Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-07, 21:09
  #397
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Japp, som frågan i rubriken... Hur många unika användare har egentligen detta yttrandefrihetens mecka egentligen? Började undra då jag själv kom på att jag nog har åtminstone 10 konton här efter diverse avstängningar och annat då man yttrat sig fel. På andra forum kan jag inte minnas att jag någonsin blivit avstängd eller så och därmed har det fungerat bra med att bara ha ett konto.

Beaktat reklamen här på Flashback så tycks det uppenbart att Flashback är att se som en form av undergroundforum vilket jag tror lirar bra med Axels ursprungsidé. "Yttrandefrihet på riktigt" har länge varit den slogan Flashback alltid haft och bland oss lite äldre som hållit i papperstidningarna tror jag många är besvikna på utvecklingen oavsett politisk tillhörighet då Flashback år för år, mer och mer tycks vara ett högerkonservativt forum för ryggdunkare.

Får lite känslan av att modedratorer gärna varnar och i förlängningen stänger av folk i syfte att de ska starta nya konton. Det är bara en spaning men varför varnas och varför stängs man inte av i samt utsträckning på andra forum än just det som en gång sa sig stå för "yttrandefrihet på riktigt"?

Tror de som tjänar pengar på siten att de som köper reklamplats gör det för den stora medlemsskaran?

Vad har hänt med den sloganen föresten?

Det är nog bara du som inte riktigt greppat vad "yttrandefrihet på riktigt innebär". Lustigt nog finns det fortfarande folk som tror att det innebär fritt fram att skriva vad man vill när man vill. I själva verket är det nästan precis tvärtom.

Visst, du får diskutera vilket ämne du vill och ha vilka åsikter du vill, där är det extremt högt i tak. Däremot är vi tämligen anala när det gäller att posta saker på rätt plats, dvs trådar i rätt delforum och inlägg som håller sig till ämnet för tråden och så vidare. Detta ingår också i "Yttrandefrihet på riktigt", dvs att yttrandefrihet är för viktigt för att plattnackar ska kunna störa diskussionen för de som vill diskutera ett specifikt ämne genom att tramsa eller spamma sina personliga käpphästar i alla trådar oavsett ämne.

Att sen folk verkligen på allvar verkar tro att syftet med forumet är att det skulle vara nått litet undergroundforum där folk sitter och känner sig hemliga och lite förbjudna är ju mest komiskt. Det är givetvis så att en stor vits är att få Flashback så stort att kreti och pleti hittar hit, för att t.ex diskutera bästa blomjorden för pelargoner, och då efterhand också upptäcka att man faktiskt kan diskutera ämnen som inte gammelmedia eller andra sociala plattformar tillåter. En av de roligare typen av inlägg här är dom som förtrytsamt klagar på att det var bättre förr när det inte fanns en massa vanilj-diskusisoner och sen åberopar "yttrandefrihet på riktigt"

Devisen finns för övrigt kvar där den alltid funnits, i flikrubriken på första-sidan. Finns en tråd om just detta ett par trådar ner här i meta
Citera
2024-03-07, 21:15
  #398
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
38 000 besökare online nu. Antalet som inte är inloggade tror jag är både 5 och 10 gånger det antalet. Unika användare skulle kunna vara i 120 000 aktiva medlemmar som loggar in regelbundet. Antalet lurkare kan vara 400 000 skulle jag anta. Dvs Flashback besöks regelbundet av drygt 500 000 svenskar varje dag. Alltså var 20: onde svensk besöker och läser Flashback regelbundet, minst. Verkar därmed som ifall vi plockar bort barn och äldre, så är den siffran ännu högre. Troligen var 10: onde svensk i arbetsför ålder besöker Flashback regelbundet och läser trådar här.

Det är ju inget man behöver gissa kring eftersom det undersöks årligen av Novus för Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet", eller vad den nu heter.
Citera
2024-03-07, 21:23
  #399
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Det är ju inget man behöver gissa kring eftersom det undersöks årligen av Novus för Internetstiftelsens rapport "Svenskarna och internet", eller vad den nu heter.

Vill du skriva ut sifforna här från den rapporten?

4% säger enligt undersökningen att de brukar ta del av nyheter på Flashback. Jag vet ej hur det kan överföras till aktiva deltagare, eller eventuellt lurkande. 400 000 personer är iaf 4% av svenska befolkningen som är ca 10 miljoner invånare.

https://svenskarnaochinternet.se/app...ernet-2023.pdf
Citera
2024-03-07, 21:31
  #400
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Vill du skriva ut sifforna här från den rapporten?

4% säger enligt undersökningen att de brukar ta del av nyheter på Flashback. Jag vet ej hur det kan överföras till aktiva deltagare, eller eventuellt lurkande. 400 000 personer är iaf 4% av svenska befolkningen som är ca 10 miljoner invånare.

https://svenskarnaochinternet.se/app...ernet-2023.pdf

Va? Varför ska jag skriva ut siffrorna, när du själv har rapporten?
Citera
2024-03-08, 20:55
  #401
Medlem
Pantone297Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Va? Varför ska jag skriva ut siffrorna, när du själv har rapporten?
Desperat?
Citera
2024-03-09, 01:15
  #402
Medlem
Bertil85s avatar
Fråga 2. Är det en medlem som registrerar majoriteten användare utav 1 596 299 så kan man ju undra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback