Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-18, 23:55
  #1
Medlem
knors avatar
Har en del saker jag skrivit som jag tänkte lägga upp på en sajt. Vill inte hamna i att min web blir nedtagen, raderat eller hackat så att det jag skrivit försvinner. Därför vill jag ha ett gäng HTML-sidor på min egen dator, kunna titta på dem och - när jag är nöjd med ny version - köra någon form av publish-kommando och skicka ut det nya på min server.

Hur gör man en sådan grej? Dvs själv sitta på en master för alla sidor, kunna ändra och greja och sedan publicera med ett kommando.

Jag vill ha något ganska rått, dvs bara enkla sidor utan krusiduller.

Kan till och med tänka mig att skicka över de uppdaterade sidorna med rdist eller något annat corny UNIX-kommando.

Hoppas någon fattar vad jag är ute efter. I korthet en lämplig infrastruktur där man separerar det redaktionella från lajv-sajten.
Citera
2022-03-19, 05:54
  #2
Medlem
PalmeKillers avatar
Vet inte om det finns såna verktyg längre som bara gör HTML sidor. Om du har ett bra webhotell så får du shellacess, då kan du göra SQL dump på databasen.

Har liknade lösning, har en APP på webben, där man tar in lite olika data, då gör jag en dump på innehållet lite då och då, skicka vidare till min dator hemma. Den lösningen ligger i en VPS.
Citera
2022-04-25, 22:40
  #3
Medlem
Det normala är att man har sitekod i ett repository (typ git) medan redaktionellt material skrivs i ett CMS, där man då givetvis versionera och skriva drafts av material innan man trycker på Publicera-knappen. Eller publicera schemalagt etc. Massa fördelar.

Om du är orolig för att ha opublicerat redaktionella materialet på en någon annan server så finns förstås
helt self-hosted CMS-lösningar. (och givetvis kan man automatiskt ta backup på allt som skrivs)

Kanske overkill för dig om du bara ska skriva artikel1.html och artikel2.html men ska du skriva mer än så kan det va smidigare med ett ordentligt system.

Sen kan du förstås också blanda kod och redaktionellt material i ett enda versionshanteringssystem och uppdatera hur mycket du vill i 'master' och sen publicera manuellt när 'master' är redo, men då tappar du möjligheten att enkelt välja vilka artiklar som ska publiceras och inte. Om du inte hittar på nåt sjukt eget system för att markera upp det - vilket man nog bara gör om man inte vet vilka CMS som finns tillgängliga.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2022-04-25 kl. 22:44.
Citera
2022-04-25, 23:26
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Vet inte om det finns såna verktyg längre som bara gör HTML sidor.
Det enda verktyg man behöver för det är notepad.exe
Citera
2022-04-26, 16:13
  #5
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det enda verktyg man behöver för det är notepad.exe
Visst, det går att klara sig på notepad, men betydligt enklare att använda en IDE (t.ex. VS Code) med autocompletion, automatisk stängning av taggar, varning för fel etc - precis som vid all annan programmering.
Citera
2022-04-27, 07:24
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Har en del saker jag skrivit som jag tänkte lägga upp på en sajt. Vill inte hamna i att min web blir nedtagen, raderat eller hackat så att det jag skrivit försvinner. Därför vill jag ha ett gäng HTML-sidor på min egen dator, kunna titta på dem och - när jag är nöjd med ny version - köra någon form av publish-kommando och skicka ut det nya på min server.

Hur gör man en sådan grej? Dvs själv sitta på en master för alla sidor, kunna ändra och greja och sedan publicera med ett kommando.

Jag vill ha något ganska rått, dvs bara enkla sidor utan krusiduller.

Kan till och med tänka mig att skicka över de uppdaterade sidorna med rdist eller något annat corny UNIX-kommando.

Hoppas någon fattar vad jag är ute efter. I korthet en lämplig infrastruktur där man separerar det redaktionella från lajv-sajten.
Går ju att göra precis hur simpelt eller avancerat man vill.

I sin simplaste form har du alla dina html-sidor på din lokala dator där du redigerar och fixar med dem, för att senare skicka upp dem med ftp på ditt webhotell eller vad du nu har.

I sin mer avancerade form har man ett sourcecontrol-verktyg (till exempel github) där du har sidorna på din lokala dator, men sen när redigeringen är klar checkas dessa in i ditt git-repo.

Sen får man arrangera nåt slags script som när det exekverar checkar ut de senaste ändringarna från ditt git-repo och sen skickar ut alla sidorna till din webserver automagiskt. I och med att du verkar sakna serversidekod behöver det ju inte bli så dramatiskt.
Citera
2022-05-04, 06:29
  #7
Medlem
PalmeKillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Det enda verktyg man behöver för det är notepad.exe

Emacs är väl ändå men använder man seriöst skall knacka HTML eller den riktiga eliten använder vi.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback