Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2022-04-23, 19:47
  #37
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
The camp was divided into three parts.
Det får jag till 3 läger.

Var nu inte ledsen för du gjorde en dundertabbe!
Så ett läger med tre avdelningar blir tre läger? Blir ett sjukhus med nio avdelningar, nio sjukhus?

Dundertabbe har fått ett ansikte.
Citera
2022-04-24, 06:28
  #38
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Så ett läger med tre avdelningar blir tre läger? Blir ett sjukhus med nio avdelningar, nio sjukhus?

Dundertabbe har fått ett ansikte.

Skrev jag att det var 3 läger? Var står där?
The third part was the extermination area, in which the gas chambers, mass graves and woodpiles for the cremation of prisoners were situated. This part was connected with the reception part by a narrow broken alley known as the „pipe“ - „Schlauch“ - along which the Jews were driven into the gas chambers.

Alltså den låg lite avsides, och räknas för sig själv (III)

Skrev jag inte? : Det som Treblinka blide känt kom senare som Trebli0nka II o III, där det förekom utrotning av judar i Treblinka III.

Som någon skrev: Treblinka III öppnade i juli 1942 och din släta hjärna frågar sig hur folk kan ha dödats i Treblinka I och II innan Treblinka III öppnade?
Får du hjälp i vardagen eller hur klarar du livet egentligen?


Skogsvatte undrade varför de avrättade folk innan lägret öppnades 23:e juli 1942.

Men Treblinka 1 fanns innan, och han undrar hur folk kunde avrättas innan?

Det är en dundertabbe, och nu försöker han sopa igen den missen. Och tydligen du också.
Citera
2022-04-24, 20:51
  #39
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Men jisses! hemskt var du till nu då! Vad skrev du i första inlägget??

Jag skrev, extremt tydligt för den delen, att jag pratade om det påhittade "dödslägret" Treblinka II, som enligt ortodox historiografi öppnade i juli 1942, inte om Treblinka I, som öppnade långt innan men som enbart var ett arbetsläger. Jag anser (i enlighet med bevisen) att Treblinka II var ett transitläger, därav min beskrivning av lägret som ett transitläger i det första inlägget.

Citat:
du skrev "transitläger" och de rapporterade om "utrotning" Alltså du skilde ej detta mellan dem, du skrev som det var ett läger.

Ja, för att trådstarten inte har någonting att göra med Treblinka I och inget av citaten i trådstarten beskriver arbetslägret som ett dödsläger. Syftet med tråden är att diskutera hur judarna och partisanrörelsen kunde beskriva ett icke-existerande läger som ett "dödsläger". Jag använder begreppt "transitläger" för Treblinka II eftersom jag anser, i enlighet med alla bevis, att det var ett transitläger och inte ett "dödsläger".

Citat:
2) Du skrev den öppnade 23:juli, inte dem. Alltså singular, alltså som ett läger.

Exakt. Treblinka II öppnade den 23:e juli 1942, men den polska partisanrörelsen, judarna och den polska exilregeringen, kallade detta läger för ett "dödsläger" innan det ens var färdigbyggt och innan det ens tagit emot sin första judetransport. Treblinka I har ingenting med diskussionen att göra.

Citat:
Vilket öppnades i så fall sept 1941?

Treblinka I har ingenting med diskussionen att göra, och alla citat som jag återgav i trådstarten hänvisar till "dödslägret" Treblinka II, inte till Treblinka I.

Citat:
Alltså du gjorde en dundertabbe! Resten behöver vi inte gå in på, för de är samma stora tabbe du gjorde innan. Nu försöker du släta undan och försöker rätta till denna dundertabbe!

Jag har inte gjort någon tabbe överhuvudtaget. Tråden har från första början handlat om det påhittade "dödslägret" Treblinka II. Treblinka I har aldrig haft någonting med denna tråd att göra. Anledningen till att du överhuvudtaget nämnde Treblinka I var för att du trodde dig kunna lura läsarna att rapporterna i trådstarten helt enkelt handlade om arbetslägret Treblinka I och att det skett någon slags förväxling mellan de två lägren, men den gubben gick inte, för i det allra första citatet så gör rapportförfattaren en extremt tydlig distinktion mellan arbets- och "döds"-lägret:
More than 500 Jews were captured in the streets and houses and sent to Treblinka, to the death camp (in Treblinka there are 2 camps, a labor camp and a death camp).
Det är alltså du som fångats i ännu en vidrig lögn.

Citat:
Att de var 3 läger, hade du gjort som jag nämnde till en skribent: Googla det!

Jag har frenetiskt försökt hitta en enda forskare som pratar om "Treblinka III" utan att lyckas. Men du kanske kan citera någon forskare som på allvar anser att det fanns en lägeravdelning i Treblinka som heter Treblinka III. Eller?

Citat:
Det får jag till 3 läger. I öppnades först och ska inte blandas med II o III som öppnades i juli 1943.

Fy fan vilken liten amatör du är. Du har inte kunnat hitta en enda forskare som använt begreppet "Treblinka III" för att hänvisa till "dödslägret", så istället för att erkänna att du har fel så har du försökt få det till att mottagsplatsen för tågen och den så kallade "slangen" som ledde från perongen till Treblinka II skulle ha varit ett eget läger som hette "Treblinka III". Notera hur din egen källa specifikt enbart pratar om hur "the first part" bestod av "carpentry, cobblers' and metal-working workshops" (dvs. arbetslägret) och hur "the second [part] consisted of space for the reception", och hur den tredje delen "was the extermination area", men ingenstans finns det någon som påstår att mottagsplatsen på allvar var ett eget läger som hette Treblinka II. Treblinka II betecknar uteslutande i den vetenskapliga litteraturen det så kallade "dödslägret", inte mottagsplatsen eller "slangen". Ingen har någonsin kallat "dödslägret" Treblinka II för "Treblinka III" och du har inte kunnat hitta en enda källa för detta, så istället har du försökt lura läsarna genom att hävda att mottagsplatsen/tågperongen var ett eget läger vid namn Treblinka II. Fy fan!

Citat:
Var nu inte ledsen för du gjorde en dundertabbe!

Du är en patologisk lögnare.
Citera
2022-04-24, 21:02
  #40
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Så ett läger med tre avdelningar blir tre läger? Blir ett sjukhus med nio avdelningar, nio sjukhus?

Dundertabbe har fått ett ansikte.

Det är faktiskt helt jävla sjukt vilken patologisk lögnare han är. Han kunde inte hitta en enda källa som använder begreppet "Treblinka II" för att beteckna samlingsplatsen vid perrongen eller "slangen" som ledde till "dödslägret", eller någon som använder begreppet "Treblinka III" för att beteckna "dödslägret" (transitlägret), så istället försöker han lura läsarna genom att påstå att en "part" eller "area" utgjorde ett tredje läger som skulle ha haft beteckningen "Treblinka II" eller "Treblinka III".

Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Skrev jag att det var 3 läger? Var står där? Alltså den låg lite avsides, och räknas för sig själv (III)

Du har inte citerat en enda källa som betecknat "dödslägret" som Treblinka III, eller samlingsplatsen vid perrongen eller "slangen" som Treblinka II. Efter att ha insett ditt misstag så har du i desperation försökt göra gällande att det fanns tre "områden" som du godtyckligen designerat som Treblinka I, II och III, trots att du inte har någon källa till någon forskare som någonsin i den akademiska litteraturen använt begreppet "Treblinka III".

Citat:
Skrev jag inte? : Det som Treblinka blide känt kom senare som Trebli0nka II o III, där det förekom utrotning av judar i Treblinka III.

Som någon skrev: Treblinka III öppnade i juli 1942 och din släta hjärna frågar sig hur folk kan ha dödats i Treblinka I och II innan Treblinka III öppnade?
Får du hjälp i vardagen eller hur klarar du livet egentligen?

Du har skrivit det, men du har ingen som helst källa för att "dödslägret" (transitlägret) någonsin betecknats som "Treblinka III" i den akademiska litteraturen kring Treblinka. Tvärtom så betecknas "dödslägret" uteslutande som Treblinka II, och arbetslägret som Treblinka I. Samlingsplatsen vid perrongen och "slangen" hade ingen romerskt numrerad beteckning.

Citat:
Skogsvatte undrade varför de avrättade folk innan lägret öppnades 23:e juli 1942.

Det gjorde jag inte alls. Jag undrade varför den polska partisanrörelsen och exilregeringen i London pratade om ett "dödsläger" i Treblinka som var separat från arbetslägret Treblinka I, innan "dödslägret" Treblinka II överhuvudtaget existerade och innan lägret tagit emot några judetransporter.

Citat:
Men Treblinka 1 fanns innan, och han undrar hur folk kunde avrättas innan?

Inget av mina citat talar om Treblinka I, och faktum är att denna gigantiska anakronism har uppmärksammats av ortodoxa förintelseforskare.

Citat:
Det är en dundertabbe, och nu försöker han sopa igen den missen. Och tydligen du också.

Den enda "tabben" i denna tråd är din lögn om ett icke-existerande "Treblinka III" och dina andra lögner om att det skett en förväxling mellan Treblinka I och II, när samtliga citat i trådstarten talar om "dödslägret" Treblinka II, som inte ens existerade när rapporterna publicerades.
Citera
2022-07-03, 16:31
  #41
Medlem
Skogsvattes avatar
I relation till propagandarapporterna om Treblinka-II som ett "dödsläger" innan lägret ens existerade, så är det även värt att gå in i mer detalj på just lägret Trawniki utanför Lublin, som omnämns tillsammans med Treblinka som ett påstått "dödsläger" i några av de tidiga rapporterna som jag återgav i trådstarten.

Så tidigt som juni 1942 så hade polsk krigspropaganda karaktäriserat Trawniki som ett utrotningsläger med krematorier. En rapport från det notoriska propagandaorganet Polish Fortnightly Review beskriver Trawniki på följande sätt:
On the Lublin-Chełm railway line, there is the small station of Trawniki and a hamlet of the same name. At the time of the outbreak of the German-Soviet war, a camp for Soviet citizens and prisoners was established in Trawniki. This camp was soon "liquidated" by killing most of the inmates, and during this operation, the local Jewish population as well, numbering several hundred souls. For some time now, larger gas chambers and a primitive crematorium had been installed on the grounds. Since the installation of these gas chambers and the crematorium, trains of resettled Jews (mainly from Slovakia and the Czech Republic) arrived at Trawniki almost every day, about 1,500 per day. Upon arrival of the resettlers, they are stripped of everything they own, stripped naked, and then pushed into the aforementioned chamber. After the chamber is filled with victims, it is hermetically sealed, and a toxic gas is injected into the chamber using appropriate devices.
Beskrivningen av det helt banala arbetslägret Trawniki som ett "dödsläger" med "gaskammare" och "krematorier" är kusligt lik senare beskrivningar av de påhittade "gasningarna" i Auschwitz. Att man verkligen menade Trawniki (som ingen seriös person anser var ett "dödsläger"), och inte av misstag förväxlade Treblinka med Trawniki, framgår av att lägret beskrivs som "a hamlet of the same name" och "[o]n the Lublin-Chełm railway line". Men även tidigare rapporter beskriver just Trawniki som ett dödsläger, utan att specificera i detalj hur "gasningarna" gick till. I en rapport från 14:e april 1942 så skriver propagandatidningen Biuyletyn Informacyjny följande:
Those who remained alive, about 25,000 in number, were transported to the camps of Bełżec and Trawniki. In these camps, according to the most-reliable reports, the mass killing of Jews by means of toxic gases took place.
Och den 30:e april skriver samma tidning följande:
The suffocating of the 26,000 Polish Jews by poison gas took place in the two "Jewish" concentration camps which the Nazis have established at Belzec and Trawniki.
Ovanstående rapporter är antagligen vad som inspirerade Polish Fortnightly Review att skriva sin egen propagandarapport på samma tema.

Att Treblinka helt ignoreras i så många tidiga rapporter, och istället ersätts med Trawniki, är intressant, eftersom det återigen bevisar att den polska partisanrörelsen och exilregeringen i London hittade på grundlösa rapporter om icke-existerande "dödsläger". I en rapport skriven av Israel Lichtenstein ca. augusti 1942, så framgår det också att Trawniki (istället för Treblinka) var ett av de viktigaste "dödslägren" i propagandaryktena:
In what direction? Nobody knows. Brest, Bobrójsk, Smoleńsk? – these are precisely the names. But anyone who knows the history of Chełmno, Trawniki, is aware of the way in which these unfortunates must perish: Machine guns, gas, electricity – these must be the redeemers of their suffering.
Att det inte skett någon förväxling med läger som Sobibor och Treblinka framgår i en sen rapport från Daily News Bulletin, publicerad av Jewish Telegraphic Agency i december 1943:
The "Jewish camps" are located at Belezec, Starogard, Potulice, Sobibor, Kosow-Podlaski, Treblinka, Trawniki, Poniechowek and also between Chelo and Wlodawa. Of these, Treblinka, Trawniki and Poniechowek are "death camps" to which the Jews are sent to be executed. It is known that Treblinka has extensive execution facilities, such as gas and steam chambers.
Ovanstående rapport är extremt intressant, eftersom den belyser så många av mytbildningarna och propagandaryktena kring tyskarnas arbets- och koncentrationsläger: alla de påstådda "dödslägren" omnämns tillsammans, inklusive Trawniki, Treblinka påstås ha "ångkammare", och ett spökläger vid namn "Poniechowek" omnämns i förbifarten som ett "dödsläger". Samma tidning uppger så sent som i november 1946 att Trawniki var ett "dödsläger".

I en rapport som påstås täcka perioden 16:e juli till 25:e augusti 1942, så omnämns ett annat okänt "dödsläger" vid namn Kosów Podlaski:
[...] the majority were sent to special Jewish camps that earned the name of death camps. These are the camps of Bełżec, Treblinka II, Sobibór in the Włodawa District and Kosów Podlaski. In these camps, Jews were killed in gas chambers built for this purpose.
Citera
2024-02-21, 23:36
  #42
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Så ett läger med tre avdelningar blir tre läger? Blir ett sjukhus med nio avdelningar, nio sjukhus?

Dundertabbe har fått ett ansikte.

Ja, jävligt bra fråga. Vissa i tråden försökte hävda att det faktiskt existerade ett arbetsläger i byn Treblinka innan "dödslägret" öppnade, och att detta förklarar de märkliga propagandarapporterna om judeutrotning innan 23:e juli, men den första transporten med judar till Treblinka avreste inte förrän runt 22:a juli, i samband med likvideringen av det enorma judegettot i Warszawa. Så vilka judar skulle ha utrotats innan dess?!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback