Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-24, 21:14
  #109
Medlem
Stichys avatar
Om jag har en vinkel v i ett hörn av ett parallellogram, så har jag ju samma vinkel v i hörnet mittemot. Således kan ju vinklarna som är kvar skrivas som (360-2v)/2=90-v.

Sinus(v)= sinus (90-v) --> sinus för samtliga vinklar i alla konstellationer av parallellogram har samma värde för alla fyra hörn, alltid?

Det känns som att man kan dra den slutsatsen? Och isåfall får ju en del i mekaniken med vektoralgebra och kraftkomposanter att räkna snabbare..

Också: eftersom cos(90-v) = -cos(v) så bör man kunna dra slutsatsen att cosinus för alla vinklar har samma numeriska värde fast *-1 för ett av vinkelparen?

Hoppas att någon kan bekräfta detta
Citera
2023-02-12, 10:52
  #110
Medlem
Om talet a^3 * b består av primtalen a,b ska jag då räkna de negativa talen som delare till talet a^3 * b ? Är till exempel-a en delare?—-a^2 borde ju åtminstone vara det?
Citera
2023-02-12, 11:25
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bassang.urino
Om talet a^3 * b består av primtalen a,b ska jag då räkna de negativa talen som delare till talet a^3 * b ? Är till exempel-a en delare?—-a^2 borde ju åtminstone vara det?

Vanligen brukar man bara ange positiva heltal som delare, men det är ju tänkbart att man i specifika situationer skall räkna även de negativa heltalen.
Citera
2023-02-12, 11:43
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vanligen brukar man bara ange positiva heltal som delare, men det är ju tänkbart att man i specifika situationer skall räkna även de negativa heltalen.

Tack. Jag lägger nog till de negativa som en fotnot till det jag skriver i så fall.
Citera
2023-03-08, 22:23
  #113
Medlem
Tegelstensfittans avatar
Var aldrig något mattegeni i skolan men alltså det här känner jag att jag KAN, men jag kan samtidigt för mitt liv inte avgöra om min slutsats är rätt.

Om det är 7 sökande till endast 4 vakanta tjänster. Hur stor chans, i procent, är det för var och en av dessa 7 personer att få jobbet?

100/7=14,28
Alltså ca 14% chans om det hade funnits 1 tjänst… ?

14,28x4=57
Är det då 57% chans för var och en av dessa sökande att få en av tjänsterna?


(Ja, jag är en av de sökande och nej, tjänsten kräver absolut ingen matematisk förmåga.)
Citera
2023-04-14, 22:29
  #114
Avstängd
Oelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegelstensfittan
Var aldrig något mattegeni i skolan men alltså det här känner jag att jag KAN, men jag kan samtidigt för mitt liv inte avgöra om min slutsats är rätt.

Om det är 7 sökande till endast 4 vakanta tjänster. Hur stor chans, i procent, är det för var och en av dessa 7 personer att få jobbet?

100/7=14,28
Alltså ca 14% chans om det hade funnits 1 tjänst… ?

14,28x4=57
Är det då 57% chans för var och en av dessa sökande att få en av tjänsterna?


(Ja, jag är en av de sökande och nej, tjänsten kräver absolut ingen matematisk förmåga.)
Ja

Om du vill komplicera det hela kan du göra så här:
När den första väljs så har du 1/7 chans.
När den andra väljs så är risken 1-1/7 att du ingår i underlaget och chansen att du i så fall väljs är 1/6
När den tredje väljs så är risken (1-1/7)*(1-1/6) att du ingår i underlaget och chansen att du i så fall väljs är 1/5
När den fjärde väljs så är risken (1-1/7)*(1-1/6)*(1-1/5) att du ingår i underlaget och chansen att du i så fall väljs är 1/4
1/7 + (1-1/7)/6 + (1-1/7)*(1-1/6)/5 + (1-1/7)*(1-1/6)*(1-1/5)/4 = 4/7
__________________
Senast redigerad av Oels 2023-04-14 kl. 22:33.
Citera
2023-04-25, 19:17
  #115
Medlem
Firestarter123s avatar
Hur kan människan veta hur snabbt ljuset rör sig?
Citera
2023-04-25, 20:43
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firestarter123
Hur kan människan veta hur snabbt ljuset rör sig?

Vi har mätt. Genom att studsa ljus mellan väldigt noga utplacerade speglar kan man få en fördröjning i tiden det tar ljuset att komma från källan till sensorn kan man få rimliga tider att mäta. Genom att också mäta sträckan så kan du sedan räkna ut ljushastigheten.

Det en den praktiska delen av det. Vi har också bestämt att en meter en exakt så här lång, grundat på hur långt ljus kommer i vakuum på en viss (väldigt kort) tid. Därmed vet vi exakt vad ljushastigheten i vakuum är: vi har bestämt den själva!
Citera
2023-04-25, 20:47
  #117
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Firestarter123
Hur kan människan veta hur snabbt ljuset rör sig?
Eftersom man alltid måste mäta tur och retur så skulle rent teoretiskt ljuset kunna ha olika hastighet beroende på vilken riktning det färdas i.
Citera
2023-05-04, 15:43
  #118
Avstängd
Oelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Vi har mätt. Genom att studsa ljus mellan väldigt noga utplacerade speglar kan man få en fördröjning i tiden det tar ljuset att komma från källan till sensorn kan man få rimliga tider att mäta. Genom att också mäta sträckan så kan du sedan räkna ut ljushastigheten.

Det en den praktiska delen av det. Vi har också bestämt att en meter en exakt så här lång, grundat på hur långt ljus kommer i vakuum på en viss (väldigt kort) tid. Därmed vet vi exakt vad ljushastigheten i vakuum är: vi har bestämt den själva!
Men vet man exakt hur lång en meter är? Och vad är en viss tid?
Citera
2023-05-04, 15:45
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oels
Men vet man exakt hur lång en meter är? Och vad är en viss tid?

Ja, med en fantastisk precision:

https://en.wikipedia.org/wiki/Metre#...ght_definition
Citera
2023-05-04, 15:46
  #120
Avstängd
Oelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Ja, med en fantastisk precision:

https://en.wikipedia.org/wiki/Metre#...ght_definition
Precision? Exakt var det väl?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback