Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-15, 20:37
  #145
Medlem
dampskalles avatar
Ny fråga hoppas fålk e sjysta och bläddrar hit.

Det går som jag vet ta bort sej på flesta utom MrKoll. de visar oxo att man bott andra adresser innan och vad man hetat innan. Detta är ju helt galet. Om man behöver gömma sej kanske från nån gammal hatisk kompis så får den veta med ens var man är och heter.

KAN MAN HINDRA DET???
Citera
2023-11-15, 22:06
  #146
Medlem
dampskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Ny fråga hoppas fålk e sjysta och bläddrar hit.

Det går som jag vet ta bort sej på flesta utom MrKoll. de visar oxo att man bott andra adresser innan och vad man hetat innan. Detta är ju helt galet. Om man behöver gömma sej kanske från nån gammal hatisk kompis så får den veta med ens var man är och heter.

KAN MAN HINDRA DET???

Kan man stoppa Mrkoll, finns några knep eller kommer de samla hela ens livshistoria? Det är skrämmande de får tala om vart man bott osv. Kan man säga att de ska ta bort det? Eller kommer dom bara skratta?
Citera
2023-11-15, 23:32
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Förstår helt hur du känner. Är tyvärr i samma sits. Snart 7 år sedan jag tjänade av mitt straff men har inte fått en ärlig chans ute i samhället. Förstår inte hur de tänker. Kan hända vem som helst att man gör fel, inte behöver man påverkas av det resten av livet. Inte konstigt att brottslingar fortsätter begår brott och att arbetslösheten i Sverige är bland det högsta i europa, när man inte ges chansen utan döms även efter avtjänat straff.

Dock en liten glimt av hopp är att regeringen återigen skickat frågan på utredning ifall dessa sidor ska kunna publicera lagöverträdelser, svar kommer troligen i slutet av nästa år. En person har valt att stämma lexbase och hade förhandling i tingsrätten häromdagen. Jag tycker det ser lovande ut i det fallet då HD i ett tidigare mål visat vägen och resonerat att det inte är självklart att utgivningsbeviset ska vara ovillkorat och att degens reglering kan vara krocka med gdpr, därför tyckte de det är av vikt att målet handläggs i högre instans. Kort efter det buslutet valde mrkoll att förlika med den person som hade stämt de.
Den person som nu stämt lexbase skrev häromdagen att lexbase försökt förlika med honom men att han vägrat. Uppenbart att dessa sidor nu ser slutet på uthängning av folket och försöker så gott de kan dra ut på det och försöker köpa de som stämmer de.
Skönt att höra att det går framåt. Skulle dock vilja se att folkbokföringen görs hemlig eller att man i alla fall kan välja om ens uppgifter ska vara offentliga angående adress. Tror det kan behövas att någon drar ett mål hela vägen upp till EU-domstolen.
Citera
2023-11-19, 18:59
  #148
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eltonkebab
Skönt att höra att det går framåt. Skulle dock vilja se att folkbokföringen görs hemlig eller att man i alla fall kan välja om ens uppgifter ska vara offentliga angående adress. Tror det kan behövas att någon drar ett mål hela vägen upp till EU-domstolen.

Den öppenheten är skadligt för vår personliga integritet. Jag är förvånad hur svenska folket är tysta och accepterar att hela ens personliga uppgifter tillsammans med rättshistoria visas helt öppet på nätet. Vilket annat land hade hade gått ut och demonstrerat stort för sin rätt till privatliv. Här är våra värdelösa politiker stolta över öppenheten.

Regeringen har gett en utredare i uppdrag att även utreda om sidor som ratsit, mrkoll mm ska kunna föra personuppgifter över folket, så som det görs idag. Svar förväntas komma i slutet av nästa år.
Jag har helt ärligt inga stora förväntningar på dem, då just dessa partier som sitter i regeringen röstat ner två förslag om att sätta stopp för sidor som lexbase, ett 2018 och en annan 2022.

Jag hoppas verkligen GDPR lyckas tillämpas i frågan, då är dessa skitsidor ett minne blott och ingen kommer kunna säga något emot, utan bara att följa.
Citera
2024-01-17, 19:10
  #149
Medlem
3Godisars avatar
En av mina grannar finns inte med på mrkoll. Det syns inte ens på mrkoll att själva lägenheten finns..

Han finns däremot med på andra sidor tex eniro och ratsit.

Vad kan detta bero på??
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback