Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-26, 03:33
  #1
Medlem
Någon här med säkra källor som vet hur länge kameraövervakningen sparas?

Hittar gamla men ingen säker källa och trådarna är flera år gamla.

Tack för svar! 😊
Citera
2020-10-26, 04:16
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomithy
Någon här med säkra källor som vet hur länge kameraövervakningen sparas?

Hittar gamla men ingen säker källa och trådarna är flera år gamla.

Tack för svar! 😊

https://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kamera/

Citat:
Hur länge får man spara material från kamerabevakning?
Material från kamerabevakning får sparas så länge det behövs för det ändamål som kamerabevakningen bedrivs för. I svensk praxis har man tidigare som utgångspunkt ansett att två månader är en godtagbar bevarandetid. I och med dataskyddsförordningen ändras detta och materialet får bevaras så länge det är nödvändigt för ändamålet. Det är upp till den personuppgiftsansvarige att göra en bedömning av hur länge materialet får bevaras.
Citera
2020-10-27, 11:11
  #3
Medlem
Att anta något annat än att det sparas permanent är höjden av naivitet. Det finns ingen rimlig anledning för övervakarna att inte spara materialet, eftersom det kan bli mycket värdefullt i framtiden.
Citera
2020-10-27, 23:10
  #4
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorebrorOvervakar
Att anta något annat än att det sparas permanent är höjden av naivitet. Det finns ingen rimlig anledning för övervakarna att inte spara materialet, eftersom det kan bli mycket värdefullt i framtiden.
Finns flera anledningar till att inte spara för länge. En är att det kan bli väldigt dyrt om man åker fast.
Citera
2020-10-28, 17:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Finns flera anledningar till att inte spara för länge. En är att det kan bli väldigt dyrt om man åker fast.

Det är extremt osannolikt att åka fast och även om man åker fast är den extremt osannolikt att det blir väldigt dyrt. Mer troligt att "underleverantörer" skyller på varandra och att uppsåt "inte kan bevisas". Men ja, på papper kan det bli väldigt dyrt.
Citera
2020-10-28, 17:36
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
24H verkar vara praxis i lokaltrafiken. Möjligt att andra sparar längre, eller kanske inte alls. (Dvs. väktare sitter och glor på monitorer hela dagarna).
Citera
2020-10-31, 03:26
  #7
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomithy
Någon här med säkra källor som vet hur länge kameraövervakningen sparas?

Jag är absolut ingen säker källa, men av dom FUP jag läst där man gjort kartläggningar av rörelsemönster mha kameror (från butik, bankomat etc) verkar inga bilder vara hämtade mer än 2-3 månader efter det inträffade. En liten närbutik kanske spolar över "banden" efter 24 h, andra kanske väljer 1 gång i månaden. Magkänslan säger dock (minst) ett kvartal för större företag/butiker.
Citera
2021-07-04, 23:37
  #8
Medlem
Jag ramlade över denna tråd när jag sökte efter Pressbyrån (av rent intresse). Märker att tråden är lite gammal men du kanske fortfarande undrar detta. Kan berätta att materialet sparas i 28 dagar (4 veckor).
Mvh, tidigare pressbyrån-anställd
Citera
2024-01-07, 08:52
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleet
Jag ramlade över denna tråd när jag sökte efter Pressbyrån (av rent intresse). Märker att tråden är lite gammal men du kanske fortfarande undrar detta. Kan berätta att materialet sparas i 28 dagar (4 veckor).
Mvh, tidigare pressbyrån-anställd
Vet du hur länge ica nära sparar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback