Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-02, 13:26
  #4249
Medlem
Naturgasturkens avatar
Whitehaven Coal har startat återköpen med en rivstart!

28 okt: 2,58 miljoner aktier återköpta (0,28% av totala antalet utestående aktier)
31 okt: 3,21 miljoner (0,35%)
1 nov: 2,42 (0,26%)

Vilken otrolig krockkudde, ju mer kursen faller av någon anledning desto mer återköper de. Drygt 1% av aktierna återköpta på tre handelsdagar.

Inte blir det sämre av att kol verkligen är framtiden de närmaste 10-15 åren.
__________________
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-11-02 kl. 13:34.
Citera
2022-11-02, 15:58
  #4250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Whitehaven Coal har startat återköpen med en rivstart!

28 okt: 2,58 miljoner aktier återköpta (0,28% av totala antalet utestående aktier)
31 okt: 3,21 miljoner (0,35%)
1 nov: 2,42 (0,26%)

Vilken otrolig krockkudde, ju mer kursen faller av någon anledning desto mer återköper de. Drygt 1% av aktierna återköpta på tre handelsdagar.

Inte blir det sämre av att kol verkligen är framtiden de närmaste 10-15 åren.

Vart köper man denna guldgruva? Kommer inte åt den varken på Avanza eller Sparbanken 👎🏻
Citera
2022-11-02, 16:18
  #4251
Medlem
Tusen tack för alla inputs kring min förmodade vanvittsaffär med Maersk. Det är som alltid bara sitta lugnt i Turkens LNG-båt och vänta in degen.

Lite roliga nyheter förra veckan om räntehöjningen för skattekontot hos Skatteverket från 0 till 1.25% Det innebär att skatteåterbäringen gjort mer nytta på skattekontot än i någon av alla ”innerstadsaktier” som Bajsis sätter tänderna i och blankar sönder 😀 På tal om det, är det ändå galet, att Turken sitter här på helgerna och redogör för rapport efter rapport för guldgruva efter guldgruva, men knappt något händer, medan Sinch påvisar något positivt, så sticker skiten 40% på en dag…
Citera
2022-11-02, 17:44
  #4252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMfubbe
Vart köper man denna guldgruva? Kommer inte åt den varken på Avanza eller Sparbanken 👎🏻

Kan rekommendera DeGiro, annars bör du kunna köpa per telefon på tex avanza eller Nordnet.
Citera
2022-11-02, 18:03
  #4253
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMfubbe
Vart köper man denna guldgruva? Kommer inte åt den varken på Avanza eller Sparbanken 👎🏻
Köp via utländsk broker eller telefonmäkleriet hos Avanza. Australiska aktier går inte att ha i svensk kapitalförsäkring däremot.

Kom också ihåg att Whitehavens galna kassaflöden och aggressiva återköp/utdelningar såklart beror på kolpriset. Whitehaven har inga hedgar så skulle deras genomsnittliga kolpris halveras från dagens runt 600 AUD/ton till 300 AUD/ton (med samma produktion 2023 som 2022) skulle FCF-yielden om jag räknar rätt sjunka till ca 20% vid en aktiekurs på 10 AUD. Det är fortfarande jävligt bra jämfört med mycket annat, men inte tillräckligt för att inte skicka ner aktiekursen rätt ordentligt. För att Whitehaven ska kunna fortsätta återköpa 25% och dela ut ytterligare 5-7% måste ju FCF/börsvärde ligga stabilt över 32% minst.
Citera
2022-11-03, 14:52
  #4254
Medlem
CGG -25% efter Q3-rapporten, en del ordrar flyttade från 2022 till 2023. Fyller på lite
Citera
2022-11-03, 15:55
  #4255
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Jag struntar i om kursen riskerar falla lite på kort sikt när jag köper. Cool till under 90 NOK aktien var så satans billigt att jag struntade i om de fallit till 70, då hade jag bara köpt mer och fått 50% årlig direktavkastning på den investeringen (lyssnat på och läst vad ägare och ledning haft som mål och det är att skapa en kassaflödesmaskin som också kan konsolidera om det beräknas ge mer kassaflöden till ägarna på medellång sikt) och därför inte varit direkt orolig. Ökade kassaflöden hade löst problemet med tiden ändå om de fallit initialt vilket också blivit fallet.

Gänget bakom Cool flyger under radarn men de har massor av erfarenhet av LNG, ingen slump att de får sköta 20 andra LNG relaterade fartyg åt andra företag när de själva bara äger 8. Deras möjligheter att fixa vettiga kontrakt och leverera bra FCF känns rätt säkert.

FYI, nu är jag äntligen med i Cool Gang, pangade första salvan på 133,08.
Mvh Cool Gang.
Citera
2022-11-03, 16:05
  #4256
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dupersnabb
CGG -25% efter Q3-rapporten, en del ordrar flyttade från 2022 till 2023. Fyller på lite

Åhå joinar där också för lite av dagens vinstbjörnpengar, kul, två nya innehav, gratis är gott. Lycka till, till oss.
Citera
2022-11-03, 16:33
  #4257
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Åhå joinar där också för lite av dagens vinstbjörnpengar, kul, två nya innehav, gratis är gott. Lycka till, till oss.

Fyllde också på lite efter dagens krashlandning. Tyvärr har jag inga björnar att casha ut men Peabody var vänliga nog att få ett ryck upp 18% så där kunde jag unna mig en liten vinsthemtagning.

Total Madness idag över hela råvarubrädet nästan. Intrepid potash ($IPI) ser lockande billig ut men det finns kanske goda skäl till värderingen, har inte fullt ut gjort min läxa där.
__________________
Senast redigerad av Smutz 2022-11-03 kl. 16:39.
Citera
2022-11-03, 17:29
  #4258
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
FYI, nu är jag äntligen med i Cool Gang, pangade första salvan på 133,08.
Mvh Cool Gang.
Jaha, så när vi andra fick betala rabatten som säljarna av fartygen fick på aktien så behagar du dyka upp och köpa in dig.

Lågt. Riktigt lågt. Glocalnet-lågt.

https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/1006821208
Citera
2022-11-03, 17:45
  #4259
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jaha, så när vi andra fick betala rabatten som säljarna av fartygen fick på aktien så behagar du dyka upp och köpa in dig.

Lågt. Riktigt lågt. Glocalnet-lågt.

https://www.nordnet.se/marknaden/nyheter/1006821208

Hahaha! Mina komplimanger!
Citera
2022-11-03, 20:29
  #4260
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Fyllde också på lite efter dagens krashlandning. Tyvärr har jag inga björnar att casha ut men Peabody var vänliga nog att få ett ryck upp 18% så där kunde jag unna mig en liten vinsthemtagning.

Total Madness idag över hela råvarubrädet nästan. Intrepid potash ($IPI) ser lockande billig ut men det finns kanske goda skäl till värderingen, har inte fullt ut gjort min läxa där.

Ja, vad fasiken hände hos Peabody, ser att den drog till 27,60 men nu på 23,73 (!?)
Snyggt att du plockade vinst!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback