Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-03-11, 12:49
  #13
Medlem
krinkos avatar
Har det hänt något nytt efter att dokumentären släpptes? Är tomten såld?
Citera
2024-03-12, 21:26
  #14
Medlem
Hussefars avatar
Såg nyss dokumentären. Väldigt sevärd får jag säga. Grymt jobb!

Fan vad tragiskt om stället rivs. Denna plats ska K-märkas omedelbums.
Citera
2024-03-13, 10:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krinko
Har det hänt något nytt efter att dokumentären släpptes? Är tomten såld?
Tomterna runt omkring är ute till försäljning, men inte just den där snakerunnen ligger, den ska komma ut senare under våren/sommaren tydligen.

1:43 är den där snakerunnen ligger, och är tänkt till att bygga lägenheter på.
https://imgur.com/SN83dQn
Citera
2024-03-13, 21:43
  #16
Medlem
Tack så mycket, Kul att ni gillade den! Det var en hel del som fick klippas bort pga förtalsrisk etc. innan den gick på svt, men här känns det mer fritt fram att berätta om olika kuriosa.

Till exempel så åkte den första ägaren som ägde marken (runt 1965-1971) in bakom lås och bom då han sålde byggmaterial som var stöldgods, enligt rykten, från miljonprogrammen. Mycket skulle bli byggt på kort tid och då gick det massa lastbilar mellan Malmö – Göteborg, och jag gissar att det inte fanns alltför mycket koll på lastbilarna eller hur många toaletter/badkar/armeringsjärn etc. varje last hade. Så då ska det tydligen ha varit lätt att lasta av någon pall här och där utan att någon märkte något.

Plåttak ska tydligen varit en av hans specialitéer och enligt en källa så är Falkenbergs Stadshus (som ironiskt nog är ku-märkt) byggt med just hans plåttak. Enligt sägnen ska hans verksamhet uppmärksammats av polisen då han lämnade in en alltför bra offert på armeringsjärn till bygget av Ölandsbron. Jag har letat febrilt efter dokument/FUPar/artiklar på nätet men det var svårt att hitta något så långt bak i tiden, och ah, hade inte tid att kolla igenom mikrofilm. Men ölandsbron stod klar 1972 och Skjort-Olle köpte Automobilen 1971 på exekutiv auktion så än så länge funkar ju teorin. Men som sagt, hittade inga bevis – bara intervjuer – så det fick klippas bort.

Paul McCartney storyn blev också nedklippt då han enligt rykten ska ha dragit fram en kniv och hotat fotografen med ett hugg om han tar en bild, vilket låter nästan för bra för att vara sant...

Ang. övergången från vägkrog så har jag inte helt koll. Valde att fokusera mest på glansdagarna. Men skulle gissa att det la ner runt början av 80-talet, flera källor säger att det ska ha varit en MC klubb under en period, kanske runt mitten/slutet 80-tal. Sen kom Hibson in i bilden och gjorde om det till flyktingboende under slutet 80-tal/början 90-tal (inte 100 men runt där) och sedan var det även ett tröskelboende under 00-talet.

Jag kan säga att det händer en del i dagsläget, men alltför tidigt att uttala sig om det, men jag hoppas såklart att Falkenbergs Kommun kan kavla upp ärmarna och hjälpa till med att återställa den. En privat infart eller vad som helst. John som är med i filmen försöker fortfarande dra i alla trådar han kan. Det hade kunnat bli ett grymt ställe, och kul att besöka när man har vägarna förbi och vill kolla något annat än typ kyrkor.
Citera
2024-03-14, 09:30
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fotsvamp2.0
Jag kan säga att det händer en del i dagsläget, men alltför tidigt att uttala sig om det, men jag hoppas såklart att Falkenbergs Kommun kan kavla upp ärmarna och hjälpa till med att återställa den. En privat infart eller vad som helst. John som är med i filmen försöker fortfarande dra i alla trådar han kan. Det hade kunnat bli ett grymt ställe, och kul att besöka när man har vägarna förbi och vill kolla något annat än typ kyrkor.

Även om det inte riktigt blir samma grej att ha den någon annanstans så har ju platsen och området där ute ändrats genom åren och lite spelat ut sin roll? Sen den ska ju ändå renoveras upp? Det talades t.o.m. i dokumentären om att gjuta över den med ny betong? Så min fråga är, hade det ens varit möjligt att flytta den? Typ dela upp den i fyra delar, upp på lastbilsflak, köra in den till skateparken vid Vallarna och renovera upp den där istället?
Citera
2024-03-14, 19:05
  #18
Medlem
Väldigt bra dokumentär! Hoppas den kan räddas!

Bra projekt att göra crowdfounding av, jag skulle gärna bidra med en liten slant!
Citera
2024-03-15, 10:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dataquid
Även om det inte riktigt blir samma grej att ha den någon annanstans så har ju platsen och området där ute ändrats genom åren och lite spelat ut sin roll? Sen den ska ju ändå renoveras upp? Det talades t.o.m. i dokumentären om att gjuta över den med ny betong? Så min fråga är, hade det ens varit möjligt att flytta den? Typ dela upp den i fyra delar, upp på lastbilsflak, köra in den till skateparken vid Vallarna och renovera upp den där istället?

Det har du rätt i, det enda som återstår av själva Automobilen är väl en gammal radiobil. Men själva parken fyller ju fortfarande sin funktion då den inte förändrats från sin ursprungliga form. Jag tänker att det som är intressant är just formen av parken, böjarna och dess organiska utseende, som är rätt unikt. Det går nog dock inte att flytta den, eftersom den är byggd på jordvallar, och sedan "klädd" i betong på cirka 1-2 decimeter. Tror det John syftar på är att antingen slipa betongen så det går att rulla i den lättare eller att lägga ett lager betong över det nuvarande lagret, så man behåller formen men med mer slät betong.
Citera
2024-03-17, 20:45
  #20
Medlem
Enligt lokaltidningen så pågår förhandling om att köpa loss bara den lilla biten med snakerunnen på.

"Det finns intressenter för hyreshusen som kan tänka sig att stycka av tomten så att skateboardrampen kan säljas separat.

Just nu pågår förhandlingar om avstyckningen och priset.

Det är två stora namn inom skateboardvärlden som vill köpa och renovera rampen – Pontus Alv och John Magnusson.

John Magnusson är förbundskaptenen för Sveriges OS-lag i skateboard och har byggt många skejtparker i Norden genom föreningen Bryggeriet. Pontus Alv är före detta skejtproffs på internationell nivå och ägare till Polar Skate Co, ett av världens största skateboardmärken.

Vi börjar väl närma oss någon slags förståelse för varandra och så får vi se nu i närmaste veckan eller månaden här om vi får en affär på plats, säger Pontus Alv."
Citera
2024-03-25, 19:11
  #21
Medlem
Rättelse i lokaltidningen idag:
https://www.hn.se/nyheter/falkenberg...8-604ae3a85d8a

"I en artikel som tidigare publicerades i Hallands Nyheter så berättade vi om skejtprofilerna Pontus Alv och John Magnusson och att de var intresserade av att köpa Automobilens snakerun. I artikeln skrev vi att skejtparken låg ute till försäljning på Hemnet, som en del av en hyresfastighet.

Efter att ha haft kontakt med markägaren har det visat sig att uppgifterna vi publicerade var felaktiga. Snakerunen ligger på mark som tillhör en angränsande fastighet som inte är till salu och i dagsläget säger fastighetsägaren att det inte heller finns några planer på att sälja Snakerunen."


Så frågan är vad som händer nu och vem Pontus och John pratar med egentligen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback