Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-09, 07:00
  #4885
Avstängd
Tjoenlais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det är i princip mest ett sätt att vinna tid, han vill knuffa rättsprocesserna bortom valdagen för att se till att ingen ska kunna säga fyra månader före november att Trump ju redan är dömd och befunnen skyldig till t ex försök att köra över valet 2020, konspiration för att störa ett avgörande skede i utseendet av näste president utifrån valresultatet osv

??? Är det din uppfattning? Hävdar du t o m att Donald Trump försökte vinna presidentvalet 2020 med att fuska? Vilka är dina belägg för det? Han litade inte på valresultatet. Det gör inte jag heller. Var det 4 stater som var särskilt avgörande. Donald trump ledde i alla fyra. Sedan gjordes ett uppehåll i räkningen. När den kom igång igen förlorade han ledningen i alla dessa fyra delstater.
Citera
2024-03-09, 07:25
  #4886
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoenlai
??? Är det din uppfattning? Hävdar du t o m att Donald Trump försökte vinna presidentvalet 2020 med att fuska? Vilka är dina belägg för det? Han litade inte på valresultatet. Det gör inte jag heller. Var det 4 stater som var särskilt avgörande. Donald trump ledde i alla fyra. Sedan gjordes ett uppehåll i räkningen. När den kom igång igen förlorade han ledningen i alla dessa fyra delstater.
Nej, jag anser inte att det förekom något röstfusk av betydelse vare sig 2016 eller 2020 (alltså "olagliga röster", lådor under bordet med fejkröster på Biden, arméer av döda personer eller olagliga mexare som gick och röstade eller något i den stilen). Ingen har gett några rimligt säkrade belägg för den saken. Däremot var ju Trump tydlig redan flera månader i förväg med att han inte tänkte aceptera valresultatet som legitimt om det gck honom emot.

Trump lät i princip förstå 2020 att om det inte är jag som vinner valet, då är det ett säkert tecken på massivt fusk. Han började köra in det narrativet flera månader före valdagen och fortsatte naturligtvis efteråt. Som jag ser det betydde detta i princip att han ville utnämna sig själv till segrare, oavsett fakta.

Att det skulle ha varit plötsliga lyft på tiotusentals röster till förmån för Biden i de avgörande swing states är en missupfattning, men jag tänker inte hålla på och gå igenom den frågan nu - det fanns en lång och extremt livaktig tråd här på forumet kring de här påståendena om valfusk, aktiv under 2020/21 där allt det här tröskades fram och tillbaka.

I fråga om valet 2016 är det troligt att ryska aktörer försökte ge honom draghjjälp för att vinna, Mueller-utredningen hittade övertygande spår av detta (flera personer i hans inre krets fälldes ju också, t ex Manafort och Roger Stone) men det är extremt hög ribba för att lagföra en sittande president för något som hände under dennes valkampanj, och Trump gjorde vad han kunde för att stoppa eller "klippa ner" Muellers utredning. Jag anser inte att det ryska inflytandet avgjorde valet 2016, men Trump borde förmodligen ha rapporterat saken till FBI - vilket han naturligtvis inte gjorde. Han ansåg helt enkelt att "i krig och kärlek, och när jag försöker vinna ett val, är alla medel tillåtna".
__________________
Senast redigerad av HepCat-X 2024-03-09 kl. 07:29.
Citera
2024-03-11, 14:28
  #4887
Avstängd
Tjoenlais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag anser inte att det förekom något röstfusk av betydelse vare sig 2016 eller 2020 (alltså "olagliga röster", lådor under bordet med fejkröster på Biden, arméer av döda personer eller olagliga mexare som gick och röstade eller något i den stilen). Ingen har gett några rimligt säkrade belägg för den saken. Däremot var ju Trump tydlig redan flera månader i förväg med att han inte tänkte acceptera valresultatet som legitimt om det gick honom emot.

I Florida år 2000 räknades rösterna om flera gånger. Efter valet 2020 har intresset att göra samma sak varit noll. Det i sig inger inget som helst förtroende för den amerikanska demokratin.

Det var ju väldigt märkligt att man själv satt och följde räkningen 2020. Det var de här fyra eller fem delstaterna, jag minns nu inte vilka de var, och där ledde Trump. Räkningen avbröts, antingen avbröts den några dagar eller så var det som så att den kom igång och höll på några dagar ytterligare, och resultatet förvandlades till Trumps nackdel.

Sedan är det andra saker. BLM. Ett litet krig på amerikansk mark, perfekt i tid till valet, som president Trump inte slog ned. Hade han gjort det hade media angripit honom med fascist-anklagelser, antar jag. Presidenten verkade vara makalöst bakbunden som presidenten 1992 inte var när det var svåra kravaller i Los Angeles. För president Bush eller hela familjen Bush till skillnad från Trump var inget hot mot de verkliga makthavarna.

"Statskuppen" ägde heller aldrig rum och "stormingen av Capitolium" var ingen stormning. Massmedia anklagar hela tiden tydligen sina motståndare för vad de själva är.

Och sedan, hur många är inte åtalspunkterna mot Trump? 90 stycken? Det enda makten i Amerika ännu inte gjort är att mörda honom men det finns garanterat med i planerna. Allt sammantaget gör att jag betraktar den amerikanska demokratin som genomrutten. Den stinker. Nog för att den är ganska rutten här också men jag misstänker ännu inte omfattande fusk här (det har förekommit försök till att sabotera räkningen avseende sverigedemokraterna, det är viktigt med privatpersoner till valobservatörer här också).

Trump accepterar fortfarande inte valresultatet som legitimt. Det gör inte jag heller. Det är inte samma sak som att Trump sade att man fick bära ut honom från Vita Huset. Han lämnade självmant.
Citera
2024-04-24, 17:10
  #4888
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Yes, äntligen ännu en tråd. Som vi har väntat. Nej, det blir inga fällda. Det rinner ut i sanden.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sådana här saker brukar inte rinna ut i sanden.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Det blir lite skådespel men knappt mer än så.
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du kommer att bli förvånad.


Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ha ha ja alla kommer inte att bli dömda, men några kommer att få domar på sig. Det blir antagligen flest av Trumps kanonmat, dvs trumpsupportrarna som hade den uppfattningen att de stormade CH på order från Trump. Men de kan ju kanske minska sina egna straff genom att vittna mot någon högre upp i kedjan. Det återstår att se.


Citat:
Ursprungligen postat av Hundvisslaren
Ja, helt laglösa och hemska är dem. När som helst nu kommer de åtalas för terror och ren ondska. Laglösa i flera decennier. Konspirationen går djupt. Bara Biden och AOC kan rädda oss nu.

Citat:
Nearly 1,400 people have been charged with crimes related to the Capitol riots, according to the Justice Department, including nearly 500 for assaulting police officers.

Citat:
A North Carolina man who attacked police officers with a pole during the Jan. 6 Capitol riots was sentenced to six year in prison on Tuesday, the Justice Department announced.

David Gietzen was found guilty of assaulting a police officer, resisting arrest, trespassing and disorderly conduct for his role in the attack.

Prosecutors said Gietzen approached police lines at the west side of the Capitol during the riot, wearing a helmet, goggles, and knee pads, and began pushing and tussling with officers. He repeatedly yelled phrases including “We want Trump!” and “f—ing disgrace” toward police, prosecutors said.
https://thehill.com/regulation/court...ced-to-prison/


De söker fortfarande efter de som hittills inte hittats. Den här sista hittade de hos mamma.
Citera
2024-04-27, 01:01
  #4889
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nej, jag anser inte att det förekom något röstfusk av betydelse vare sig 2016 eller 2020 (alltså "olagliga röster", lådor under bordet med fejkröster på Biden, arméer av döda personer eller olagliga mexare som gick och röstade eller något i den stilen). Ingen har gett några rimligt säkrade belägg för den saken. Däremot var ju Trump tydlig redan flera månader i förväg med att han inte tänkte aceptera valresultatet som legitimt om det gck honom emot.

Trump lät i princip förstå 2020 att om det inte är jag som vinner valet, då är det ett säkert tecken på massivt fusk. Han började köra in det narrativet flera månader före valdagen och fortsatte naturligtvis efteråt. Som jag ser det betydde detta i princip att han ville utnämna sig själv till segrare, oavsett fakta.

Att det skulle ha varit plötsliga lyft på tiotusentals röster till förmån för Biden i de avgörande swing states är en missupfattning, men jag tänker inte hålla på och gå igenom den frågan nu - det fanns en lång och extremt livaktig tråd här på forumet kring de här påståendena om valfusk, aktiv under 2020/21 där allt det här tröskades fram och tillbaka.

I fråga om valet 2016 är det troligt att ryska aktörer försökte ge honom draghjjälp för att vinna, Mueller-utredningen hittade övertygande spår av detta (flera personer i hans inre krets fälldes ju också, t ex Manafort och Roger Stone) men det är extremt hög ribba för att lagföra en sittande president för något som hände under dennes valkampanj, och Trump gjorde vad han kunde för att stoppa eller "klippa ner" Muellers utredning. Jag anser inte att det ryska inflytandet avgjorde valet 2016, men Trump borde förmodligen ha rapporterat saken till FBI - vilket han naturligtvis inte gjorde. Han ansåg helt enkelt att "i krig och kärlek, och när jag försöker vinna ett val, är alla medel tillåtna".

Han körde hårt på det narrativet även 2016 också så detta var inget nytt 2020, han sa även 2016 att varför kan han inte sitta på livstid, så Trump har sedan 2016 en plan för att störta demokratin i USA och vinner han nu är det slut på val de kommande 80 åren eller så.
Citera
2024-04-27, 01:56
  #4890
Medlem
rotebro-hasses avatar
Hur många här tror på demokrati och att respektera utgången av fria val?

Det är en enkel fråga att besvara. Att jag ställer frågan är för att jag är övertygad om att de som stödjer Trump är samma personer som inte längre tror på demokrati
Citera
2024-04-27, 05:00
  #4891
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-hasse
Hur många här tror på demokrati och att respektera utgången av fria val?

Det är en enkel fråga att besvara. Att jag ställer frågan är för att jag är övertygad om att de som stödjer Trump är samma personer som inte längre tror på demokrati
Instämmer. Många av Trumps supporters (i varje fall i USA, men också till stor del i Europa) har gett upp tanken på rättsstaten, de har en utpräglat cynisk inställning till lag, juridik och rättvisa, utom till de lagar de själva ser som "riktiga amerikanska lagar" (t ex de första två amendments), och de ställer heller inte upp på normer om likhet inför lagen.

Och ja, de har också gett upp tanken på demokratin, alternativt anser de att den endast är till för vita och "hederliga amerikaner". Man kan förstå trumpismen som en slags kampideologi mot att USA sedan 1960-talet har blivit allt mindre dominerat av vita (med europeisk släktbakrgrund, vilket i USA utesluter Hispanics, även när dessa är ljushyade). Judar intar en slags oklar mellanställning, det beror på vem du frågar och på vilka judar det handlar om. 1955 var det mellan 85 och 90% av befolkningen som tillhörde denna "whites"-grupp, andelen Hispanics var mycket låg och gruppen muslimer/personer från Mellanöstern (ej judar) näst intill obefintlig. Idag är läget helt annorlunda; bland dem som är födda år 2000 eller senare är mindre än hälften "whites" - och det helt övervägande flertalet av dessa är födda i USA och därmed födda amerikanska medborgare, det är alltså inte personer som flyttat in över sydgränsen.

Om sådär 20 år räknar man med att en tredejdel av landets befolkning kommer att vara Hispanics, oavsett fortsatt immigration: det beror bara på naturlig nativitet och på att latino-kvinnorna får fler barn än vita kvinnor. Vid samma tid, runt 2043/45,är projektionen att andelen whites i den totala befolkningen kommer att falla under 50%. Det här är förstås väldiga förändringar, och Trumps uttalande den 6 kanuari 2021: "You gotta ffight like Hell, or youre not gonna have a country anymore" bör förstås som en dogwhistle om att de icke-vita och deras allierade håller på att stjäla landet från de riktiga amerikanerna.
Citera
2024-04-30, 06:25
  #4892
Medlem
klybans avatar
Verkar som Navarro får syna fängelset och för vägrat vittna, 4 månader får brottslingen.
Citera
2024-05-02, 23:44
  #4893
Medlem
0rganets avatar
Jack Wade Whitton struck an officer with a metal crutch and dragged him — head first and face down — into the crowd on the Capitol’s Lower West Terrace. Whitton later boasted in a text message that he “fed him to the people.”

Bara 5 år av utsättas för sodomi..

https://apnews.com/article/jack-wade...21f637de17227c

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback