Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-01-08, 21:46
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Det är en välkänd strategi. Det man gör genom periodinsättningar över lång tid är att man jämnar ut dalarna och topparna och får på så vis ett sparande med lägre risk då man sänker sin exponering mot svängningar på både kort och lång sikt.

Om man ska slänga in "allt på en gång" så ska man nog först och främst vara insatt i vad det är man sysslar med eftersom att risk för nedgång alltid föreligger. Inte så kul att mata in 2 miljoner, för att sedan ha 1,5 kvar någon månad senare.
Mest lönsamt är att slänga in allt på en gång, detta är vetenskapligt bevisat.
Citera
2020-01-08, 22:03
  #14
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Mest lönsamt är att slänga in allt på en gång, detta är vetenskapligt bevisat.

Förutsatt att du behåller allt på marknaden i en längre tidsperiod på typ 10 år eller mer. Om du tar ut pengarna för att du blir nervös när börsen går ner 5% så är det inte lönsamt. Eftersom folks agerande är det som påverkar lönsamheten mest så är den bästa strategin den som låter individen vara exponerad mot marknaden största möjliga tid. Rent matematiskt är det som du säger men i verkligheten kan det vara så att den som pytsar in stegvis har lättare att sitta still i båten och faktiskt behålla pengarna på börsen.

Sedan förutsätter resonemanget breda aktiefonder och inte aktier i ett enskilt företag.
Citera
2020-01-09, 13:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Jag trodde att man kommit fram till att det bästa är att slänga in allt direkt.
Det är skillnad på matematik och psykologi. Även om det rent matematiskt är bättre att slänga in allt direkt så kan det vara bättre för din nattsömn att pytsa ut pengarna över tid.
Citera
2020-01-09, 17:04
  #16
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Nej, det är därför man har belåningsutrymme så att man kan belåna sin portfölj i en nödsituation.

Ska man ligga likvid bara för att nånting KAN hända? Du väljer marknader som har högst sannolikhet. Men folk är retards och tror att de enda marknaderna som existerar är aktiemarknaderna. Eller att man bara kan gå long istället för att vara villig att gå short också.

Så nu har du minst 1, 2, 3, 4 olika sätt att ta position på. Folk väljer 1 sätt.

Fast nu snackar jag givetvis om helt vanliga sparare med begränsade kunskaper. Dessa personer har inte nödvändigtvis något belåningsutrymme och att rekommendera att shorta aktier till en okunning sparare är bland de sämsta råd man kan ge eftersom de i värsta fall inte bara förlorar insatsen utan också en hel del till.

Normalspararen är intresserad av något som ger bättre utveckling än ett vanligt sparkonto och som man inte kontinuerligt behöver följa upp, och att risken för stora nedgångar inte är särdeles hög. Då är både månadssparande och att slänga in en större klumpsumma över en längre tidshorizont alldeles utmärkta alternativ.
Citera
2020-01-15, 15:29
  #17
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
https://www.svd.se/radet-till-sparar...ign=2020-01-07

Jag trodde att man kommit fram till att det bästa är att slänga in allt direkt.
Vad säger ”experterna” här?
Artikeln kändes som rent trams i övrigt med.
Ser du till det genomsnittliga utfallet så är det kanske bättre att köpa direkt men vill du minska risken att du hamnar minus så är det kanske bättre att köpa över tiden. Dock 10% per kvartal varar ju bara 2.5 år och visst har det backat en del 2-3 gånger men eventuellt kan man ju se uppgången som något som har 11 år på nacken. Å andra sidan är han kanske helt nöjd med ett tapp som i slutet av 2018 och det var ju rätt nyligen och lär ju ske igen.

Jag tycker det är ett bra tips om inte annat för att folk är mycket mer rädda för vad de kan förlora än vad de förlorar på att inte vara med normalt sett dessutom om det är ett arv eller försäljning av ett företag eller fastighet man har grejat med hela livet så kanske man inte kan få tillbaka den möjligheten igen.

Jag köpte en del brummer & partner multi-strategy och en del av samma men belånad (2xl) för länge sedan och eftersom jag köpte allt vid en tidpunkt och de första två månaderna gick ner så har 2xl fortfarande utvecklats sämre för mig helt enkelt för att det tog så hårt. Att en så stor andel var 2xl dessutom har gjort att jag har typ 8% avkastning på lika många år - ISK-skatt och ja .. Det blir ju fantastiskt? =P

Sossarna och andra kommunister har ju ändrat ISK så mycket att i nuvarande klimat med låga förväntningar på framtida avkastning ("Vadå börsen har ju gått jättebra?" - ja, men därav handlas den ju till höga multiplar med låg direktavkastning och pengar har ju varit lätt tillgängliga) så blir ju skatten på ISK t.o.m. värre än reavinstskatten i en vanlig depå (1.25/0.3 = Behöver minst 4.17% avkastning om året och det klarar ju inte B&P att leverera, inte räntefonder och så heller normalt sett.), skatten på ISK är ju för hög nu gentemot vad man kan förvänta sig kan tyckas, än värre om räntan höjs. Innan var det ju billigt.
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2020-01-15 kl. 15:33.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback