Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-25, 16:29
  #1
Medlem
Nickisvanstratits avatar
Jag försöker bli ”vän” med de lokala kråkorna/skatorna och mata dem med saker jag hört de gillar, dvs mandlar, andra större nötter och torr kattmat. Idag såg jag att allt jag lagt ut var helt borta, även mandlarna, så det var inte katterna, men det finns ett antal rådjur som stryker omkring på de närliggande åkrarna, så min fråga är: är det kråkorna som tagit emot mina gåvor, eller är det rådjuren som varit där?
Citera
2022-01-25, 16:33
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nickisvanstratit
Jag försöker bli ”vän” med de lokala kråkorna/skatorna och mata dem med saker jag hört de gillar, dvs mandlar, andra större nötter och torr kattmat. Idag såg jag att allt jag lagt ut var helt borta, även mandlarna, så det var inte katterna, men det finns ett antal rådjur som stryker omkring på de närliggande åkrarna, så min fråga är: är det kråkorna som tagit emot mina gåvor, eller är det rådjuren som varit där?

Säkert, såg ett naturprogram en gång där jag till min stora förvåning fick lära mig att rådjur kan äta kött ifrån hittade kadaver när dom känner för det. Så varför skulle dom rata mandlar?
Citera
2022-01-25, 16:36
  #3
Medlem
Dom äter ju nötter så säkert mandlar. En kråka kan inte svälja en mandel
Citera
2022-01-26, 00:53
  #4
Medlem
Narutoshippchops avatar
Var bara säker på att den mat du ger inte är giftig. Vissa nötter är tex giftiga för fåglar.

Men ja rådjur, vildsvin, ekorrar, möss, kråkfåglar etc lär ju äta nötter.
Citera
2022-02-02, 15:13
  #5
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Möss och råttor älskar mandlar och nötter. De är feta och ger mycket energi så att de kan föda upp mycket ungar.

Fågelmatare står på stolpar eller hänger i träden för är gnagarna inte ska få så mycket av maten.
Citera
2022-02-02, 15:34
  #6
Medlem
Vad för typ av mandel? Bitter, Brända eller Mandelbiskvier ?

Mandelmans hoppas jag du inte lade ut ?

Nej men skämt om mandlar och sånt..
Antar att det inte är snö där så du kan se eventuella spår men det kan nog vara allt från ekorrar, fåglar, rådjur, möss/råttor eller vildsvin men då hade resten av gräsmattan också varit uppbökad. Tror mest på fågel, ekorre, gnagare men inte helt omöjligt att rådjuren hälsat på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback