Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-01-04, 10:08
  #109
Medlem
Frågan är varför detta genomförs och vad EU länder tjänar på detta. Antar att rösterna mot EU är orsaken till att börja med.

Syftet med internet är att få kunna nästan göra vad som helst bara det inte är barnporr man kollar.

Att anställningar drabbas för att man sympatiserar med SD är ju givet, dock tragiskt också att det finns en sådan förföljelse
Citera
2021-01-05, 01:33
  #110
Medlem
Idumeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jo om bolaget använder ett externt scoringbolag. Jag har blivit nekad t.om. elabonnemang med 0 betalningsanmärkningar (aldrig haft några) med hänsyn till att "din kreditrisk är för hög".

Då har man helt enkelt fått välja ett annat elbolag - som gör en egen kreditbedömning och inte bara litar på kreditbolagets "score" (kreditrisk).
Det är ju inte alla som faktiskt kollar kreditupplysningen, utan de bara går blint på kreditupplysningsbolagets scoringmodell - oftast datorer som tar beslutet också. Och då blir det så att de utan fast anställning nekas om de inte har något som tyder på god kreditvärdighet. 0 betalningsanmärkningar räcker inte.



Ja men inte på det sättet bankerna vill ha informationen på. Det digitala fotavtrycket finns ju bara hos de leverantörer som faktiskt har ads. Övriga besök syns bara hos internetleverantören.

Vill man då få med "skumma besök" - dvs på t.ex. spelsajter, olagliga sajter m.m. måste man avläsa surfhistoriken lokalt i datorn.

Och jag ser inget problem med att införa möjligheten och valet - man har pratat om att godkänna de som redan blir nekade - dvs istället för att bli nekad kan man få en "second opinion" genom att skicka in sin surfhistorik.
Vi pratar om något som ska vara helt frivilligt och utökning av den kreditkontroll som redan finns.

Inte att de som redan är godkända och redan är kreditvärdiga numera ska behöva skicka in surfhistorik för att få ett lån.

Det enda jag ser är ytterligare en normalisering av privat information som en handelsvara.
Vi har betydligt större samhällsproblem om prekariatet är så stort att folk har problem med att teckna elabonnemang. Lösningen är inte att låta bankerna få information från facebook.
Citera
2021-01-05, 17:07
  #111
Medlem
Oh shocker!

Detta har pågått i någon grad i minst 20 år.
Surf- och sökhistorik är bara toppen av isberget. Även platshistorik, sociogram m.m. används friskt till samma ändamål. Känner du många "losers" är risken väldigt stor att du själv är en loser. Jmf kinas Sesame Credit. Vi har redan samma system i många västländer, bara att det inte är uttalat.

Gissa varför Google pressar på så hårt om att "turn on location and web history with just one click" lite vad man än försöker göra numera. Då har de fått samtycke och kan göra lite vad de vill med den insamlade datan. Även utan samtycket kör de säkerligen på.

Finns något amerikanskt datacollectionföretag (mins inte namnet just nu) som glatt brukar skryta med att de har person- och intresseprofiler på 2 miljarder unika människor, enbart baserat på surfhistorik via tredjepartscookies...
Citera
2021-01-17, 18:24
  #112
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KingKristersson
Finns det någon annan källa än Fria Tider?

Mycket tyder på att det inte är sant.

Om användarna är införstådda med vad de godkänner, och google informerar om att uppgifterna säljs vidare är det väl okej. Sker det i tysthet är det inte okej.
Problemet med att behöva godkänna en massa är att det oftast är raddor med punkter som man måste gå igenom och godkänna/ej godkänna. De flesta orkar inte med detta och klickar bara i "godkänn allt" eller liknande. Jag tror många företag känner till detta och medvetet gör listan lång för att de helt enkelt vill att man hellre godkänner allt istället för att beta av varje punkt.
Citera
2021-01-18, 18:32
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
https://www.friatider.se/eu-mote-lat...reditvardighet

Vad tänker vi om det här? Ser vi nu framväxten av ett system i klass med Kinas, där bara medborgare som är ”lojala” mot kommunistpartiet får fördelar?

Ser vi åtminstone en risk för att detta system kan komma att hamna i händerna på staten?

Själv tycker jag att det är riktigt djävla ruggigt och gläds åt att Fria tider vågar skriva vad det handlar om i klartext, till skillnad från sajten de länkar till.

Köp VPN
Kryptera nättrafiken (då döljs allt surfande ifrån din ISP (Comhem osv) som inte då kan sälja din information till tredje part eller överlämna till polis vid misstanke om brott) - finns då inget att lämna ut
Då slipper man skiten vi ser ske, kan rekommenderas, de paket jag köpte kostar 20 kr i månaden
De tjänar jag in på att kolla Netflix med amerikansk IP så jag kan se hela USAs sortiment på netflix
Lätt värt


T e x privateinternetaccess.com
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback