Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-11-08, 22:55
  #73
Medlem
Hehe. Jag insåg att Sverige inte var en demokrati när jag var 15 typ.

När man blev tillsagd på skolan vilka som var dom "goda" i politiken osv.
När vissa stora partier inte fick informera på skolorna osv.
När vissa ord blev förbjudna. Vissa sanningar tabu.

Så otroligt mkt propaganda och hjärntvätt man varit tvungen att motstå under åren.

Men det dom menar när dom säger demokrati är i jämförelse med repressiv diktatur. Vilket stämmer.
Folk FÅR iaf rösta, även om det är skitsamma vad dom röstar för, makten ser till att det blir som makten vill ändå.

Den starkes rätt gäller och kommer alltid gälla vilket dessa vet. Det är bara enklare att leva om man lurar sig själv om att man är fri.

Allt från hot, hat och våld mot vissa partier till nedstängningen av alternativa nyhetskällor och regimkritiker talar ett tydligt språk.
Citera
2022-11-09, 20:22
  #74
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Hehe. Jag insåg att Sverige inte var en demokrati när jag var 15 typ.

När man blev tillsagd på skolan vilka som var dom "goda" i politiken osv.
När vissa stora partier inte fick informera på skolorna osv.
När vissa ord blev förbjudna. Vissa sanningar tabu.

Så otroligt mkt propaganda och hjärntvätt man varit tvungen att motstå under åren.

Men det dom menar när dom säger demokrati är i jämförelse med repressiv diktatur. Vilket stämmer.
Folk FÅR iaf rösta, även om det är skitsamma vad dom röstar för, makten ser till att det blir som makten vill ändå.

Den starkes rätt gäller och kommer alltid gälla vilket dessa vet. Det är bara enklare att leva om man lurar sig själv om att man är fri.

Allt från hot, hat och våld mot vissa partier till nedstängningen av alternativa nyhetskällor och regimkritiker talar ett tydligt språk.
Vad är det odemokratiska i detta?
Citera
2022-11-09, 22:39
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Vad är det odemokratiska i detta?
Läs om sista styckena. Att censurera med hot, hat och våld är totalitärt och typ motsatsen till demokrati.

Men du trollar säkert som alla andra här.
Citera
2022-11-10, 07:59
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Att censurera med hot, hat och våld är totalitärt och typ motsatsen till demokrati.
.
Nej, att censurera med lag och statsmakt är totalitärt. Självcensur är det inte, inte heller hot hat och våld som kommer från andra än statsmakten.
Citera
2022-11-10, 22:00
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Nej, att censurera med lag och statsmakt är totalitärt. Självcensur är det inte, inte heller hot hat och våld som kommer från andra än statsmakten.
Du kan tycka vad du vill, men det ändrar inte min uppfattning.
I en riktig demokrati får folk välja själva vad dom ska tycka och tänka och rösta vad dom vill istället för att bli bortskrämda med hat och hot.
Dessutom hade man inte varit allt för hård mot alternativa nyhetskällor samt tillåtit en granskning av makten.
Idag granskas bara vissa, bara vissa får ha åsikter osv osv.
Citera
2022-11-11, 09:30
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Du kan tycka vad du vill, men det ändrar inte min uppfattning.
I en riktig demokrati får folk välja själva vad dom ska tycka och tänka och rösta vad dom vill istället för att bli bortskrämda med hat och hot.
Dessutom hade man inte varit allt för hård mot alternativa nyhetskällor samt tillåtit en granskning av makten.
Idag granskas bara vissa, bara vissa får ha åsikter osv osv.
Men vem som helst får granska. Tycker du att det är folk som kommer undan så är det fritt fram.
Det har förvisso blivit sämre då EU inför restriktioner och vår offentlighetsprincip får stryka på foten.
Citera
2022-11-15, 13:57
  #79
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Hehe. Jag insåg att Sverige inte var en demokrati när jag var 15 typ.

När man blev tillsagd på skolan vilka som var dom "goda" i politiken osv.
När vissa stora partier inte fick informera på skolorna osv.
När vissa ord blev förbjudna. Vissa sanningar tabu.

Så otroligt mkt propaganda och hjärntvätt man varit tvungen att motstå under åren.

Men det dom menar när dom säger demokrati är i jämförelse med repressiv diktatur. Vilket stämmer.
Folk FÅR iaf rösta, även om det är skitsamma vad dom röstar för, makten ser till att det blir som makten vill ändå.

Den starkes rätt gäller och kommer alltid gälla vilket dessa vet. Det är bara enklare att leva om man lurar sig själv om att man är fri.

Allt från hot, hat och våld mot vissa partier till nedstängningen av alternativa nyhetskällor och regimkritiker talar ett tydligt språk.

Ja det är lätt att hålla med. Om nu Sverige ändå är en demokrati är landet inte demokratiskt. Man kör över! Och så är det inte mer med det. Samtidigt är det fascinerande att det ser så enkelt ut.

Svenskar är förhållandevis sunda av sig i själen. Samtidigt är de så pass hjärntvättade att man själv inte står ut. Man vill inte höra mamma eller brorsan upprepa världsbilden någon annan, makthavaren, tryckt ned i halsen på dem. Makten har ju försökt det på en själv också. Skillnaden är att det inte gått. Man har kräkts upp det hela istället.
Citera
2022-11-15, 14:01
  #80
Avstängd
Zukunfters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Du kan tycka vad du vill, men det ändrar inte min uppfattning.
I en riktig demokrati får folk välja själva vad dom ska tycka och tänka och rösta vad dom vill istället för att bli bortskrämda med hat och hot.
Dessutom hade man inte varit allt för hård mot alternativa nyhetskällor samt tillåtit en granskning av makten.
Idag granskas bara vissa, bara vissa får ha åsikter osv osv.

Här märker man av en annan sak, hor otroligt ineffektiv den offentliga sektorn är. SVT och SR har en budget på ungefär 8 miljarder om året och jag tittar inte eller lyssnar på skiten. Då dyker Granskning Sverige upp med högintressanta reportage. Det är 3-4 stycken dissidenter totalt som skrämmer slag på de satans äckel de satte press på (tills slynan Eva Burman tog chansen att ge sig på dem och ge sig själv ett pris för det). GS har levt på små, små donationer i jämförelse och kvaliteten har varit superb. Detsamma kan sägas om Swebbtv.
Citera
2022-11-15, 14:08
  #81
Medlem
Slottsherres avatar
Ja, än har väl inte SD hunnit ändra på det. En sak i taget tills segern är vunnen
Citera
2022-11-15, 15:04
  #82
Medlem
BalleAnkas avatar
Det var någon som föreslog en grundlagsändring som skulle skydda Sveriges demokrati.

Sällsynt oinformerat förslag, då demokrati redan är inskrivet i grundlagen.


Citat:
Regeringsformen 1:1
All offentlig makt i Sverige utgår från folket.

Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.

Den offentliga makten utövas under lagarna.
__________________
Senast redigerad av BalleAnka 2022-11-15 kl. 15:07.
Citera
2022-11-16, 10:35
  #83
Medlem
Kommer inte ihåg vem som sa " Demokrati är inget bra sätt att styra en stat men det bästa vi kommit på"
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback