Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-09-06, 23:32
  #25
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det är inte någon demokratisk fråga. Precis som med varumärken är det först till registrering som gäller (givet att du har befogad rätt att använda domännamnet).

Ett demokratiskt styrt internet vore något. Äh det var en idé.

Självklart är det ibland först till kvarn som gäller men att det finns massa sätt för företag att äga sin domän. Vilket oftast fastslås i domstol.
Citera
2022-09-07, 07:36
  #26
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
Nä, det är bara en effekt utav det finns med ngTLD/gTLD och TLDer överlag.
Jag hävdar tvärtom.

Domännamn är viktiga för folk med modersmål som använder det latinska alfabetet. Besök Asien nån gång och kika på URL:er där - i den mån du ens kan hitta några. De ser ofta ut som random-strängar. Mycket siffror - ibland för att uttalet av siffran råkar stämma hyfsat överens med uttalet av ett ord/fonem i företagsnamnet. Ibland är det helt enkelt telefonnummer.tld. Men för det mesta är det "Sök på: <företagsnamn/slogan> i <sökmotor>" eller bara en QR-kod.

Detta rör sig alltså om stora delar av jordens befolkning (får dock medge att jag vet inte om fenomenet förekommer så mycket i Indien).
Citera
2022-09-07, 09:14
  #27
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det är inte någon demokratisk fråga. Precis som med varumärken är det först till registrering som gäller (givet att du har befogad rätt att använda domännamnet).

När det gäller domäner - så är det inte "först till registrering" tyvärr. Finns det ett registrerat varumärke med samma eller liknande namn så kan du bli tvingad att lämna bort din domän.
Citera
2022-09-07, 09:15
  #28
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Domännamn är viktiga för folk med modersmål som använder det latinska alfabetet. Besök Asien nån gång och kika på URL:er där - i den mån du ens kan hitta några. De ser ofta ut som random-strängar. Mycket siffror - ibland för att uttalet av siffran råkar stämma hyfsat överens med uttalet av ett ord/fonem i företagsnamnet. Ibland är det helt enkelt telefonnummer.tld. Men för det mesta är det "Sök på: <företagsnamn/slogan> i <sökmotor>" eller bara en QR-kod.

Detta rör sig alltså om stora delar av jordens befolkning (får dock medge att jag vet inte om fenomenet förekommer så mycket i Indien).

Det är därför Punycode och nya TLDer har kommit för att just addressera detta.

har själv aldrig vart i östasien
Citera
2022-09-07, 09:37
  #29
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freddyfish
När det gäller domäner - så är det inte "först till registrering" tyvärr. Finns det ett registrerat varumärke med samma eller liknande namn så kan du bli tvingad att lämna bort din domän.
Det beror som sagt på om du har en befogad anledning att använda namnet. Om du inte har en befogad anledning så blir du av med domänen, men du kan få behålla den om du har en befogad anledning.
Som jag skrev tidigare, en juicebar som heter Äpple skulle vare sig begå varumärkesintrång eller bli av med domännamnet om man hade lyckats registrera domänen "apple.se" innan Apple Inc. Detta så länge de håller sig till juicen och inte klampar in på Apples verksamhetsområde. Hypotetiskt exempel, men illustrativt.

PS. domänen äpple.se är för övrigt till salu
https://helloweb.se/%C3%A4pple.se
Citera
2022-09-07, 09:56
  #30
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Som jag skrev tidigare, en juicebar som heter Äpple skulle vare sig begå varumärkesintrång eller bli av med domännamnet om man hade lyckats registrera domänen "apple.se" innan Apple Inc. Detta så länge de håller sig till juicen och inte klampar in på Apples verksamhetsområde. Hypotetiskt exempel, men illustrativt.

PS. domänen äpple.se är för övrigt till salu
https://helloweb.se/%C3%A4pple.se

Så precis det jag skrev då
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback