Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-11-24, 19:08
  #25
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Hmm intresssant. Jepp, min erfarenhet med trådlöst nätverk har sällan varit mycket mer avancerat än vanlig konsumentgrad./QUOTE]
Jag har alltid haft samma erfarenhet, så jag blev väldigt förvånad. Jag har testat ett antal gånger och får konstant samma resultat.


Avstånd mellan datorerna och routern kan vara 6-8 meter.
Routern står i en garderob under en trappa på ena sidan av en bärande vägg (dubbla reglar). Jag sitter längre ner på motsatta sidan av väggen, i ett annat rum. Signalen måste gå igenom åtminstone två väggar. På andra sidan väggen i köket har vi spis, mikro och en vägg med skåp om man drar en rak linje mellan datorn och routern. Golvet/taket melllan hemmakontoret och routern på våningen ovanför är rejält tjockt, byggt i trä med 2x8 tums bjälkar. Byggnaden konstruerades i mitten av 60-talet (1964, om jag minns rätt).
Jag bor i en bostadsrätt, vi har grannar på vardera sidan, samt under oss, dessutom har vi wifi uten vid poolen som ligger typ 10-12 meter från min dator (åt höger i skissen nedan).
Kod:
|       Vardagsrum        |              |
|                   |-----|     Kök      |
|                   |  R  |   S2         |
|====      ==============================|
|                           |       D1 D2|
|                           |          L |
| S1     Sovrum             |  Kontor    |
|========================================|
     
R är routern (Netgear Orbi RBR50)
S1 är satellit 1 (RBS50)
S2 är satellit 2 (RBS50) på våningen ovanför
D1 är nya datorn (200 Mbps)
D2 är den äldre datorn (130 Mbps)
L är min laptop (35 Mbps)
Avstånd mellan D1 och D2 är knappt 2 meter. Så D1 står lite närmare routern. Men jag ska testa att flytta på den så den hamnar längre bort, men jag tror inte det blir någon enorm skillnad.
Fin skiss, nostalgivarning med ASCII-teckning!

Ger mig motivation att lägga pengar på bättre utrustning här hemma.
Är taket mellan våningarna i RENT trä? En snabb googling säger att wifi-signaler penetrerar igenom just trä lika enkelt som glas. Rejäl skillnad mot burdusa svenska hem som har väggarna fylla med betong, tidningspapper och uranium.
Citera
2020-11-25, 01:23
  #26
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Fin skiss, nostalgivarning med ASCII-teckning!

Ger mig motivation att lägga pengar på bättre utrustning här hemma.
Är taket mellan våningarna i RENT trä? En snabb googling säger att wifi-signaler penetrerar igenom just trä lika enkelt som glas. Rejäl skillnad mot burdusa svenska hem som har väggarna fylla med betong, tidningspapper och uranium.

Nej, ingen betong där, bara rejäla träbjälkar och reglar, med undergolv (sub-floor på engelska) av plywood (spånskivor i nyare hus). Innertaket är gipsskivor.
Citera
2020-11-25, 12:10
  #27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
Jag kör mesh, har Netgear Orbi (RBR50 router och två RBS50 satelliter) både hemma i stan (där jag har 200 Mbit internet) och i sommarstugan (80 Mbit).

I stan är det en bostadsrätt i två våningar ("town home") på totalt runt 190 kvadatmeter, stugan är två våningar plus källarvåning, totalt runt 300 kvadratmeter.
Mina Orbi fungerar mycket bra för mig, och de har fått bra resultat i tester när det gäller hastighet och signalstyrka.


Håller med om att ethernet-kabel är att föredra. När det gäller hastighetsjämförelsen mellan ethernet-kabel och wifi stämmer det dock inte. Du har rätt, om man kör med billiga/budget nätverkskort, och de som är inbyggda i bärbara datorer är oftast inte speciellt bra. Men med ett bra kort och bra antenner så kan resultatet bli betydligt bättre.
...

Visst kan man fixa en superduper-wifi-koppling som ger jättefin hastighet när man testar point-to-point från sin laptop. Jag talar inte om det utan hur det blir när man har diverse apparater som kopplar upp sig med streaming från nätet, en NAS mm.

Bor man dessutom i stan där grannarna gör detsamma så spelar det ingen roll vilka exklusiva nätverksapparter man använder. Det blir fullt i etern och paketen kolliderar.
Citera
2020-11-25, 16:54
  #28
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Visst kan man fixa en superduper-wifi-koppling som ger jättefin hastighet när man testar point-to-point från sin laptop. Jag talar inte om det utan hur det blir när man har diverse apparater som kopplar upp sig med streaming från nätet, en NAS mm.
Jag har nog tillräckligt många enheter på mitt nätverk. När jag testade så streamade min fru från Netflix på TVn i sovrummet, och hon surfade samtidigt på sin laptop. Vi har två vänner som bor hos oss just nu, de streamade på en annan TV och hade åtminstone två datorer uppkopplade.
Jag har även en PlayOn (DVR) server (som dock inte spelade in något just då), den agerar även fil-server, och sedan givetvis mina tre datorer.
Dessutom har jag följande på mitt nätverk:
Hub för SmartThings
Hub för Hubitat
3 DVD/BluRay-spelare
5 SmartTV
7 eller 8 mobiltelefoner och tablets
Minst 6 IoT-enheter för hemautomatisering som pratar via WiFi (garage-öppnare, lås, två termostater, två Ring ringklockor med kamera), plus runt 30 till som använder Z-wave eller ZigBee.
Två eller tre Raspberry Pi, varav en är en Node-RED server.
6 Bose högtalare (Soundtouch 10, 20 och 30)
6 eller 7 Amazon Echo i olika modeller
Google Home
Plus säkert några till enheter jag har glömt...

Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Bor man dessutom i stan där grannarna gör detsamma så spelar det ingen roll vilka exklusiva nätverksapparter man använder. Det blir fullt i etern och paketen kolliderar.
Det har du givetvis rätt i. Lyckligtvis är mina grannar (i varje fall de som bor närmast och vars signaler jag kan se) inte så datorkunniga, de verkar i de flesta fall använda standardinställningarna för kanaler på wifi-routern. Jag har ställt in min router på en kanal där normalt ingen annan ligger.
Citera
2024-04-06, 14:41
  #29
Medlem
Rebiselles avatar
Stjäl tråden en stund, sorry..

Frågesport om nåt svårt här.. Måste köpa en ny router..
Vad ska jag tänka på? Nån som har nå tips? Helst en vit.. Med eller utan pinnarna där? Platt så kan hängas på väggen? Cylinderformad?

Tell me! 😀
Citera
2024-04-06, 16:25
  #30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Stjäl tråden en stund, sorry..

Frågesport om nåt svårt här.. Måste köpa en ny router..
Vad ska jag tänka på? Nån som har nå tips? Helst en vit.. Med eller utan pinnarna där? Platt så kan hängas på väggen? Cylinderformad?

Tell me! 😀

Pinnarna är antennerna. Utan antenner ingen Wifi. Med inbyggda antenner dålig wifi.

Fynd just nu:
https://www.kjell.com/se/produkter/n...-ax3000-p64965

Den går att hänga på väggen. Den finns inte i vitt men fungerar bra. Du får välja mellan färg och dåligt wifi.
Citera
2024-04-06, 17:25
  #31
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebiselle
Tell me! 😀
Här är ett par vita med WiFi6 och bra omdöme, den första har fler uttag om du behöver använda sladdar:
https://www.kjell.com/se/produkter/n...ter-vit-p64916

https://www.proshop.se/Naetverk-Rout...i-Fi-6/2925603
Citera
2024-04-07, 02:29
  #32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Här är ett par vita med WiFi6 och bra omdöme, den första har fler uttag om du behöver använda sladdar:
https://www.kjell.com/se/produkter/n...ter-vit-p64916

https://www.proshop.se/Naetverk-Rout...i-Fi-6/2925603

Jag har 1000/1000 Mbit/s på internet. Den routern du rekommenderar klarar 1200 Mbit/s så då är det väl OK?
Nej, för den hastigheten kommer man inte upp i verkligheten.

Den jag länkade klarar 3000 Mbit/s men inte i verkligheten men 1000 Mbit/s borde den klara.
Den TP_link AX73 jag har klarar 5400 Mbit/s men inte i verkligheten men den vet jag klarar 1000 Mbit/s.

Så det beror lite på vilken anslutning Rebiselle har.

Men att den är vit är kanske viktigare. Läs gärna recensionerna också.
Citera
2024-04-07, 14:12
  #33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men att den är vit är kanske viktigare. Läs gärna recensionerna också.
Jovisst du har en viss poäng med hastigheten ...själv har jag inte behov eller tycker det är värt ca 6-700kr/mån för din din hastighet och många verkar inte heller ha i dagsläget.
Såg någon negativ recension som var för 7 månader sedan m.m och eftersom senaste uppdateringen för mjukvaran kom i januari så tar jag kritiken med en nypa salt.
Citera
2024-04-07, 15:53
  #34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Jovisst du har en viss poäng med hastigheten ...själv har jag inte behov eller tycker det är värt ca 6-700kr/mån för din din hastighet och många verkar inte heller ha i dagsläget.
Såg någon negativ recension som var för 7 månader sedan m.m och eftersom senaste uppdateringen för mjukvaran kom i januari så tar jag kritiken med en nypa salt.

Mina 1000/1000 ingår i hyran och kostar under 100:-
BRFen är på 600 lägenheter och har ett ab för alla 600.

Dagens resultat:

NEDLADDNING 949,71 Mbit/s
UPPLADDNING 955,94 Mbit/s
SVARSTID 1,46 ms
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback