Tyvärr har vi ingen spelare som kan spela upp banden längre men jag vet att vi har många band med delfinshower från 1989 och framåt. Jag har diverse foton från den här tiden men de flesta är tyvärr oskarpa och man ser inte delfinerna så bra. Jag hade kunnat scanna dem och lägga upp här om de hade varit i bättre kvalitet.

1989 var ett speciellt år eftersom delfinariet fyllde 20 år det året och det var en massa delfinrelaterade produkter i hela parken. Bland annat såldes det en vinylsingel som jag tror att Eldkvarn gjorde. Det var dock inte Plura som sjöng utan hans bror, tror jag.

CarrotWait nämnde att ett barn skickades ut i en gummibåt och drogs av en delfin, och det stämmer. Det var ofta delfinen Flip som drog omkring gummibåten. Han var ju delfinariets största stjärna. Jag kommer i håg att delfinariet var stängt ett tag efter någon olycka men är osäker exakt vilket år det var. Men olyckan verkade inte vara relaterad till någon båt utan en delfin som simmat in i en vägg under en föreställning och dött.

Tyvär har flera delfiner simmat in i väggar genom åren. Just nu finns en delfin, Cecil, som simmade in i en vägg för några år sedan och bröt fenan. Delfinvårdarna kom på morgonen och såg Cecil simma runt med fenan hängandes. De fick amputera fenan och Cecil lever än, dock har han tyvärr herpes och håller på att bli blind.

Ett tillägg om blinda delfiner.
Just nu forskas det på Kolmården om med vilken precision delfinerna kan "se" med sitt ekolod.
Man fäster en gummikopp över delfinens ögon och sänker sedan ner två cylindrar av metall i vattnet. Den ena cylindern har ett hål borrat i sig och delfinens uppdrag är att markera på cylindern som har hålet.
Nu är man mitt i projektet men målet är att borra ett större hål i den andra cylindern och sedan minska storleken successivt. Detta för att se hur små skillnader i storlek delfinens ekolod kan känna av.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback