Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-15, 00:18
  #1
Medlem
Programledaren Thomas Gjutarenäfve har i en serie program intervjuat Michael MacLaine, som är född med efternamnet Ångman men tagit nytt namn MacLaine för att distansera sig från sin far Gösta Ångman.

Michael MacLaine tror att hans far var på något sätt inblandad i mordet på Olof Palme, ev. som gärningsman.


Palmemordet - Michael MacLaine - del 1
https://www.youtube.com/watch?v=UiXb7eHvzZs

Palmemordet - Michael MacLaine - del 2 - Palmehatet
https://www.youtube.com/watch?v=aVMiD7R7leo

Palmemordet - Michael MacLaine - del 3 - Det perfekta mordet
https://www.youtube.com/watch?v=KLx2-FydWls

Palmemordet - Michael MacLaine - del 4 - 1 mars 1986
https://www.youtube.com/watch?v=Gw2_5KuApfE

Palmemordet - Michael MacLaine - del 5 - Upplösningen
https://www.youtube.com/watch?v=WrexKuL65yc

Palmemordet - Michael MacLaine - del 6 - Tittarfrågor från Palmerummet
https://www.youtube.com/watch?v=RpYTnrbb6MY


hemsida - Michael MacLaine of Ångman
http://www.maclaine.biz/438527477


Lite fakta:

Gösta Ångman 1932-10-12 - 2004-04-04.
Folkbokförd i Spanien, Paseo De Venezuela No 229, L Cumbres Elviria 296.
Gift igen 1992-10-03.


Några frågor:

Har Michael MacLaine haft någon kontakt med den gamla Palmeutredningen.?

Har Michael MacLaine lämnat något tips till den gamla Palmeutredningen.?

När skedde flytten från Sverige till Spanien.?

Den här ”snickaren”, som följde med till Spanien, var det 1986.? Är han identifierad.?

Jag tror inte att Palmeutredningen kommer att återupptas även om Michael MacLaines berättelse är helt sann. Men om “snickaren” är avliden på ett sätt som kan ha samband med resan till Spanien och kontakt med Gösta Å så måste en polisutredning om möjligt mord inledas, vilket kan leda vidare.

Det vore jättebra om Michael MacLaine ville ge skriftliga svar här.
Citera
2022-08-15, 09:00
  #2
Medlem
Off-topic, men Michael MacLaine var min jobbcoach för ett antal år sen och visste inte att han var relaterad till detta, haha!
Citera
2022-08-16, 13:42
  #3
Medlem
Alla handlingar i Palmeutredningen har begärts ut, avseende: Gösta Ångman
och följande svar har inkommit:


”Polismyndigheten har tagit emot din begäran om att få ta del av allmänna handlingar i Palmeutredningen. Din begäran har fått det ärendenummer som anges i ämnesraden.

Vi har gjort sökningar utifrån uppgifterna i din begäran och inga handlingar som motsvarar denna har kunnat påträffas. Din begäran kan därmed inte efterkommas och ditt ärende kommer inom kort att avslutas.”



Detta borde betyda att vi har svar på frågan ovan, att Michael M inte tidigare har inkommit till den nu nerlagda Palmeutredningen med tips eller annan information om Gösta Å.
Ingen annan har heller tipsat om Gösta Å.

Gösta Ångman var alltså fullständigt okänd för den nu nerlagda Palmeutredningen.
Citera
2022-08-16, 16:23
  #4
Medlem
Kan någon göra en kortversion av vad det handlar om. Jag såg första avsnittet och tyckte att karln mest satt och "eeh:ade" och berättade gamla minnen snarare än gjorde något fantastiskt nytt och spännande avslöjande om MOP. Skummade mig igenom delar av avsnitt två och det framstod som likadant... Satt och slötittade på trean nu medans jag åt och det känns helt otroligt att de segat ut detta till SEX halvtimmesavsnitt... Hade snubben koncentrerat sig hade det räckt med hälften!
Citera
2022-08-16, 20:30
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Kan någon göra en kortversion av vad det handlar om. Jag såg första avsnittet och tyckte att karln mest satt och "eeh:ade" och berättade gamla minnen snarare än gjorde något fantastiskt nytt och spännande avslöjande om MOP. Skummade mig igenom delar av avsnitt två och det framstod som likadant... Satt och slötittade på trean nu medans jag åt och det känns helt otroligt att de segat ut detta till SEX halvtimmesavsnitt... Hade snubben koncentrerat sig hade det räckt med hälften!

Kortversion: Ångman var verksam inom Stay Behind, slutsatsen man drar av det hans son beskriver (en massa hemliga möten med kort varsel på hemliga platser). Det intressanta är att Hans Holmér var ingift i familjen (HH ska ha deltagit i Stay Behind)

Allt upphörde mars 1986.
Citera
2022-08-17, 00:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Kortversion: Ångman var verksam inom Stay Behind, slutsatsen man drar av det hans son beskriver (en massa hemliga möten med kort varsel på hemliga platser). Det intressanta är att Hans Holmér var ingift i familjen (HH ska ha deltagit i Stay Behind)

Allt upphörde mars 1986.
OK, tackar.
Men huvudpoängen är alltså att detta abrupt upphörde Mars 1986? Ingen 357:a han satt och putsade varje Fredagseftermiddag som helt plötsligt bara försvann? Inget bekräftat sammanträffande att han råkade befinna sig på Sveavägen aktuell tid? Ingen remarkabel likhet med utpekade misstänkta gärningsmän?
Citera
2022-08-17, 08:44
  #7
Medlem
Jag har lyssnat på alla sex delar av serien.
Känns spontant som att GÅ är för gammal för att vara GM. Han skulle vid mordtillfället vara 54 år.

Jag tycker att MMC ändå redogör, på ett trovärdigt sätt, för det Palmehat som fanns/ finns i vissa kretsar och det är intressant.
Hans pappa ingick i en inre krets av höga potentater som ville få få bort OP.

Det är möjligt att GÅ fick vetskap om vem GM var och kan därför förklara hans paranoja i Spanien.

Jag tror inte att GÅ är OP baneman ,eventuellt i GÅ kretsar.
Snickaren som bara mystiskt försvann efter diskussion med GÅ är lurig.Rimligtvis borde han ha släktingar , vänner som undrat var han tog vägen.
Diskussionen kan ha handlat om ,enligt GÅ , ett dåligt utfört arbete och snickaren beslöt sig för att avsluta samarbetet.

Att GÅ skulle ha haft LP vid en middag är för mig märkligt....en sån här karl som GÅ bjuder bara in likasinnade.
LP hade enligt henne själv fotografiskt minne och stämde det borde hon haft ett minne kring honom tror ochså att han utmärkte sig på ett annat sätt...ställt märkliga frågor på ett nedsättande vis.Hon var ju ändå gift med han största hatobjekt!

Jag tycker MMC berättar och återger sina minnen på ett trovärdigt sätt men för mig är hans pappa oskyldig.
MMC pratar ochså om SE och jag delar hans analys av mannen.Bekäftelse full individ...vill förstora sin roll i en historisk händelse , han delar det med flera som är omkring Palmemordet , tyvärr!
Citera
2022-12-04, 00:09
  #8
Medlem
Gjutarenäfve har intervjuat Michael Maclaine och Ole Dammegård i ”Barn till fäder i Stay Behind”
Intressant minst sagt.

Del 1 på youtube
Del 2 på youtube
Del 3 på youtube
Citera
2022-12-04, 08:18
  #9
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Gjutarenäfve har intervjuat Michael Maclaine och Ole Dammegård i ”Barn till fäder i Stay Behind”
Intressant minst sagt.

Del 1 på youtube
Del 2 på youtube
Del 3 på youtube
Vad är det som är intressant? Två skrävlare får lägga ut texten och prata fritt utan minsta ifrågasättande om sanningshalten. Man redovisar inget konkret över huvud taget som ger något en fast förankring i något kontrollerbart. Men visst, lite underhållande är det i alla fall.
Citera
2023-05-19, 10:22
  #10
Medlem
Raven666s avatar
Jag har lyssnat igenom fem av avsnitten och det som drar till sig mitt intresse allra mest är Gösta Ångman mångåriga vänskap med Hans Holmer. Den här berättelsen säger ju att Holmer i allra högsta grad var inblandad i mordet och en teori som presenteras är att polischefen försåg mördaren med mordvapnet - kanske inte direkt i handen, men indirekt via en eller annan person som en stafett.
Citera
2023-09-06, 19:25
  #11
Medlem
reedtowers avatar
Hela detta gäng med Maclaine mannen som har kanalen och andra förståsigpåare som är med i diverse ämnen där Stay Behind, ubåtskränkningar och Palmemordet är centralt är ute på högerkanten politiskt. De var väl bara nöjda med både då och nu att man klippte Palme. Så min teori när jag har lyssnat igenom det mesta på denna videpod att de är medlemmar i Stay Behind rörelsen och sitter och leker en blandning mellan mytomaner och killgissare, men är i själva verket riktigt skarpa.
__________________
Senast redigerad av reedtower 2023-09-06 kl. 19:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback