Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-01-22, 21:41
  #13
Avstängd
LisaLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Jag fick inget mail om betalningsinformation, och har aldrig betalat i förväg. Nu senast med kort, för 5 år sen kontanter, gången dessförinnan med kontanter.

Om jag inte missminner mig så gick det inte att betala med kort tidigare.

Men jag fick det.
Jag fick mejl bekräftelse att jag skulle infinna mig där. Och det stod även Vilka papper Jag skulle ha med mig och betalningsinformation.

Jag hade med mig ändå kontanta pengar ifall de vill ha det.
Jag vet inte om rutinerna har ändrats men du är välkommen att ringa dit och fråga själv. Om du vill kan du skriva privat pm till mig så kan du få direktnummer till min handläggare.

Jag vet inte heller om det var likadant den här gången som när du var där. Men den här gången var det en stor jäkla glaslucka och man skulle lämna alla dokument genom ett litet fack till vänster om fönsterrutan. Och du skulle skriva in din kod och sedan skulle du signera med en liten penna på hennes apparat.
Citera
2022-01-23, 01:51
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Men jag fick det.
Jag fick mejl bekräftelse att jag skulle infinna mig där. Och det stod även Vilka papper Jag skulle ha med mig och betalningsinformation.

Jag hade med mig ändå kontanta pengar ifall de vill ha det.
Jag vet inte om rutinerna har ändrats men du är välkommen att ringa dit och fråga själv. Om du vill kan du skriva privat pm till mig så kan du få direktnummer till min handläggare.

Jag vet inte heller om det var likadant den här gången som när du var där. Men den här gången var det en stor jäkla glaslucka och man skulle lämna alla dokument genom ett litet fack till vänster om fönsterrutan. Och du skulle skriva in din kod och sedan skulle du signera med en liten penna på hennes apparat.


Jag säger bara att jag inte fick den informationenen via mail. Jag misstror dig inte.
Vilken information som skickas per mail kan mycket väl ha ändrats då det kommit ett nytt pass efter Januari 2022.

Med "tidigare" menar jag för 5-10 år sen. Nu går det att betala med kort som jag skrev i inlägget precis ovanför.
Citera
2022-01-23, 09:07
  #15
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Nej.
Det går inte att betala med kontanter. Källa på det är jag själv som har varit där förra veckan för att fixa passet.

Du måste springa ner till undervåningen i huset bredvid och gå till banken är som ambassaden använder, och sedan betala in via dem.
Jag ska tillägga att de finns inte längre på tjugonde går ingen utan ambassaden finns numera på åttonde våningen.
Mellan soi 4 och 6.
Bara ta och köra upp i parkeringshuset sedan tar du hissen ner och går in i byggnaden bredvid och åttonde våningen.

Lycka till.

De tar och föredrar kort.
Kan vara värt att nämna att de soi som du nämner är Sukhumvit. Med Skytrain åker man till Nana.
Citera
2022-01-23, 17:12
  #16
Avstängd
LisaLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kan vara värt att nämna att de soi som du nämner är Sukhumvit. Med Skytrain åker man till Nana.

Japp.
Det stämmer väldigt bra. Vi gick på gatan när man kommer från ambassad området tummen höger och då gick vi förbi Korea Town och där fanns även BTS station.

Så ni som bor i i Bangkok så är det här mycket smidigare än att köra som vi gjorde inne i denna myrstack.

Så det är helt rätt Hade jag bott där så hade jag också tagit BTS.
Citera
2022-01-24, 11:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Japp.
Det stämmer väldigt bra. Vi gick på gatan när man kommer från ambassad området tummen höger och då gick vi förbi Korea Town och där fanns även BTS station.

Så ni som bor i i Bangkok så är det här mycket smidigare än att köra som vi gjorde inne i denna myrstack.

Så det är helt rätt Hade jag bott där så hade jag också tagit BTS.

Den BTS-stationen ni kom till efter att ha svängt höger ut från ambassaden var Asoke.

När jag åkte från Pattaya innan Covid så ställde jag bilen i Udom Suk på en parkering där, och tog BTS in. Då gick det mycket snabbare att göra så. Nu går det nog lika fort att köra hela vägen, men gillar man inte att köra i Bangkok är det fortfarande ett bra alternativ.

Det var senaste gången jag åkte BTS, snart två år i Bangkok utan att ha åkt varken BTS eller MRT då trafiken är "så pass lindrig" att det faktiskt går att köra här.
Citera
2022-01-24, 11:40
  #18
Avstängd
LisaLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexxxZ
Den BTS-stationen ni kom till efter att ha svängt höger ut från ambassaden var Asoke.

När jag åkte från Pattaya innan Covid så ställde jag bilen i Udom Suk på en parkering där, och tog BTS in. Då gick det mycket snabbare att göra så. Nu går det nog lika fort att köra hela vägen, men gillar man inte att köra i Bangkok är det fortfarande ett bra alternativ.

Det var senaste gången jag åkte BTS, snart två år i Bangkok utan att ha åkt varken BTS eller MRT då trafiken är "så pass lindrig" att det faktiskt går att köra här.

Tack för tipset.

Jag tänkte på det där när jag körde ut och på vägen hem. Att det hade varit mycket smidigare att göra så som du säger. (BTS) Jag kommer att göra precis som du säger nästa gång jag åker dit.
Det var inga problem annars tidsmässigt, jag bara tyckte det var otroligt mycket bilar, smågator och gps:en som inte riktigt ville hjälpa mig. Det var bara ren slump som gjorde att jag fick se en skylt som pekar på ambassaden att man skulle göra en u-sväng.
Sedan frågade vi en parkeringsvakt som pekade in på området.

Hur som helst så tackar jag får tipset.
Citera
2022-01-24, 11:55
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Tack för tipset.

Jag tänkte på det där när jag körde ut och på vägen hem. Att det hade varit mycket smidigare att göra så som du säger. (BTS) Jag kommer att göra precis som du säger nästa gång jag åker dit.
Det var inga problem annars tidsmässigt, jag bara tyckte det var otroligt mycket bilar, smågator och gps:en som inte riktigt ville hjälpa mig. Det var bara ren slump som gjorde att jag fick se en skylt som pekar på ambassaden att man skulle göra en u-sväng.
Sedan frågade vi en parkeringsvakt som pekade in på området.

Hur som helst så tackar jag får tipset.

Ingen orsak. Jag parkerade här, men finns ett par parkeringsplatser precis där.

Jag kommer ihåg nu när du säger det om en strulande GPS att jag har upplevt samma sak när jag ville ha snabbaste vägen. Kollar man t.ex. Pattaya till ambassaden hamnar man inte rätt av någon orsak, och man blir ombedd att gå. Se här, denna är felaktig. Denna denna är korrekt
Citera
2022-09-02, 06:05
  #20
Medlem
Lånar tråden lite

Vad fan är det som pågår kollar tider för att ordna nytt pass och det är i princip rent i flera månader framåt. Är jag dum i huvudet eller är sidan trasig? Senast jag ordnade pass var för 4 år sedan då fanns det hur mycket tider som helst. Det borde ju vara ännu lugnare nu för tiden?
Citera
2022-09-02, 08:02
  #21
Medlem
För att förtydliga, vet att det är kaos i Sverige men det borde ju inte påverka möjligheten att få en tid i Bkk och ta foto osv. Sen att det tar längre tid för passet att anlända kan jag förstå.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3387482

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback