Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-06, 10:49
  #1
Medlem
Hallå Hallå!

Försöker lösa en väldigt klurig gåta som jag och Tele2 inte begriper oss på. Har felanmält så många gånger men vi lyckas inte lösa detta.

Internet dör då och då eller blir väldigt långsamt (ända ned till 5-6 mbit/s)

Jag har två st wifi( 5gHz, samt 2,4gHz.

Lägenhet om 45 kvm
Uppkoppling: Tele2 100 mbit
Router: Netgear CG3700EMR (fått av comhem)

Enheter:
3 iPhones
1 iPad
1 iMac
1 Macbook
1 PC
2 Apple TVs (sovrum och vardagsrum)
1 Plejd gateway (10 st belysningspunkter)
4 sonos högtalare
1 IKEA gateway - automatiska rullgardiner



Har jag för långsamt bredband?
Citera
2022-05-06, 10:58
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Min fösta tanke prova en annan router, den ser inte mycket ut för världen.
Router från leverantörer brukar vara "billigt skit" kan va så att routern inte klarar av så många enheter.
__________________
Senast redigerad av kl4sseKock 2022-05-06 kl. 11:01.
Citera
2022-05-06, 11:10
  #3
Medlem
z0rkeepers avatar
Hittade detta när jag sökte på problem med den där routern: https://www.sweclockers.com/forum/tr...netgear-cg3700
För det första verkar den vara gammal (routern alltså), tråden är från 2014, för det andra så verkar andra människor ha exakt samma problem med den.

En person löste det genom att göra såhär skriver han: "använd endast deras router som modem och köp en egen router"

Hoppas det hjälper.

Edit: Jag hittade en till tråd om exakt samma sak, lite rörig tråd men där var lösningen exakt samma, använd den enbart som modem och köp en egen router. https://eforum.idg.se/topic/342700-p...etgear-cg3700/

Men jag undrar, du skriver att du har 100mbit så jag antar att du har fiber, måste du verkligen använda deras router då, har du inte bara ett vägguttag du stoppar in en sladd i? I så fall kan du ju köpa vilken router som helst tycker jag. Någon annan med Comhem kanske kan hjälpa dig här då jag inte vet hur det fungerar då jag själv har telenor.
__________________
Senast redigerad av z0rkeeper 2022-05-06 kl. 11:14.
Citera
2022-05-06, 12:07
  #4
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0rkeeper
Men jag undrar, du skriver att du har 100mbit så jag antar att du har fiber, måste du verkligen använda deras router då, har du inte bara ett vägguttag du stoppar in en sladd i?

CG3700EMR är en kombinerad router/kabel-tv-modem, det går alltså inte att bara "stoppa i en sladd".

TS: Det modemet är ganska gammalt och erkänt dåligt på wifi, deras nyare modeller är mycket stabilare. Alternativet är som sagt att köra med en egen router/accesspunkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback