Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-24, 12:48
  #145
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
n

Om vi nu ska köra på i ditt OT-spår så upprepar jag att jag inte delar din svart-vita indelning, att stämpla dessa som livsförnekare.

Jaja, de flesta håller sig ju vid liv genom att förneka obehagliga sanningar.
Citera
2020-04-24, 13:46
  #146
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Livsförnekelse: Att sitta och bejaka självmord, att vi lever i ett elände (och därför inte skaffa barn), att vi lever i ett eländigt land, att du är färdig med livet. Jag gissar att du är runt 25.

”Dessutom hade de inte de finfina medlen att ta livet av sig som vi har idag.

Ja, blir det krig kommer jag ta livet av mig, iaf om någon försöker tvinga mig att slåss för det här eländiga landet.”

"Jag har gjort det valet, jag vill inte sätta barn till det här jävla eländet vi lever i."

"Jag har levt ett fullt liv, och mer än det. Jag är färdig "

Vid 25 var jag inte färdig, då hade jag drömmar och mål som jag nu uppfyllt.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag kommer på rak arm på att följande personer var "livsförnekare": Buddha, kung Salomo, Homeros, Seneca, Epiktetos, Marcus Aurelius, Shakespeare, Voltaire, Leopardi, Kant, Schopenhauer, Mainländer, Nils Ferlin. Några av dem hade visserligen barn, men på det hela taget var de nyktert pessimistiska; hälften av dem är kända just för det.

Om jag inte minns fel skrev han i ett inlägg att han är över 40...

Uppmärksamt! Stämmer bra, 40+.


Blir lite hedrad av att ni diskuterar min person, och dessutom nämner mig drar paralleller (nåja, jag väljer att tolka det så) till historiskt stora personer
Citera
2020-04-24, 15:21
  #147
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vid 25 var jag inte färdig, då hade jag drömmar och mål som jag nu uppfyllt.


Någon tidigare i tråden har redan sagt grattis till detta. Själv kan jag nog göra en lista med 100 saker som jag vill göra. Att ta livet av mig finns inte på den listan.
Citera
2020-04-24, 15:36
  #148
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Någon tidigare i tråden har redan sagt grattis till detta. Själv kan jag nog göra en lista med 100 saker som jag vill göra. Att ta livet av mig finns inte på den listan.

Om vi går tillbaka till tiden innan kristendomen började förpesta jorden, så ansågs det mycket fint att ta livet av sig när man var "färdig" bland t.ex. greker och romare. I Grekland kunde man på vissa ställen t.o.m. få gift av myndigheterna, om de tyckte att man hade bra skäl för att vilja avsluta sitt liv. Marcus Aurelius, som jag nämnde tidigare, skrev i sina Meditationer att demens är problematiskt, eftersom man fort kan bli så dålig att man inte är i stånd att avsluta livet på egen hand.

Detta med att livsbejakande skulle vara en dygd är ironiskt nog påhittat av livshatande präster...
Citera
2020-04-25, 17:45
  #149
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om vi går tillbaka till tiden innan kristendomen började förpesta jorden, så ansågs det mycket fint att ta livet av sig när man var "färdig" bland t.ex. greker och romare. I Grekland kunde man på vissa ställen t.o.m. få gift av myndigheterna, om de tyckte att man hade bra skäl för att vilja avsluta sitt liv. Marcus Aurelius, som jag nämnde tidigare, skrev i sina Meditationer att demens är problematiskt, eftersom man fort kan bli så dålig att man inte är i stånd att avsluta livet på egen hand.

Detta med att livsbejakande skulle vara en dygd är ironiskt nog påhittat av livshatande präster...

Mänskligheten har ju tillbett stenar och gudar i alla tider. Fram tills idag. Och svält, krig och sjukdomar har människan levt med i hela historien. Och lösningen för att råda bot på detta har varit en uppsättning gudar i alla lägen. Fram tills idag. För första gången i mänsklighetens historia är det människan som styr. Färre människor än någonsin lider och dör av svält, färre än någonsin upplever krig. Länder som Somalia och Afghanistan är undantag och de motsvarar 2% av jordens befolkning. De sjukdomar folk dog av som flugor har människan bemästrat. Allt detta svider förstås i ögonen på en livsförnekare. bättre då att famla runt i antiken efter halmstrån. Idag upplever vi en pandemi, men inga offrar till gudarna i desperation eller slår ihjäl syndabockar. Bot kommer inte trilla ner från himlen, likalite som under pressens eller kolerans tid, utan komma från ett labb framöver. Lite trist, eller?
Citera
2020-04-25, 18:36
  #150
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Mänskligheten har ju tillbett stenar och gudar i alla tider. Fram tills idag. Och svält, krig och sjukdomar har människan levt med i hela historien. Och lösningen för att råda bot på detta har varit en uppsättning gudar i alla lägen. Fram tills idag. För första gången i mänsklighetens historia är det människan som styr. Färre människor än någonsin lider och dör av svält, färre än någonsin upplever krig. Länder som Somalia och Afghanistan är undantag och de motsvarar 2% av jordens befolkning. De sjukdomar folk dog av som flugor har människan bemästrat. Allt detta svider förstås i ögonen på en livsförnekare. bättre då att famla runt i antiken efter halmstrån. Idag upplever vi en pandemi, men inga offrar till gudarna i desperation eller slår ihjäl syndabockar. Bot kommer inte trilla ner från himlen, likalite som under pressens eller kolerans tid, utan komma från ett labb framöver. Lite trist, eller?

Det enda som gör mig något upprörd är hur alla optimister så skamlöst kan ljuga, men så är jag också en ovanligt ärlig man.

Ärliga intellektuella är naturligtvis än idag pessimister, som den engelske fysikern Martin Butler: The Negative Philosophy

Det spelar givetvis ingen roll vilka framsteg vetenskapen gör, eftersom tillvaron är fel i grunden.
Citera
2020-04-25, 20:58
  #151
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det enda som gör mig något upprörd är hur alla optimister så skamlöst kan ljuga, men så är jag också en ovanligt ärlig man.

Ärliga intellektuella är naturligtvis än idag pessimister, som den engelske fysikern Martin Butler: The Negative Philosophy

Det spelar givetvis ingen roll vilka framsteg vetenskapen gör, eftersom tillvaron är fel i grunden.

Du förringar människans framsteg som enbart vetenskapliga, om än så viktiga. De är i allra högsta grad också mänskliga.
Citera
2020-04-29, 06:58
  #152
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Förresten vill jag lägga till Sokrates, Platon och Swift också



I all vänlighet; skolväsendet i Sverige synes ända sedan 1970-talet betrakta dessa tre heavies som icke-nödvändig kunskap att innehava och de breda lagren unga vare sig äldre svenskar vet därför inte vilka dessa gestalter en gång var.


Swift, får i bästa fallet gissningen Taylor Swift. De andra två skulle kunna gill-gissas vara appar, för finna random one-liners.


On Topic:

Rubriken i denna tråd är:


Skrattar era kompisar fortfarande åt er preppers?


Svar: Svenskar med Rätt Röd Värdegrund skrattar inte längre åt preppers.

Svenskar med Rätt Röd Värdegrund anmäler nu omdelbums envar prepper till tipstelefonen hos S*PO och hos E*PO (* = Ä, X)


Detta eftersom prepping-aktiviteter i Värdegod Svensks världsbild är en indikation på att prepparen inte står bakom Sveriges Officiella Linje i CoV-19-tid, lik-väl som i all modern och framåt överskådlig tid är:


F L O C K M E N T A L I T E T och F L O C K I M M U N I T E T.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback