Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-20, 23:23
  #1
Medlem
prominentens avatar
Blev sjukt magsjuk i Lviv 2006. Tror att vi åt saker som inte hade kokats/stekts.

Läser att man ska passa sig för street food i Thailand. Tror inte på det. Ska dit i nästa vecka nämligen.

Vad säger ni?
__________________
Senast redigerad av prominenten 2022-07-20 kl. 23:31.
Citera
2022-07-20, 23:40
  #2
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Blev sjukt magsjuk i Lviv 2006. Tror att vi åt saker som inte hade kokats/stekts.

Läser att man ska passa sig för street food i Thailand. Tror inte på det. Ska dit i nästa vecka nämligen.

Vad säger ni?
Varför tror du inte på det?

Mycket rått kött ligger framme i värmen i Thailand. Det är såklart inga problem för invånarna, men det blir en rejäl chock för magen för oss svenskar.

ETEC-bakterien förekommer i förorenad mat och dryck vilket inte är något ovanligt i foodtrucks i Thailand.

Mitt tips till dig är att bara äta från foodtrucks där du faktiskt ser hur den tillagas och hur råvaran förvaras.
Citera
2022-07-20, 23:43
  #3
Medlem
prominentens avatar
Mycket bra svar! Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Varför tror du inte på det?

Mycket rått kött ligger framme i värmen i Thailand. Det är såklart inga problem för invånarna, men det blir en rejäl chock för magen för oss svenskar.

ETEC-bakterien förekommer i förorenad mat och dryck vilket inte är något ovanligt i foodtrucks i Thailand.

Mitt tips till dig är att bara äta från foodtrucks där du faktiskt ser hur den tillagas och hur råvaran förvaras.
Citera
2022-07-20, 23:55
  #4
Medlem
MAGAWAGAs avatar
Google recensioner, gå till ställen som har hög rating + kolla på bilderna om maten ser god ut
Citera
2022-07-21, 00:05
  #5
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
Mycket bra svar! Tack!
Ingen fara!

Hur länge ska du stanna i Thailand? Du får dricka en Singha för mig!
Jag rekommenderar dig starkt till att köpa ett paket Loperamid från Apoteket, kostar bara 20:-
https://www.apoteket.se/produkt/lope...lister-853122/

Har du otur och får diarré så kommer den återställa din mage så gott som det går.

Det är väldigt skönt att behöva slippa gå till ett apotek i ett land som Thailand där dom inte är så bra på att tala engelska.

Jag skulle dessutom känna mig mer trygg med läkemedel från ett svenskt apotek.
Citera
2022-07-21, 00:16
  #6
Medlem
prominentens avatar
Tusen tack för ditt vänliga svar!
Stannar bara 10 dagar. Detta är en resa som är oplanerad så därför kort.
Bor du nära Götet kan jag köpa en go rom åt dig

Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Ingen fara!

Hur länge ska du stanna i Thailand? Du får dricka en Singha för mig!
Jag rekommenderar dig starkt till att köpa ett paket Loperamid från Apoteket, kostar bara 20:-
https://www.apoteket.se/produkt/lope...lister-853122/

Har du otur och får diarré så kommer den återställa din mage så gott som det går.

Det är väldigt skönt att behöva slippa gå till ett apotek i ett land som Thailand där dom inte är så bra på att tala engelska.

Jag skulle dessutom känna mig mer trygg med läkemedel från ett svenskt apotek.
Citera
2022-07-21, 00:19
  #7
Medlem
prominentens avatar
Japp du har säkert rätt! Bra info där!

Tack!
Citat:
Ursprungligen postat av MAGAWAGA
Google recensioner, gå till ställen som har hög rating + kolla på bilderna om maten ser god ut
__________________
Senast redigerad av prominenten 2022-07-21 kl. 00:37.
Citera
2022-07-21, 03:44
  #8
Medlem
sebastian66s avatar
Alla reagerar olika liksom. Det bästa är att satsa på ett hak som har en liten plats med sittplatser.
Säljer man streetfood på en rullande vagn eller mc så kanske man ska passa sig.
Bara gå vidare där du åtminstone kan parkera röven på en stol då är det ett mer seriöst ställe.
Där kan du i regel se hur dom gör din mat från början. Streetfood kan liksom innehålla allt du inte vill och vet även att det är billigt. Bättre att lägga en 10 mer än att riskera.
Citera
2022-07-21, 14:43
  #9
Medlem
Bra tips är att kolla om andra thais köper från den gör dom det så är maten godkänd.
Citera
2022-07-22, 03:51
  #10
Medlem
Ja det är helt ok. Visst kan man råka bli det pga att vi inte är vana vid deras mat och livsmedelshantering men street food har jag aldrig haft problem med i Thailand. Däremot fick jag dålig kyckling på någon restaurang en gång och blev sängliggandes i 4 dagar.
Citera
2022-07-22, 12:18
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WJP
Det är väldigt skönt att behöva slippa gå till ett apotek i ett land som Thailand där dom inte är så bra på att tala engelska.

Just på apotek i Thailand pratar dom oftast bra Engelska här, åtminstone i mina erfarenheter.
Citera
2022-07-22, 14:34
  #12
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utomlandsfraga
Just på apotek i Thailand pratar dom oftast bra Engelska här, åtminstone i mina erfarenheter.

Så är vanligtvis fallet ja.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3431481

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback