Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-28, 15:35
  #1
Medlem
Generalanderssons avatar
Nu till helgen så är det dax för min personliga favorit inom långloppsracing, 24 timmars racet på Spa (kvalet startar i kväll 20:30 sv tid, och föregår vidare utöver natten).
2022-07-29, 19:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Nu till helgen så är det dax för min personliga favorit inom långloppsracing, 24 timmars racet på Spa (kvalet startar i kväll 20:30 sv tid, och föregår vidare utöver natten).
Missa inte att det är ett flertal blågula ekipage med från svenska GT-serien i GT4-racen, första börjar nu strax 19:50. Direktsänds på MotorsportTV i 50fps, som har app till AppleTV, AndroidTV och FireTV.

https://eu.motorsport.tv/livestream

Sänds även på Dailymotion-kanalen GTWorld:

http://dailymotion.com/GTWorld

TV-schemat ser ut som följer:

FRIDAY JUL 29

19:50 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 1

SATURDAY JUL 30

09:55 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 2
11:30 FORMULA REGIONAL EUROPEAN CHAMPIONSHIP, Spa-Francorchamps: Race 2
12:25 LAMBORGHINI SUPER TROFEO EUROPE LIVE RACING, Spa-Francorchamps: Race 2
13:45 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, SRO GT 30th Anniversary by Peter Auto: Race 2
16:15 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, Round 7: 24 Hours of Spa - Race (EN)

Det är även svenskt i täten av Formula Regional European Series by Alpine i form av Dino Beganovic.

I 24 timmars-racet är väl ende svensken Alexander West i hans omnumrerade #188 McLaren, hans normala #88 är upptaget av en AMG i GT World Challenge-serien, som jag för övrigt vill minnas någon svensk körde i för några år sedan, om det var Rosenqvist?

I övrigt är det gott om danskar, norrmän och finnar i startfältet att heja på.

Själv hejar jag utöver Alex och övriga nordbor mest på #83 Iron Dames-Ferrarin med Bovy/Gatting/Frey/Pin, och Samantha Tan Racing i #28 M4'an med teamägaren bakom ratten.

Full startlista finns här:

https://www.totalenergies24hours.com/entry-list

Frågan är väl hur man själv rankar dom olika stora 24-timmarsracen, Daytona, Spa, Le Mans, Nordschleife eller EWC's tvåhjuls-race på Bol d'Or, Le Mans och numera även Spa. Om inget annat så består kalenders på årsbasis av numera av 7st riktiga höjdpunkter gällande 24-timmars. Dom tre Criventic-racen får väl anses komma lite bakom. Har COTA försvunnit från deras kalender?
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-29 kl. 20:10.
2022-07-30, 10:28
  #3
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Missa inte att det är ett flertal blågula ekipage med från svenska GT-serien i GT4-racen, första börjar nu strax 19:50. Direktsänds på MotorsportTV i 50fps, som har app till AppleTV, AndroidTV och FireTV.

https://eu.motorsport.tv/livestream

Sänds även på Dailymotion-kanalen GTWorld:

http://dailymotion.com/GTWorld

TV-schemat ser ut som följer:

FRIDAY JUL 29

19:50 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 1

SATURDAY JUL 30

09:55 GT4 EUROPEAN SERIES LIVE RACING, Round 4: Spa-Francorchamps - Race 2
11:30 FORMULA REGIONAL EUROPEAN CHAMPIONSHIP, Spa-Francorchamps: Race 2
12:25 LAMBORGHINI SUPER TROFEO EUROPE LIVE RACING, Spa-Francorchamps: Race 2
13:45 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, SRO GT 30th Anniversary by Peter Auto: Race 2
16:15 GT WORLD CHALLENGE EUROPE LIVE RACING, Round 7: 24 Hours of Spa - Race (EN)

Det är även svenskt i täten av Formula Regional European Series by Alpine i form av Dino Beganovic.

I 24 timmars-racet är väl ende svensken Alexander West i hans omnumrerade #188 McLaren, hans normala #88 är upptaget av en AMG i GT World Challenge-serien, som jag för övrigt vill minnas någon svensk körde i för några år sedan, om det var Rosenqvist?

I övrigt är det gott om danskar, norrmän och finnar i startfältet att heja på.

Själv hejar jag utöver Alex och övriga nordbor mest på #83 Iron Dames-Ferrarin med Bovy/Gatting/Frey/Pin, och Samantha Tan Racing i #28 M4'an med teamägaren bakom ratten.

Full startlista finns här:

https://www.totalenergies24hours.com/entry-list

Frågan är väl hur man själv rankar dom olika stora 24-timmarsracen, Daytona, Spa, Le Mans, Nordschleife eller EWC's tvåhjuls-race på Bol d'Or, Le Mans och numera även Spa. Om inget annat så består kalenders på årsbasis av numera av 7st riktiga höjdpunkter gällande 24-timmars. Dom tre Criventic-racen får väl anses komma lite bakom. Har COTA försvunnit från deras kalender?
Yep. Finns många godbitar på Spa i helgen, får satsa på att det går våra svenska förare.

Skälet till att varför jag föredrar 24 timmars loppet på Spa andra 24h race, är pga den fantastiska banan, samt att jag föredrar GT-klassarna över LMP1/Hypercar och LMP2/LMP3, tycker att racingen är mkt bättre i GT. Men jag saknar tiden då när GT-bilar kunde utmana prototyp bilarna om totalsegern i race som Le Mans, Daytona och Sebring.

Creventic serien följer inte jag så noga, men jag har för mig att 2020 var senast de körde på COTA.
2022-07-30, 20:28
  #4
Medlem
Generalanderssons avatar
Mercedes bilarna har dominerat såhär långt med Getspeed #2 i ledning efter 3 timmar.
2022-07-30, 22:15
  #5
Medlem
Ovanligt städat race första två timmarna, och även första två varven.

#188 med svenske West i ProAm-klassledning bland 7 bilar, #83 Iron Dames-Ferrarin var top 10 over-all ett tag efter tur med ett depåstopp, men är nu nere på 4'de plats i Gold bland 15 bilar. Sam Tan's #28 är på 13'de bland 19 bilar i Silver, men kommer rasa nu för den tvingades in i garaget nyss. #28-bilen har för övrigt en on-boardkamera man kan streama. Önskar det funnits en på #83(om jag nu inte missat att det finns en?).

Det är verkligen kolsvart uppe i skogen och på baksidan.

En fundering är ju hur många MotoGP-fans som hittat till den här serien pga Rossi's närvaro i den knallgula #46 R8'an. I MotoGP var jag ganska less på honom under många år, men här är det lite fascinerande om/hur han lyckas anpassa sig till bilar, vilket även var skoj med Dovi när ha körde några DTM-race. Han var rejält snabb där.
2022-07-31, 11:16
  #6
Medlem
Jag satt och kollade på tidtagningen och svenskbilen #188 låg en halv sekund bakom ledaren i PA-klassen, eller om det var före, och jag tänkte för mig själv att det där borde dom visa i bild.

Helt plötsligt slutade dess tider uppdateras och den började rasa i listan, Alexander West's McLaren hade utsatts för en pit-maneuver upp mot busshållplatsen när Miguel Ramos satt bakom ratten, till den grad att den snurrade och slogs sönder mot muren, så det var tyvärr slutet för enda svenskbilen i det här racet. Den skyldige var tvåan i Gold-klassen, #93.

På det positiva kontot så ligger Iron Dames-Ferrarin #83 i ledning i Gold-klassen med upp emot två varvs marginal, mot sagda marodör, så det kan väl bli än mer pga ett straff snart. Bilar jag delvis har hejat på har vunnit 24-timmars Criventic-race, Nordschleife och kortare, men aldrig min primär-bil i ett 24-timmars i GT World Challenge(eller Daytona för den delen) så nu är jag nervös. Har hejat på danska och svenska segrare i Le Mans men det var många år bak i tiden. Dom släppte precis ut fartdåren Sarah Bovy på banan, får hoppas hon tar det lugnt.

#28 Samantha Tan Racing-BMW'n har efter en längre reparation under gårkvällen maskat sig uppåt till 9'de plats i Silver-klassen mestadels pga attrition, 9 bilar ser ut att ha brutit. Tar den sig i mål är det nog en tillräcklig seger för Sam.

Övriga nordbor har jag inte så mycket koll på men bilen med Dennis Olsen ligger 3'a overall just nu.

Edit2: Iron Lynx-Ferrarin #51 ligger 2'a over-all med Nicklas Nielsen bakom ratten just nu.

Edit: Jag inser just nu att tjejen Reema Juffali var med i racet också, hade missat detta, bilen leder brons-cupen som bara består av två ekipage, och dom ligger på samma varv med 2sek emellan sig.
__________________
Senast redigerad av pumahunter 2022-07-31 kl. 11:58.
2022-07-31, 16:50
  #7
Medlem
Generalanderssons avatar
Då var Spa 24h över för den här gången. Polevinnaren Merc AMG #88 (Marciello, Juncadella, Guonon) tog även totalsegern, och Merca tar därmed deras första vinst i Spa 24h sedan 2013.
__________________
Senast redigerad av Generalandersson 2022-07-31 kl. 16:57.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback