Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-04, 20:00
  #409
Medlem
WrenchZeMonkeys avatar
Komiskt att det är samma kukskallar som gormar om hur odemokratiskt och auktoritärt Ryssland är i andra trådar som med god min ställer sig bakom varje auktoritär och integritetskränkande åtgärd som makthavare vill tvinga på oss här i Sverige och övriga väst.

Sagda kukskallar gormar dygnet runt om "ryska desinformatörer" som vi "måste vara vaksamma mot", mmm, verkligen.
En vass jävla dildo skulle någon köra upp i röven på er, era smygande jävla femtekolonnare.
Citera
2022-07-05, 15:35
  #410
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Vissa som har rent mjöl i påsen vill fortfarande ha sitt privatliv skyddat mot intrång. Svara gärna på frågan.

Sluta fåna dig och skriva "En okänd person".

Om du menar att lämna över den till Polisen med lagstöd efter att jag blivit misstänkt för ett brott?

Ja, utan problem.

Så. Nöjd nu?
Citera
2022-07-05, 16:10
  #411
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Sluta fåna dig och skriva "En okänd person".

Om du menar att lämna över den till Polisen med lagstöd efter att jag blivit misstänkt för ett brott?

Ja, utan problem.

Så. Nöjd nu?

Misstänkt kan du bli när som helst. Om du vill ha din mobil genomsökt får det stå för dig, låt oss andra slippa. Tragikomiskt när kollegorna på jobbet som förespråkar villkorslös övervakning skjuver ut stolen och sig själv en meter från fikabordet för att ingen ska se när de surfar på mobilen.
Citera
2022-07-05, 18:17
  #412
Medlem
heffaheffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du kanske inte har lust att polisen ska se alla porrbilder/filmer du producerat tillsammans med sina partners. Du kanske inte heller är helt bekväm med att polisen ska få tillgång att läsa sms osv… Det är iaf saker jag som oskyldig skulle ha problem med.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Poliserna som kommer att kolla din telefon har nog sett det mesta. Du är inte så intressant som du tror.
Poliserna som kommer har säkert sett det mesta och bryr sig inte, men om det går till rättegång och allt på telefonen blir offentlig handling så är det inte lika bekvämt, speciellt om man är totalt oskyldig.
Citera
2022-07-05, 18:47
  #413
Avstängd
jenniferruless avatar
Snuten lurade mej som fan, jävla svin. En gång i förhör när jag hade iphone x ville ja inte öppna, dom tjatade som fan, jag vägrade, då sa snutkärringen kolla här ska du få se nåt häftigt, jag kollade och telefonen låstes upp och dom tog den snabbt och kollade. Jävla svin ju.

Det var ögon igen känning på den . jag tänkte inte på det.
Citera
2022-07-07, 10:16
  #414
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Misstänkt kan du bli när som helst. Om du vill ha din mobil genomsökt får det stå för dig, låt oss andra slippa. Tragikomiskt när kollegorna på jobbet som förespråkar villkorslös övervakning skjuver ut stolen och sig själv en meter från fikabordet för att ingen ska se när de surfar på mobilen.


Nu gör du det igen. "Villkorslös övervakning". Det är inte det som står i betänkandet och som ska debatteras. Om du hela tiden tar ditt tyckande och gör det till sakargument så blir det som att diskutera med en idiot. Det går inte.

Har du ens läst betänkandet eller är detta en ryggmärgsreaktion från din sida utan fakta? Jag börjar misstänka det.

Så du har sådana kollegor? Jaha.
Citera
2022-07-07, 17:37
  #415
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Nu gör du det igen. "Villkorslös övervakning". Det är inte det som står i betänkandet och som ska debatteras. Om du hela tiden tar ditt tyckande och gör det till sakargument så blir det som att diskutera med en idiot. Det går inte.

Har du ens läst betänkandet eller är detta en ryggmärgsreaktion från din sida utan fakta? Jag börjar misstänka det.

Så du har sådana kollegor? Jaha.

Jag skrev att vissa som förespråkar övervakning själva tydligt visar att de vill ha integritet.

Vi kan väl lika gärna införa villkorslös övervakning. Är det dina preferenser på 'nu får det vara nog med stasisamhället' som gäller, eller är det den som först känner att friheterna begränsas? Hur mycket övervakning klarar en demokrati?

Dessa lagförslag går enkom i samma riktning och mig veterligen saknas det stater på listan som drar tillbaka inskränkningar i medborgarnas integritet.
Citera
2022-07-07, 18:09
  #416
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Jag skrev att vissa som förespråkar övervakning själva tydligt visar att de vill ha integritet.

Vi kan väl lika gärna införa villkorslös övervakning. Är det dina preferenser på 'nu får det vara nog med stasisamhället' som gäller, eller är det den som först känner att friheterna begränsas? Hur mycket övervakning klarar en demokrati?

Dessa lagförslag går enkom i samma riktning och mig veterligen saknas det stater på listan som drar tillbaka inskränkningar i medborgarnas integritet.

Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. På vilket sätt är detta ett steg mot ytterligare inskränkningar av medborgares integritet? Telefonen låses upp redan idag, det lagförslaget ämnar att fixa är att slippa slösa resurser på att låsa upp telefonen när man bara kan ta den misstänktes hand och trycka ett finger mot det biometriska låset. Det ska fortfarande till ett åklagarbeslut innan polisen får lov att öppna telefonen. Det är knappast som så att polisen kan springa omkring på stan och fråga vem som helst om att få se innehållet på deras telefon.
Citera
2022-07-07, 18:57
  #417
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang. På vilket sätt är detta ett steg mot ytterligare inskränkningar av medborgares integritet? Telefonen låses upp redan idag, det lagförslaget ämnar att fixa är att slippa slösa resurser på att låsa upp telefonen när man bara kan ta den misstänktes hand och trycka ett finger mot det biometriska låset. Det ska fortfarande till ett åklagarbeslut innan polisen får lov att öppna telefonen. Det är knappast som så att polisen kan springa omkring på stan och fråga vem som helst om att få se innehållet på deras telefon.

Förstår att du har svårt att hänga med om du anser att lagen ger dig större medborgerliga rättigheter än innan och att den tar oss ett steg längre bort från polisstat.

Har du någon aning om hur balansen mellan åklagares avslag och godkännande gällande tvångsmedel ser ut? Det är en sökning bort.
Citera
2022-07-07, 20:38
  #418
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Förstår att du har svårt att hänga med om du anser att lagen ger dig större medborgerliga rättigheter än innan och att den tar oss ett steg längre bort från polisstat.

Har du någon aning om hur balansen mellan åklagares avslag och godkännande gällande tvångsmedel ser ut? Det är en sökning bort.
Du får gärna peka på var i min text jag hävdade att lagen innebär 'större medborgerliga rättigheter'. Mig veterligen så påpekade jag att lagen inte innebär ett större intrång än vad som redan sker i dagsläget såvida du inte pekar på biten där polisen nu får att fysiskt tvinga misstänkta att låsa upp enheter med biometriska lås.

Jag hittar ingen statistik för hur ofta åklagare väljer att inleda en förundersökning och jag hittar heller inte någon statistik över hur vanligt tvångsmedel är så du får gärna länka statistiken förutsatt att du har en vettig källa.
__________________
Senast redigerad av Teu 2022-07-07 kl. 20:47.
Citera
2022-07-07, 23:38
  #419
Medlem
ProPapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Du får gärna peka på var i min text jag hävdade att lagen innebär 'större medborgerliga rättigheter'. Mig veterligen så påpekade jag att lagen inte innebär ett större intrång än vad som redan sker i dagsläget såvida du inte pekar på biten där polisen nu får att fysiskt tvinga misstänkta att låsa upp enheter med biometriska lås.

Jag hittar ingen statistik för hur ofta åklagare väljer att inleda en förundersökning och jag hittar heller inte någon statistik över hur vanligt tvångsmedel är så du får gärna länka statistiken förutsatt att du har en vettig källa.

Alltså mindre intrång. Om konsekvenserna är noll skulle lagen aldrig behöva diskuteras.

"Bestämmelsen i 27 kap. 28 a § rättegångsbalken om det förenklade förfaran-
det trädde i kraft den 1 augusti 2020.
Förfarandet har använts mot 85 personer. Domstol har givit 115 tillstånd.
Domstol har inte i något fall avslagit en begäran om tillstånd enligt det för-
enklade förfarandet."
Citera
2022-07-08, 23:43
  #420
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Sverige är bevisligen slut som rättsstat. Godtycklig användning av tvångsmedel hör hemma i diktaurer. Politikerna kan dra åt helvete. Dit kommer de hellre förr än senare. Landsförrädare.

Det gillar väl du, Ryss-runkare som du är? Och det där sista - landsförrädare - snacka om projektion! Sluta var sån jävla standard-incel och gå ut och få lite frisk luft och skaffa en meningsfull tillvaro. Men det klarar du förstås inte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback