Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 23:05
  #169
Medlem
De som klagar att vargen tar boskap, varför inte bara bygga högt stängsel runt om?
Citera
2024-04-12, 00:07
  #170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
De som klagar att vargen tar boskap, varför inte bara bygga högt stängsel runt om?

Dyrt, kanske? Skall vi betala det genom skatten, allihop? Då köper jag hellre kött från Nya Zeeland! Och de svenska bönderna kan odla korn istället, till öl eller bioetanol!
Citera
2024-04-12, 06:06
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Dyrt, kanske? Skall vi betala det genom skatten, allihop? Då köper jag hellre kött från Nya Zeeland! Och de svenska bönderna kan odla korn istället, till öl eller bioetanol!

Lite ansvar får man väl ta själv som bonde?
Tycker absolut det skulle kunna stödjas ekonomiskt, säg bonden betalar hälften och staten resten.

Kollade priser på stängsel och ett 500m långt stängsel som är 240cm högt skulle kosta ca 16 tusen, så inga jättesummor precis när det oftast håller i flera år också.
Citera
2024-04-12, 06:41
  #172
Medlem
Räcker det inte med räv? Vilken nödvändig funktion fyller en varg i eko-systemet?
Citera
2024-04-14, 12:59
  #173
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Räcker det inte med räv? Vilken nödvändig funktion fyller en varg i eko-systemet?

Kan tänka mig den minskar spridning av fästingar bland annat hjortdjur är stora spridare av dessa.

Varg är väl endast ett hot mot boskap annars
Citera
2024-04-14, 13:21
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Kan tänka mig den minskar spridning av fästingar bland annat hjortdjur är stora spridare av dessa.

Varg är väl endast ett hot mot boskap annars

Det är inte heller så lite det här i södra Sverige, när det är snart dags att släppa ut djuren på sommarbete för lagstiftningen säger det. Här finns det inte heller någon direkt skog med djur utan princip bara åker och betesmark och tamboskap. Nu är det uppe í 30-40 vargar här nere i söder och vad ska de liksom isåfall livnära sig på? Det finns visserligen en hel del förvildade vildsvin, men i annat fall, så är det princip bara kor, hästar, grisar, får odyl
Citera
2024-04-15, 04:23
  #175
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är inte heller så lite det här i södra Sverige, när det är snart dags att släppa ut djuren på sommarbete för lagstiftningen säger det. Här finns det inte heller någon direkt skog med djur utan princip bara åker och betesmark och tamboskap. Nu är det uppe í 30-40 vargar här nere i söder och vad ska de liksom isåfall livnära sig på? Det finns visserligen en hel del förvildade vildsvin, men i annat fall, så är det princip bara kor, hästar, grisar, får odyl


I Skåne (Södra Sverige) skjuts det årligen 50 000 hjortdjur och 20 000 vildsvin
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback