Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-06-19, 00:14
  #25
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Nu läste jag igenom länken och skulle precis till att utföra detta.

Steg 1:
klicka på startmenyknappen.
(jag tänker: nu kommer datorn säkert att stängas av exakt i ögonblicket när jag klickar på startmenyn eftersom det har hänt mig tidigare när datorn betett sig som konstigast i några dagar långa perioder sen har datorn funkat helt ok igen)

Jag klickar på startmenyknappen.
(Datorn stängs av omedelbart - skärmen är helt svart, datorn är inte ens varm.

Slutsats?

Som jag skrev i inlägg #19, hur fungerar det med kabel istället för trådlöst?
Citera
2022-06-19, 01:55
  #26
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Som jag skrev i inlägg #19, hur fungerar det med kabel istället för trådlöst?


Jag har ingen möjlighet att prova med kabel.
Citera
2022-06-19, 02:32
  #27
Medlem
layvares avatar
Nu hade jag datorn på flygplansläge och den stängde av sig direkt efter jag öppnat Brave-webbläsaren.

Blir så jävla trött
Citera
2022-06-19, 08:57
  #28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Nu hade jag datorn på flygplansläge och den stängde av sig direkt efter jag öppnat Brave-webbläsaren.

Blir så jävla trött

Visar datorn rätt tid?

Troligen något hårdvarufel.
Citera
2022-06-19, 11:01
  #29
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Visar datorn rätt tid?

Troligen något hårdvarufel.

Japp. Tiden har det aldrig varit nått problem med.
Citera
2022-06-20, 13:06
  #30
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Isf har jag aldrig haft BSOD på min laptop.
Det du råkar ut för, det verkar vara snäppet värre än att det ger en BSOD. En BSOD är en bild som i grunden och botten säger att något allvarligt gick snett och din dator kommer att startas om eller stängas av.

Men din stängs av direkt.

Min spontana professionella gissning är att det är något vajsing på drivrutinen till ditt chipset eller bara wifi-kortet. För allt cirkulerar väl runt wifi och flygplansläge?
Citera
2022-06-20, 14:16
  #31
Medlem
TinFoilHats avatar
Jag ska dra till med ett långskott men som vanligt när jag lägger mig så så gnäller jag alltid om värmeproblem :P

Då datorn stänger ner direkt utan BSOD så skulle det mycket väl kunna bero på överhettning.

Om du lyckas ha datorn igång några minuter så fixa via en annan dator hem programmet CAM från NZXT på en USB-sticka. Installera och kontrollera temperaturerna.
Citera
2022-06-21, 03:16
  #32
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
Jag ska dra till med ett långskott men som vanligt när jag lägger mig så så gnäller jag alltid om värmeproblem :P

Då datorn stänger ner direkt utan BSOD så skulle det mycket väl kunna bero på överhettning.

Om du lyckas ha datorn igång några minuter så fixa via en annan dator hem programmet CAM från NZXT på en USB-sticka. Installera och kontrollera temperaturerna.

Men datorn är inte ens varm 🤔
Citera
2022-06-21, 13:58
  #33
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Men datorn är inte ens varm 🤔

OK men då har vi iaf typ kollat den punkten då.

Det finns ju flera vägar här att gå vidare på, några exempel:
Kolla systemloggarna (om du hinner det innan datorn stängs av).
Kolla om tillförlitlighetshistoriken har någon intressant info (även här om du hinner kolla det innan burken dör).
Via annan dator fixa in Hiren's BootCD på en bootbar USB-pinne - på detta sätt får du svart på vitt ganska snabbt veta om det är Windows som spökar för dig eller om det är ett hårdvarufel.
Citera
2022-06-22, 11:01
  #34
Medlem
layvares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilHat
OK men då har vi iaf typ kollat den punkten då.

Det finns ju flera vägar här att gå vidare på, några exempel:
Kolla systemloggarna (om du hinner det innan datorn stängs av).
Kolla om tillförlitlighetshistoriken har någon intressant info (även här om du hinner kolla det innan burken dör).
Via annan dator fixa in Hiren's BootCD på en bootbar USB-pinne - på detta sätt får du svart på vitt ganska snabbt veta om det är Windows som spökar för dig eller om det är ett hårdvarufel.

Möjligt att det var glappkontakt i strömkabeln även om det ändå inte förklarar allt.
Citera
2022-06-22, 13:48
  #35
Medlem
TinFoilHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av layvare
Möjligt att det var glappkontakt i strömkabeln även om det ändå inte förklarar allt.

Möjligt men då måste batteriet vara urplockat eller så kasst att det borde plockas ur
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback