Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-31, 11:44
  #1
Medlem
Hej!

Jag drar det kort. När man bygger hemsidor med låt säga wix (de flesta hemsidebyggare fungerar likadant med betalning) så betalar man en månadskostnad för att bli av med all reklam.

Säg att jag bygger hemsidor åt folk som jobb. Vad händer den dagen jag lägger ner företaget? Jag tar bort min månadsbetalning till wix. Blir det reklam på allas hemsidor jag byggt?

Hur gör ni som bygger hemsidor åt andra?
Citera
2022-08-31, 11:48
  #2
Medlem
spyder123s avatar
Du får väl flytta över kontot till folket du gör sidan åt så att de får betala månadsavgiften.
Citera
2022-08-31, 13:41
  #3
Medlem
Edit: Elkartell svarade bättre & tydligare
__________________
Senast redigerad av stezt 2022-08-31 kl. 14:17.
Citera
2022-08-31, 13:46
  #4
Medlem
Du bygger sajten i konton som ägs av kunden. T.ex. WP, Shopify, Wix, Squarespace

Webbyrån eller webbutvecklaren skall aldrig stå som ägare av varken domän eller sajten. Det skapar bara problem för alla.

Kostnaden för hemsidan för kunden blir att starta konton och betala månadsavgiften till t.ex. Wix, sedan bjuda in dig som utvecklare i teamet, varpå du fakturerar ditt arvode (fast/timkostnad).

När sajten är klar avslutas projektet och du jagar nya projekt.
Citera
2022-09-07, 05:56
  #5
Medlem
WebDevs avatar
Bygg riktiga sidor själv och hosta så slipper du reklam.
Citera
2022-09-27, 22:10
  #6
Medlem
Som svar på den konkreta frågan "vad händer" så är det troligtvis att så fort fakturan inte är betald så kommer din site va stendöd första dan i månaden. Kanske visar
a) webläsarens default som typ aodsfgjdaijgfa.com - dvs "this site can't be reached"
b) Nån defaultsida som beror på webhost. Hos wix kunde det bli som https://sidasomintefinns.wix.com/ - "Vi har letat överallt efter den här sidan! (Fel 404)" eller Hos netlify kunde det bli https://sidasomintefinns.netlify.app/ - "Not Found - Request ID: abc123"

----

Andra har för övrigt svarat att det är galenskap att nåt cowboy-enmansföretag sköter betalningen för en site. Betalningen lämnar man över till kund.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-09-27 kl. 22:13.
Citera
2022-12-04, 22:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Bygg riktiga sidor själv och hosta så slipper du reklam.
spelar ingen roll, går företaget i konkurs så upplöses även samtliga hemsidor som underhålls av företaget. alla som har fordringar i konkursboet får dela på det som återstår.
Citera
2022-12-04, 22:29
  #8
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faust1
spelar ingen roll, går företaget i konkurs så upplöses även samtliga hemsidor som underhålls av företaget. alla som har fordringar i konkursboet får dela på det som återstår.
Nja, inte nödvändigtvis. Om det finns en kundstock så finns det ofta ett intresse hos någon konkurrent att förvärva denna, så kunderna behöver inte alls drabbas (även om det givetvis händer).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback