Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2022-03-17, 22:20
  #109
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det är väl just därför burkmat tar slut. Du behöver endast en öppen eld och en kvist/spett och en kniv.

Nej, konserver går att äta kalla direkt ur burken. Är burken en "pull-tab" behöver du inte ens konservöppnare..
Citera
2022-03-18, 19:37
  #110
Medlem
GylleneUttern2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Ok?
Vill frugan ha chili con carne, då får det bli så, man måste tänka på husfriden, men nu var vita bönorna slut i butiken och då fick det bli annat istället.

Kan meddela att jag var på ÖoB i dag och hyllan var full med Heinz vita bönor. Det är ju lördag i morrn med så då kan du ju lyxa till det och bjuda frugan på en riktig brakmiddag.
__________________
Senast redigerad av GylleneUttern2 2022-03-18 kl. 19:40.
Citera
2022-03-19, 00:52
  #111
Medlem
anomaligns avatar
Jag köpte ett antal burkar "Heinz Lentil Soup" förra veckan. Jag tyckte det lät bra med linssoppa som krismat.
När jag sen hemma tittade närmare på näringsinnehållet så framgår att en burk på ~400gram bara innehåller 160kcal. Än värre är att den också innehåller totalt 2.4 gram salt. Så bara en tolftedel av det dagliga kaloribehovet men hälften av den rekommenderade maximala mängden salt. Riktig jäkla skräpmat faktiskt. Tur att jag inte köpte så väldigt många.
Citera
2022-03-19, 01:05
  #112
Medlem
GylleneUttern2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jag köpte ett antal burkar "Heinz Lentil Soup" förra veckan. Jag tyckte det lät bra med linssoppa som krismat.
När jag sen hemma tittade närmare på näringsinnehållet så framgår att en burk på ~400gram bara innehåller 160kcal. Än värre är att den också innehåller totalt 2.4 gram salt. Så bara en tolftedel av det dagliga kaloribehovet men hälften av den rekommenderade maximala mängden salt. Riktig jäkla skräpmat faktiskt. Tur att jag inte köpte så väldigt många.

Linser i sig går ju fort/enkelt att tillaga med lite vatten och stormkök så jag skulle ju köpt några påsar linser istället. Håller flera år.

Lite offtopic då tråden handlar om konserver men ändå.
Citera
2022-05-02, 22:35
  #113
Medlem
Faustik-Funks avatar
Ris som är vakuumförpackat håller i åratal och honung blir märkligt nog nästan aldrig dåligt.

Med det sagt så jobbade jag förut med en kurdisk äldre kvinna som har varit med under två krig i sitt liv (Iran/Irak-kriget och Turkiet mot PKK). Hon berättade att under krigstid och under svält åt dom allt. Ris och köttkonserver som tekniskt sätt har gått ut för ett par år sedan är vardag att äta. Det är bara att krydda mycket - för alternativet är svält.
Citera
2022-05-06, 05:46
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag har varit i minst 8 större butiker i min hemstad och i samtliga var Heinz vita bönor slut. Är ingen hemlighet att Svensken köpte lite extra konserver sedan Putin invaderade Ukraina och Heinz vita bönor tycks ha gått åt direkt (iaf i min stad). Hur har det sett ut för er? Vilka fler matkonserver är bra att ha hemma om skiten träffar fläkten?

Köp torkade bönor /ärtor så slipper du konservburkar.
Citera
2022-05-06, 06:59
  #115
Medlem
En bra som jag brukar ha i båten är gulasch. Lite justering med kryddor bara så funkar den.
Citera
2022-05-06, 07:18
  #116
Medlem
AttansNedranss avatar
ICAs Tonfisk i olja håller länge (bäst före 2026). 189 kcal/100g.
Citera
2024-01-19, 17:21
  #117
Medlem
3Godisars avatar
Har börjat köpa på mig lite igen. Vita bönor är bra pga billigt...
annars har ju många priser gått upp.
Jag har köpt en del fiskbullar men egentligen är nog makrill mycket bättre.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback