Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-27, 07:09
  #9337
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Hur motiverar ni att CA kunde veta att Palme just denna kväll var utan sina livvakter, ni som är insatta och håller CA som den mest sannolika hypotesen? Just den grejen tycker jag känns märklig. Gärningsmannen borde ha känt till detta, försvunnit in i någon port inte långt från mordplatsen, och haft samröre med några andra som kände till detta. Annars måste ju CA ha fått syn på Palme av en slump när de gick in på bion, sprungit hem och hämtat vapnet, väntat tills bion var slut och sedan slagit till.
Hej, det som FBI bedömer är erfarenhetsmässigt rimligast (inte bevisat såklart men baserat på liknande fall) är att GM i Palme-fallet har fått syn på Palme av en slump, antingen före bion eller efter. GM kan vara en person som rör sig mycket ensam på stan. Han kan antingen hämta vapnet under bioföreställningen eller så gick han beväpnad som en kick.

Christer A bodde nära nog att hämta vapnet hemma. Han promenerade mycket på stan ensam.

Den här typen av tillfällighetsmördare är inte så bekymrade över livvakter, de drivs att viljan att slå till. Men såklart kan GM ha blivit uppmuntrad när han märkte att statsministerparet verkade sakna livvakter. Det måste ha känts som en dröm nästan, ett rus, som gudarnas tecken nästan. Och så samtidigt den här enorma ilskan och irritationen som GM inte kan hantera som mer vanliga människor utan han tar till våld när han känner sig kränkt och känslorna tar överhanden. Enligt GMP.
Citera
2024-04-27, 08:35
  #9338
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hej, det som FBI bedömer är erfarenhetsmässigt rimligast (inte bevisat såklart men baserat på liknande fall) är att GM i Palme-fallet har fått syn på Palme av en slump, antingen före bion eller efter. GM kan vara en person som rör sig mycket ensam på stan. Han kan antingen hämta vapnet under bioföreställningen eller så gick han beväpnad som en kick.

Christer A bodde nära nog att hämta vapnet hemma. Han promenerade mycket på stan ensam.

Den här typen av tillfällighetsmördare är inte så bekymrade över livvakter, de drivs att viljan att slå till. Men såklart kan GM ha blivit uppmuntrad när han märkte att statsministerparet verkade sakna livvakter. Det måste ha känts som en dröm nästan, ett rus, som gudarnas tecken nästan. Och så samtidigt den här enorma ilskan och irritationen som GM inte kan hantera som mer vanliga människor utan han tar till våld när han känner sig kränkt och känslorna tar överhanden. Enligt GMP.
Tack för info! Ja, CA verkar inte ha varit helt stabil i skallen heller. Plus att han väl fått en massa negativ energi av börsfallet natten innan också. Dock var han ju en klassisk fetknopp som verkligen inte borde ha lyckats lämna brottsplatsen så snabbt som vittnen verkar ange att han gjorde. Också märkligt att man inte återfunnit hans vapen. Om han nu sålde vapnet svart borde köparen ha hört av sig till polisen så småningom, då ingen kan ha undgått nyheterna. Men antagligen dumpade han väl skiten i något närliggande vatten. Intressant figur helt klart, denne CA. Tar man livet av sig när snuten knackar på så har man helt klart psyket för att mörda också.
Citera
2024-04-27, 08:44
  #9339
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Dock var han ju en klassisk fetknopp som verkligen inte borde ha lyckats lämna brottsplatsen så snabbt som vittnen verkar ange att han gjorde.
Hans kroppshydda 1986 har vi inga bilder på. Det har sagts att han alltid varit stor, mer som en björn än fetknopp. Som många stillasittande män fick han troligtvis mer mage med åren. Själv beskriver sig CA som "normalbyggd" när polisen frågar.

Delsborn säger väl att GM var otymplig och stel. Finns lite olika bud där om hur han rörde sig. Mycket adrenalin förstås.

YN uppe på åsen tycker att GM har svårt att springa.
Citera
2024-04-27, 11:06
  #9340
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hej, det som FBI bedömer är erfarenhetsmässigt rimligast (inte bevisat såklart men baserat på liknande fall) är att GM i Palme-fallet har fått syn på Palme av en slump, antingen före bion eller efter.

Jag vet inte om finns så många liknande fall att jämföra med?

Men PU lutar på nittiotalet åt ett sådant scenario och GMP:n är författad utifrån det. Jag är helt enig med slutsatsen och grundar den på följande antaganden.

Makarnas närmare planer att gå på bio är på förhand okända för omvärlden.

Ett planlagt attentat kräver således kartläggning, övervakning och eventuellt avlyssning av statsministern, dvs en kapacitetsstark GM.

Omständigheterna vid attentatet, dess utförande samt att betrakta en utförd i city längs okänd rutt som ett lämpligt tillfälle är mycket svårt att förena med en kapacitetsstark GM.

Att en person går beväpnad på stan med en Magnumrevolver torde varit försvinnande sällsynt. Tillgång till sådan inom någon rimlig radie från Sveavägen hade desto fler.

Detta leder till en GM som får syn på makarna på stan och som får en ingivelse att hämta det vapen han har tillgång till i rimlig närhet när han blir varse att de ska på bio som det mest sannolika scenariot.

Citat:
GM kan vara en person som rör sig mycket ensam på stan. Han kan antingen hämta vapnet under bioföreställningen eller så gick han beväpnad som en kick.

Christer A bodde nära nog att hämta vapnet hemma. Han promenerade mycket på stan ensam.

Den här typen av tillfällighetsmördare är inte så bekymrade över livvakter, de drivs att viljan att slå till. Men såklart kan GM ha blivit uppmuntrad när han märkte att statsministerparet verkade sakna livvakter. Det måste ha känts som en dröm nästan, ett rus, som gudarnas tecken nästan. Och så samtidigt den här enorma ilskan och irritationen som GM inte kan hantera som mer vanliga människor utan han tar till våld när han känner sig kränkt och känslorna tar överhanden. Enligt GMP.
Citera
2024-04-27, 11:08
  #9341
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Finns inget som talar direkt emot detta scenario. Han bodde i närheten och brukade ta kvällspromenader.

Det finns anledning att anta att han rörde sig en del ute på stan även kvällstid, men var kommer uppgiften om kvällspromenaderna ifrån?
Citera
2024-04-27, 11:16
  #9342
Medlem
pojkpingiss avatar
Vi kan alla säkert vara överens om, att det finns en del "mystiska" omständigheter kring CA, men egentligen inte så mycket mer mystiska än övriga uppslag (som exempelvis) SA, CP, VG, SB, KGB, SE och någon mindre inhemsk konspiration. Men hur troligt, tror ni inbitna CA-troende det är, att det faktiskt kommer "dyka upp" något mer konkret och bindande mot just CA. Har vi/ni nått vägs ände? Är det "klappat och klart", CA did it?
Citera
2024-04-27, 11:34
  #9343
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Jag vet inte om finns så många liknande fall att jämföra med?
Liknande fall var ev fel ord. Men FBI jämför väl med ett tjugotal fall av attacker på inhemska politiker over there. Och vad som utmärker personligheten hos en förövare av högriskbrott mot auktoriteter.

Men ja, jag blandade ihop det lite. Skälet till att GM sannolikt fått syn på Palme i anslutning till bion är väl mer uteslutningsmetoden. Av de skäl du redovisar.
Citera
2024-04-27, 12:22
  #9344
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Hans kroppshydda 1986 har vi inga bilder på. Det har sagts att han alltid varit stor, mer som en björn än fetknopp. Som många stillasittande män fick han troligtvis mer mage med åren. Själv beskriver sig CA som "normalbyggd" när polisen frågar.

Delsborn säger väl att GM var otymplig och stel. Finns lite olika bud där om hur han rörde sig. Mycket adrenalin förstås.

YN uppe på åsen tycker att GM har svårt att springa.
Kan ha varit han såklart även om han skulle ha tagit tre trappsteg i taget. Som du säger, mycket adrenalin som får vem som helst att ta spänstigare steg än vanligt. Han borde dock ha tröttnat rejält däruppe sen och det stämmer väl med att han hade svårare att springa då. Sen är det väl förstås så att även om han andades häftigt på vägen hem och mötte ett par personer så lägger man ju som mötande inte direkt signalement på minnet på alla som springer förbi.
Citera
2024-04-27, 13:11
  #9345
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Dock var han ju en klassisk fetknopp som verkligen inte borde ha lyckats lämna brottsplatsen så snabbt som vittnen verkar ange att han gjorde.

Som påpekats här tidigare var CA dels av allt att döma en flitig flanör, och bodde vid tidpunkten fyra trappor ovanför gatuplanet i ett sekelskifteshus (något som genom hög takhöjd närmast motsvarar fem eller sex trappor i modernare byggnader) som saknade hiss. Det blir en hel del dagligt knatande som skulle få vissa av oss andra rejält andfådda.

Därtill var han förhållandevis ung och icke-rökare. Ingen talar emot att spänsten fanns där.
Citera
2024-04-27, 13:17
  #9346
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Men hur troligt, tror ni inbitna CA-troende det är, att det faktiskt kommer "dyka upp" något mer konkret och bindande mot just CA. Har vi/ni nått vägs ände? Är det "klappat och klart", CA did it?

Jag inbillar mig att jag är hyfsat representativ för klientelet härinne genom att inte vara fanatiskt troende på CA-spåret, utan jag nöjer mig med att konstatera att han är klart intressantast av de kandidater vi faktiskt vet något om.

Jag/vi håller alltså inte med om din inställning att CA inte har mer som talar för sig än andra spår, men tror också att du överskattar fanatismen här -- bortsett från Lookalike skulle nog få härinne sätta sitt huvud i pant på att det var CA. Den skyldige kan givetvis vara nån som ingen av oss har hört talas om.

Sen är det väl inte särskilt sannolikt att det kommer att dyka upp så mycket mer att gå på, vare sig beträffande CA eller någon annan.
Citera
2024-04-27, 13:53
  #9347
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
Jag inbillar mig att jag är hyfsat representativ för klientelet härinne genom att inte vara fanatiskt troende på CA-spåret, utan jag nöjer mig med att konstatera att han är klart intressantast av de kandidater vi faktiskt vet något om.

Jag/vi håller alltså inte med om din inställning att CA inte har mer som talar för sig än andra spår, men tror också att du överskattar fanatismen här -- bortsett från Lookalike skulle nog få härinne sätta sitt huvud i pant på att det var CA. Den skyldige kan givetvis vara nån som ingen av oss har hört talas om.

Sen är det väl inte särskilt sannolikt att det kommer att dyka upp så mycket mer att gå på, vare sig beträffande CA eller någon annan.

Tack Hellbastard! Tack för ditt svar! Jag håller med dig, och jag skriver under på det mesta! Trevlig helig.
Citera
2024-04-27, 17:24
  #9348
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Liknande fall var ev fel ord. Men FBI jämför väl med ett tjugotal fall av attacker på inhemska politiker over there. Och vad som utmärker personligheten hos en förövare av högriskbrott mot auktoriteter.

Men ja, jag blandade ihop det lite. Skälet till att GM sannolikt fått syn på Palme i anslutning till bion är väl mer uteslutningsmetoden. Av de skäl du redovisar.

Torde vara Clarkes lista över attentat på presidenter och liknande och som finns i hans bok American Assassins.

Lite tveksam till hur pass relevanta de fallen är.

Nästan samtliga attentat som avhandlas är av slaget en GM som attackerar sitt tilltänkta offer på offentlig tillställning och låter sig gripas (eller skjutas) på platsen. Jag gissar att majoriteten av förövarna är betydligt mer störda än GM i fallet i MOP. En annan möjlig skillnad är att i samtliga amerikanska fall har attentatsmannen planerat insatsen på förhand.

Men någon relevans har listan kanske ändå. Offren är ju statsministerlika. Och GM i fallet MOP kan knappast ha föreställt sig att det var särskilt säkert att han skulle komma undan (på samma sätt som den som angriper en presidentkandidat på ett valmöte).

Det man kanske främst ska fästa sig vid att i inget av de amerikanska attentaten mot presidenter och presidentkandidater ligger någon konspiration bakom insatsen. Det är idel ensamagerande hel- eller halvstollar med undantag för en sammansvärjning mellan två individer och ett sektfall.

Apropå CA finns ett par stycken attentatsmän i listan som företer vissa gemensamma drag med honom. Framförallt Arthur Bremer.

Listan:

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback