Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-31, 09:39
  #157
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latheeth
Men nu är det så lagen ser ut. Anser du att lagen borde ändras är det ju bättre att ta den diskussionen i forumet för Politik - Inrikes, än att driva kampanj i Aktuella brottsfalls-trådar.
.

Jag kommenterare brottsfallet. Agile Snark hade läst domen och berättade att den tolvåriga flickan bestämt att möta de äldre pojkarna för att ha sex. Då anmärkte jag att det alltså inte var en våldtäkt åtminstone vad gäller några av killarna utan bara felaktigt kallas våldtäkt av ett politiserat och lögnaktigt rättsväsende.

Lagen borde definitivt ändras för att överensstämma med verkligheten igen, men det är inte en kampanj för att ändra lagen utan just en belysning av brottsfallet och vad det innebär..

Killarna här utpekas felaktigt - vad jag förstår men jag har inte läst domen - som våldtäktsmän och deltagare i en gruppvåldtäkt, vilket är lögn både av media, andra debattörer här och av rättsväsendet. Att lagen är ologisk och felaktig ändrar inte det. Man kommer därmed automatiskt in på bakgrunden.

Att ha frivilligt sex med en yngre om man är så här nära i ålder är långt mindre allvarligt i sig än en riktig våldtäkt. Här anser jag iofs ändå att åtminstone de äldre killarna som döms gjort är mycket illa. Å andra sidan är de mycket unga. Det hade varit mycket allvarligare om de var ännu äldre.
Citera
2020-08-03, 23:14
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knegare
Håller helt med dig, inget konstigt med en 15-åring som attraheras av en puberterad kvinna.
Dock är en 12-årig flicka ingen puberterad kvinna.

vet faktiskt inte om det kan vara möjligt. Men förutsatte att det inte är omöjligt utan snarare troligt med tanke på att hon verkade ha velat ha sex själv.

Men 12 låter lite för sjukt för att vara puberterad ja, tjejen här kanske ställde upp på sex av andra skäl än egen kåthet.

Okej jag hade fel, pedofil kan vara ett rimligt begrepp även för en 15-åring i detta fall då ja. Helt riktigt om hon inte var puberterad givetvis.
Citera
2020-08-05, 23:49
  #159
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlowTheClaymores
Jag förstår inte vad du pratar om ärligt talat. Tror du att straffvärdet är detsamma för de båda fallen för att de hamanar under samma brottsrubricering och de inblandade har samma ålder?

Vi har bestämt att det är föbjudet att ha sex med personer under 15 år och det är inte för att vi tror att de inte skulle kunna njuta av det sexuellt.

Vi har gjort det för att vi tror att de inte riktigt är mogna att förutse konsekvenser och risker det kan leda till att ha sex när man under 15 år.

Om man tar detta att det är OK med att man njuter för stunden måste du rimligen vara för vissa former av djursex också. Om en hund sätter på matte kan säkert båda njuta av det och upleva det "kärleksfullt".

Någonstans måste man sätta gränser om man inte är med i LUF.
Du behöver ju inte visa alla så öppet att du inte klarade av att förstå vad jag skrev...

Självklart det fel och olagligt i båda fallen, och ja, i folkmun och i media får det samma benämning vilket är det som stör mig då händelserna inte är jämförbara. Båda sakerna kallas våldtäkt, men i det ena fallet har du en förstörd och skadad flicka, men i andra fallet så kommer säkert tjejen försöka hindra polisen att ta pojkvännen.
Citera
2020-08-29, 14:43
  #160
Medlem
Hahahaha nu får ni väl ändå ge er! Är själv lite av en rasist men ni är ju patetiska. Svennar våldtar tjej och det är tjejernas fel men när blattar våldtar är det ALLTID blattarnas natur.
Citera
2020-09-17, 21:06
  #161
Medlem
spoilers avatar
"Efter att polisen hittat en fjärrstyrd bomb i ett garage säkrade man dna från tre personer. Två av dem är tidigare dömda för att ha hanterat sprängmedel. Den tredje fanns inte i polisens register. Men efter att en 16-årig topsats i en våldtäktsutredning visade det sig att hans dna fanns på laddningen.

Den hemmabyggda bomben hittades av en slump i ett ventilationsrör i ett garage på Gullviksborg i Malmö den 12 december ifjol.
Det visade sig vara en skarp fjärrstyrd sprängladdning i form av en termos proppad med 455 gram sprängdeg. På den satt både mottagare, kapsel och en sändare – med vilka man hade kunnat utlösa bomben på 200 meters avstånd.
Bomben var fullt fungerande och hade kunnat orsaka död och förödelse om den detonerat.
Laddningen skickades till Nationellt forensiskt center, NFC, för analys. Där säkrades dna-spår från tre personer på hemmabygget.

Två av dem, 53 och 26 år gamla, finns sedan tidigare i myndighetens register eftersom båda är flerfaldigt dömda, bland annat i sprängutredningar.

/.../

16-åringen dömdes för våldtäkt mot barn i utredningen där han topsades. Straffet blev ungdomsvård. Domen är överklagad."

https://www.sydsvenskan.se/2020-09-1...-gruppvaldtakt
Citera
2020-11-30, 23:03
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
.

Jag kommenterare brottsfallet. Agile Snark hade läst domen och berättade att den tolvåriga flickan bestämt att möta de äldre pojkarna för att ha sex. Då anmärkte jag att det alltså inte var en våldtäkt åtminstone vad gäller några av killarna utan bara felaktigt kallas våldtäkt av ett politiserat och lögnaktigt rättsväsende.

Lagen borde definitivt ändras för att överensstämma med verkligheten igen, men det är inte en kampanj för att ändra lagen utan just en belysning av brottsfallet och vad det innebär..

Killarna här utpekas felaktigt - vad jag förstår men jag har inte läst domen - som våldtäktsmän och deltagare i en gruppvåldtäkt, vilket är lögn både av media, andra debattörer här och av rättsväsendet. Att lagen är ologisk och felaktig ändrar inte det. Man kommer därmed automatiskt in på bakgrunden.

Att ha frivilligt sex med en yngre om man är så här nära i ålder är långt mindre allvarligt i sig än en riktig våldtäkt. Här anser jag iofs ändå att åtminstone de äldre killarna som döms gjort är mycket illa. Å andra sidan är de mycket unga. Det hade varit mycket allvarligare om de var ännu äldre.
Varsågod: https://www.expressen.se/kvallsposte...ldtakt-i-lund/

Tror du på allvar att en 12-årig flicka, som förmodligen fortf är oskuld, möter upp fyra killar för att ha gangbang och spela in hemmagjord porrfilm för att spridas runt på sociala medier? Vissa män kan verkligen inte sätta sig in i flickors/tjejers/kvinnors perspektiv förrän de själva får döttrar. En 12-åring är ingen självständig sexuell aktör utan oerhört maktlös och lätt att utnyttja.
Citera
2020-12-01, 12:55
  #163
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Varsågod: https://www.expressen.se/kvallsposte...ldtakt-i-lund/

Tror du på allvar att en 12-årig flicka, som förmodligen fortf är oskuld, möter upp fyra killar för att ha gangbang och spela in hemmagjord porrfilm för att spridas runt på sociala medier? Vissa män kan verkligen inte sätta sig in i flickors/tjejers/kvinnors perspektiv förrän de själva får döttrar. En 12-åring är ingen självständig sexuell aktör utan oerhört maktlös och lätt att utnyttja.

Känner du till några detaljer i fallet? Läst domen?

Flickan mötte upp upp en av fjortonåringarna i syfte att ha sex med honom, om jag förstått rätt. Det är säkert osannolikt att hon tänkte ha sex med fler av killarna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback