Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2008-08-12, 18:59
  #49
Medlem
GeneralPåsfågels avatar
kan ingen mod lägga ihop alla flugsvamptrådarna? börjar bli ett gäng nu
Citera
2008-08-12, 19:15
  #50
Medlem
TWISTRs avatar
..snackad med en kille som trippade mkt ett tag, han sa sig ha varit på skogsfest och ätit upp allt som han haft med sig... därefter så blev han desperat och letade upp en fet röd flugis som han dränkte i dressing och åt rå, han skulle först ha spytt blod och därefter blivit väck på den... vet inte sanningshalten i berättelsen, men människan tog det mesta under en period.
Citera
2023-07-21, 00:42
  #51
Medlem
Hur skall man göra när man skall äta flugsvamp. Bör man tillaga den och i sådan fall hur? Något speciellt sätt eller är det bara köra det, precis som en vanlig ''matlagning'', där man steker den på stekpannan.

Jag undrar i första hand om det är lagligt att förtära flugsvamp.

Tack för svar!
Citera
2023-08-14, 20:22
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Hur skall man göra när man skall äta flugsvamp. Bör man tillaga den och i sådan fall hur? Något speciellt sätt eller är det bara köra det, precis som en vanlig ''matlagning'', där man steker den på stekpannan.

Jag undrar i första hand om det är lagligt att förtära flugsvamp.

Tack för svar!

Det jag kunnat läsa mig till är att man ska torka den. Flugsvamp innehåller två ämnen, ibotensyra och muscimol.

När man torkar svampen så blir ibotensyran till muscimol.

Ibotensyran är den ”giftiga”, dvs den som får dig att spy. Muscimol är det aktiva ämnet som gör dig hög.

Allra bäst är att lägga svampen på tidningspapper och låta torka i några veckor, allra bäst är några månader.

Man kan även torka dem i ugnen på 80 grader och ta ut efter ca 2timmar eller när det är helt torrt. Strö över citron under tiden den torkas för att öka muscimolet.

Nej det är inte olagligt
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback